Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: OB-højttalere med bÃ¥nd og 8 tommer basser
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


OB-højttalere med bånd og 8 tommer basser

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: OB-højttalere med bÃ¥nd og 8 tommer basser
    Posted: 21 Feb 2019 at 19:25
Der kan hurtigt gå religion i hvilket materiale der er bedst. Men lige nøjagtig til dit formål, så er jeg enig med Træman.

Personligt HADER jeg at arbejde med MDF. Det støver forfærdeligt og jeg kan meget hurtigt mærke at det er ubehageligt, rent fysisk, at arbejde med. Krydsfiner er HELT anderledes lækkert at arbejde med. Om det er fordi der af gode grunde er mindre formaldehyd i krydsfiner, skal jeg ikke kunne sige.

Har du lavet prototyper? Hvis ikke, så kunne et billigt og miljøvenligt valg være et par spånplader fra storskrald...Jeg tør næsten vædde på at et kabinet af spånplade lyder bedre end ditto MDF ;-)





 





Edited by Roky - 21 Feb 2019 at 19:33
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 Feb 2019 at 00:34
Jeg har faktisk mest tænkt på hvad der er det stærkeste materiale til OB, ikke så meget på hvad der er bedst rent akustisk. Jeg bruger som regel selv krydsfinér eller en blanding af krydsfinér og HDF(lamineret) så jeg har ikke så meget baggrund for at vurdere hvad der akustisk set er bedst.

Med hensyn til formaldehyd så er det ikke helt så farligt som skrækhistorierne. Hvis du har et møbel som er lavet med en formaldehydholdig plade eller lim til finéring, så afgiver det langt MINDRE formaldehyd end hvis du har en skål med frugt stående i det samme rum.

Det er kun hvis man arbejder med det professionelt og er eksponeret for det hele tiden man skal tænke over en helbredsrisiko. Jeg ved faktisk ikke om der er mere formaldehyd i MDF end spånplader, men formaldehyden er nemmere at lugte i spånplader, så umiddelbart vil jeg tro at spånpladerne er værst.

Jeg ved ikke hvor man kan få panzerholz i Danmark. Har kun set annoncer fra firmaer i Tyskland. Men en god kvalitet Finsk Birkekrydsfinér burde også være rigeligt stærk, især hvis du kommer lidt op i tykkelse, gerne 25mm eller tykkere hvis der ikke skal være støttende sider på. Men det er jo selvfølgelig altid en vurdering af hvor meget man vinder ved det og hvor mange penge man vil kaste efter sit projekt.

Kan i øvrigt kun tilslutte mig hadet til at arbejde i MDF. Det er alt for støvende. Jeg er glad for at have fundet ud af hvor billige UVEX støvmasker er, de er guld værd når man arbejder i MDF.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Feb 2019 at 00:19
Det ligner at formaldehyd er lidt af en god gammeldags kontrovers Big smile Jeg har ikke undersøgt det til bunds. Men jeg har i hvert fald konstateret at MDF ikke er værd at arbejde med Big smile 


Back to Top
Anholt View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 02 Jun 2012
Location: storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote Anholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Feb 2019 at 18:25
Tak for de interessante overvejelser, på den baggrund
vil jeg nok anvende birkefiner til bafflerne, da jeg ikke 
kan finde en virksomhed i DK der sælger panzerholz.
Mine bånd er allerede i en baffle på 25 cm i bredden,
spørgsmÃ¥let er om jeg skal lave en baffle hvor bÃ¥de 
bånd og basser sidder eller om jeg skal lave en baffle
udelukkende til basserne, som kan stÃ¥r ved siden af 
bÃ¥ndene? 
Her kan min nuværende opstilling ses.
15 og 12 tommer basser i H-frames er suppleret til bÃ¥ndene.
Det fungerer godt, men er ikke spor kønt, derfor
står anlægget også i kælderen.


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz