Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Beyma PA-projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Beyma PA-projekt

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Beyma PA-projekt
    Posted: 27 Jan 2019 at 17:29
Godt indspark, Helge. Den Beyma 12P80NdV2 ser virkelig også interessant ud. Og udfra specs ser den ud til at kunne løfte opgaven godt/løse problemet. Den enhed kunne jeg godt blive hooked på.
Jeg kan vist også godt begynde at spare sammen til en chinchilla pels for at undgå atomkrig i privaten. En plan mht. delefrkvenser kunne se nogenlunde sådan ud:
Sub: ? - 120-150 hz
Bas: 120-150 - 350-400 hz
Mid: 350-400 - 2k-2,5k hz

Ja, potentialet ser slet ikke så skidt ud. Jeg var nede ved en diy-gut i Tyskland sidste år, og hans hjemmelavede PA tårne (+ diy DAC og diy forstærker) stak alt hvad jeg har lyttet til/testet i Hifiklubben.
Derfra var jeg solgt til et PA-projekt. Jeg kigger lige nærmere på jeres tweeter forslag.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jan 2019 at 20:59
Det er helt sikkert ikke nemt at finde en passende mellemtone-enhed, til dit projekt.

Troels Gravesen har for nylig lavet en lignende konstruktion, han kalder "The Loudspeaker". Han beskriver lige netop alle de kvaler, han havde med at finde en god mellemtone til denne højttaler. 
Han endte med en 10" enhed, der dækkede området fra ca. 200 Hz til 1.3kHz.

Du kan jo tage et kig på hans beskrivelse af konstruktionen og hans overvejelser.


Edited by Enthusiast - 27 Jan 2019 at 21:29
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jan 2019 at 15:08
Jo, jeg kender godt til hans "The Loudspeaker" projekt, det kunne dog godt trænge til et gensyn.
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2019 at 19:59
Hej igen

Hvordan vil I lave målinger af en hornladet kompressionsenhed til filtersimulering?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2019 at 08:20
Måske forstår jeg ikke spørgsmålet, men det er jo ikke anderledes end for alle mulige andre enheder!? Tænker du på noget specielt?
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2019 at 17:01
Okay. Jeg tænker afstanden fra membran til mikrofon, og evt. præferencer off-axis (horisontalt).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2019 at 09:55
Nu ved jeg ikke, hvordan du plejer at lave højttalere, men normalt vil man jo montere alle enhederne i kabinettet (med dæmpemateriale o.s.v.). Så placerer du højttaleren nogenlunde fornuftigt i rummet (prøv dig frem) og anbringer mikrofonen i ørehøjde omkring 1,5 meter fra baflen (du kan gå ind på 1 meter, hvis det kun er 2-vejs sektionen, du kigger på) og i den ønskede off-axis vinkel. Det vil være fornuftigt at måle i flere vinkler (i første omgang horisontalt), fx 0°, 15°, 30° og 45°, så du kan få en indikation af power-responsen. Det er selvfølgelig vigtigt, at du måler alle enhederne (hver for sig) med mikrofonen i den samme position. Til simuleringen skal du bruge frekvensgang og minimalfase for alle enhederne (mange simuleringsprogrammer kan selv finde/beregne minimalfasen ved Hilbert-transformation), der knytter sig til amplitude-overføringsfunktionen, og så skal du naturligvis kende delay for alle enhederne (eller rettere delay-forskellen til den enhed, du vælger som reference) - det er helt afgørende. Hvis du ikke let kan måle delay, kan det bestemmes med en alternativ men ret pålidelig metode, som Henrik (Syncroniq) har beskrevet i en anden tråd herinde for længe siden. I stedet for at bruge minimalfase og delay (delay er gruppeløbetiden for excess-fasen), kan man også bare bruge den samlede fase, hvilket er muligt i nogle simuleringsværktøjer (det er bare træls at se på en fase, der cykler så mange gange). Hvis du ikke ved, hvor du vil ende med at have hornet siddende, må du tage udgangspunkt i det bedste gæt og lave målingen med hornet siddende i den position - så kan du altid lege med delay i simuleringen og finde ud af, hvad der lader til at være optimalt. Derefter kan du så fysisk rykke hornet frem eller tilbage svarende til ændringen i delay - og så må du naturligvis lave nye målinger med den placering af enhederne for at verificere resultatet. 

Edited by USXX - 03 Okt 2019 at 10:00
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2019 at 16:58
Tak skal du have for udredningen. Jeg prøver :-)
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Okt 2019 at 19:06
du er meget velkommen til at komme forbi mig og lytte, jeg har også et system baseret delvist på PA enheder, jeg er ret sikker på at du ikke vil få held med at få en 8" til at møde en 18" hvis du stadig vil have fornuftig spl hvilket jeg formoder er tanken med valg af PA enheder. 
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Okt 2019 at 10:54

Jeg ville nok kigge efter 15" i stedet for 18" jeg syntes personligt at 15" meget ofte lyder bedre end 18" og vil du endeligt have infra sub der kan noget vil jeg supplere med en 21" under 15" men i 50 M2 stue vil en 15" ofte være tilstrækkeligt. 

 

Yderligt ville jeg enden køre fuldt aktivt, eller som et fornuftigt alternativt dele passivt imellem mid og high og så aktivt imellem sub og mid. 


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz