Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Beyma PA-projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Beyma PA-projekt

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Beyma PA-projekt
    Posted: 21 Jan 2019 at 20:51
Hej.

Imens jeg venter på at maleren bliver færdig med et sæt, er jeg ved at spare sammen til en lidt større spiller.
Jeg kunne dog godt bruge lidt input. Det er en passiv 3-vejs.

Enhederne er:

1) Jeg er lidt i tvivl mht. valg af tweeter, da jeg har ikke meget lytteerfaring med kompressionsenheder. Hvad siger I til kompressionsenheder?
2) Angående afstemning, 18" har jeg indtil videre afstemt til 180 liter @ 25 hz med portdim. Ø110 mm og L173 mm, + 20-30% dæmpematr. Og 8" har indtil videre 15 liter lukket + 80-90% dæmpematr. Lyder det fornuftigt?


Edited by JAV - 23 Jan 2019 at 01:16
Back to Top
HelgeH View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 05 Dec 2017
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote HelgeH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2019 at 15:39
Hej for at kunne kommentere konstruktionen, vil det være fint at vide delefrekvenserne, og hvad slags forstærkere du vil bruge. Samt lytterummets størrelse.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2019 at 20:32
Det kunne godt ligne et potent system Smile

De 180 liter til bassystemet ser meget fornuftigt ud ift. simulering på Speakerbuilder Pro.
Umiddelbart synes jeg dine 25Hz tuningsfrekvens til bassen virker lidt lavt. Jeg synes en simulering med 28-29Hz tuning ser lidt pænere ud. 

Din portdiameter på bas-systemet virker meget lille. Den ligger helt nede omkring halvdelen af den portstørrelse, Speakerbuilder Pro sætter som minimum (20+ cm). Du vil muligvis få problemer med portstøj ved så lille en portstørrelse som Ø110 mm.

Mængden af dæmpemateriale må afgøres i lyttetest. Men 80-90% i mellemtonekammeret lyder i min verden af meget.


Edited by Enthusiast - 23 Jan 2019 at 20:32
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jan 2019 at 23:38
Hej Helge. Delefrekvenserne kommer først med simuleringer. Der kommer en Denon PMA2500NE på. Rummet er ca. 50 kvm^2.

Hej Enthusiast. Du har ret, det ser meget pænere ud med tuning @ 28-29 Hz m. +Ø20 cm port. Havde fuldstændig overset/ignoreret port airspeed simuleringen Embarrassed Ja, ørene må bestemme dæmpningen. Tak.


Edited by JAV - 24 Jan 2019 at 00:24
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2019 at 08:32
En anden ting er, at mellemtonen i lukket kammer på 15 liter ruller af meget tidligt (i simulering er afrulningen begyndt helt oppe fra 1 kHz (det er som bekendt uden hensyntagen til baffelstep).
Det betyder, at du ikke har så meget følsomhed at gøre godt med nede omkring delingen med bassen (som jeg går ud fra, skal ligge omkring eller under 100Hz).

Er du sikker på, du får følsomhed nok på mellemtonen?
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2019 at 16:26
Nej, det er jeg ikke. Uden at jeg har kigget det store på kabinetdimensioner, så lander bafflesteppet nok omkring de 177 hz.
Hvis jeg skal brainstorme lidt mht. nedre delefrekvens: for at bafflesteppet og delefrekvens ikke lægger direkte oveni hinanden, og grundet mellemtonens tidlige nedre afrulning, er jeg nødsaget til at dele bassen relativ højt.
For at kompensere for den tidligere afrulning, bør mellemtonekammeret måske være portet? Måske en delefrekvens omkring 300 hz? Eller det håbløst med den kombi? Hvorfor går du ud fra en delefrekvens omkring eller under 100 hz?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jan 2019 at 21:22
Jeg har heller ikke noget belæg for at lægge delefrekvensen ved 100Hz. Men jeg forestiller mig, at sådan en 18" enhed ikke vil være hurtig nok til at spille op i mellemtonebåndet. Men op i det øvre basområde ved små 200 Hz kan den måske godt levere varen. 
Beyma kalder det også selv en subwoofer enhed.

På off-axis målingen i data-bladet falder den lidt af allerede over 250 Hz. Det nævnes dog ikke, hvor langt ude off-axis målingen er foretaget. Så om ikke andet, så bør du af hensyn til power-responsen nok overveje ikke at dele meget højere end 200-300 Hz.

Edit: Jeg kan nu se, med lidt zoom, at det er skrevet i figuren, at det er en 45 graders off-axis måling.


Edited by Enthusiast - 24 Jan 2019 at 21:28
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jan 2019 at 23:12
Jeg har tygget lidt på dit indlæg, og jeg tror jeg må tilbage i tænkeboksen og overveje mulighederne med mellemtone-situationen. Tak for input indtil videre.
Back to Top
HelgeH View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 05 Dec 2017
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote HelgeH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2019 at 10:39
Det er et spændende projekt du har gang i, potentielt med langt mere live-gengivelse end nogen normal Hifi højttaler kan drømme om. 
For at komme i mål, tror jeg ikke du kan undgå, at sætte en 12" i et f.eks. 20 liters LUKKET...! kabinet til området 120 - 300-350 Hz.
Beyma har glimrende enheder. til dette, med meget god nedre mellemtone. Dette ofte under vurderede område er vigtigt, og din bas og mellemtone undgår at skulle arbejde udenfor sit naturlige område. Og du kan beholde systemets effektivitet. 
F.eks Beyma 12P80NdV2, som mange horn byggere nu faktisk bruger i stedet for deres gamle store nedre mellemtone horn, vil spille fantastisk, hvis de kan nå ned til 120 Hz... Utrolig dynamisk og ren gengivelse.
Som alternativ til diskant, vil jeg foreslå en 1" eller 1.6" Radian Beryllium, med en SEOS 8 eller 10 eller 12 waveguide, som f.eks mange erfarne selvbyggere på Hifisentralen. no er vilde med. Også til almindelige HiFi konstruktioner, faktisk. 


Edited by HelgeH - 27 Jan 2019 at 10:44
Back to Top
Mik112 View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 28 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 345
  Quote Mik112 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2019 at 14:20
Som diskant er B&C DE250 med Eminence H290 horn også en mulighed, kører fint fra 1,5 kHz og op til 18 kHz. Benyttes bl.a. i Wayne Parhams 4Pi som dog er 2 vejs.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz