Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Målinger
  New Posts New Posts RSS Feed: Målinger i tidsdomænet
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Målinger i tidsdomænet

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Målinger i tidsdomænet
    Posted: 02 Dec 2018 at 09:07
Kan man måle (og kompensere) i tidsdomænet?

Svaret på det første må være ja (og muligvis?).
Men - gælder det også for flere subs?
Og når man har målinger på impuls, firkant eller vandfald - kan man så rette på “fejlene”?

Målet er en subwoffer - med flere enheder/placeringer i rummet.
Rummet er rimeligt normalt - 5x6x2 i rundetal - og der er et loftrum til rådighed over.
Der skal kompenseres (digitalt) og jeg mangler et “target” - altså et mål jeg skal gå efter.....
(Og komponenter der er velegnede)

Det er noget nemmere (og velbeskrevet) i frekvensdomænet (fs, frekvensgang, dB), men nu kigger jeg altså på tidsdomænet Smile

Nogen der har terpet vandfaldsanalyser eller impulsrespons?

Hilsen Thomas
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2018 at 13:23
Har du læst det her: 


Se også det link der er til to artikler som Geddes har skrevet. 

Jeg kan ikke læse mig frem til et entydigt svar, hvilket nok er klart da der findes flere måder at gøre det på....

Nogen vil nok argumentere for, at lydbølgerne i det område som subs arbejder i, er så lange at det ikke gør den store forskel at tidskompensere....

Der er kun en måde at finde ud af om det virker i dit rum - Og det er ved at prøve det af....


Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Dec 2018 at 18:46
Du må meget gerne oplyse hvilket system vi taler om - ellers skal jeg forsøge at skrive i alt for generelle termer - hvilket ikke er helt optimalt Wink

Du kan rette linær forvræning - altså afvigelser i amplituden på din frekvenskurve. Men du kan ikke rette ulinear forvrængning, som skyldes f.eks kantdifraktioner og refleksioner i rummet - altså med en DSP.
Men det er et kompromis. For du skal finde ud af hvad din system kan og ikke kan, samt hvad du ønsker. Og herefter "lege" med det vi mindst kan høre, for at fremelsker det vi mest kan høre.
Hvad jeg kan finde, så er der sjældent højttalere der kan gengive en firkantpuls, med mindre den har næsten ingen eller meget lavordens filtre, ja og så panelhøjttalere, som jo er én stor enhed.
Det kan dog argumenteres om en firkantpuls er ønskværdig eller bare et nørdet mål.
Hvordan har du tænkt dig at have én subwoofere, med flere enheder i rummet?
Taler vi om en hjemmebio?
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2018 at 19:34
Originally posted by Roky

Har du læst det her: 


Se også det link der er til to artikler som Geddes har skrevet. 

Jeg kan ikke læse mig frem til et entydigt svar, hvilket nok er klart da der findes flere måder at gøre det på....

Nogen vil nok argumentere for, at lydbølgerne i det område som subs arbejder i, er så lange at det ikke gør den store forskel at tidskompensere....

Der er kun en måde at finde ud af om det virker i dit rum - Og det er ved at prøve det af....


Ja, jeg har læst dem (men burde nok gøre det igen - og lidt langsommere end første gang Wink)
Men jeg fandt ikke lige noget åbenlyst om tidskompensering af impulssvaret (men det er der no, hvis man graver lidt i det)
Jeg køber ikke helt det argument med størrelsen på lydbølgerne her - det ville jo også betyde, at impulssvaret ikke havde nogen betydning (og det tror jeg, at det har....)
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2018 at 19:48
Originally posted by Digital_thor

Du må meget gerne oplyse hvilket system vi taler om - ellers skal jeg forsøge at skrive i alt for generelle termer - hvilket ikke er helt optimalt Wink

Du kan rette linær forvræning - altså afvigelser i amplituden på din frekvenskurve. Men du kan ikke rette ulinear forvrængning, som skyldes f.eks kantdifraktioner og refleksioner i rummet - altså med en DSP.
Men det er et kompromis. For du skal finde ud af hvad din system kan og ikke kan, samt hvad du ønsker. Og herefter "lege" med det vi mindst kan høre, for at fremelsker det vi mest kan høre.
Hvad jeg kan finde, så er der sjældent højttalere der kan gengive en firkantpuls, med mindre den har næsten ingen eller meget lavordens filtre, ja og så panelhøjttalere, som jo er én stor enhed.
Det kan dog argumenteres om en firkantpuls er ønskværdig eller bare et nørdet mål.
Hvordan har du tænkt dig at have én subwoofere, med flere enheder i rummet?
Taler vi om en hjemmebio?

Tak - forsøger lige at få svaret på det hele.
Sub-Systemet er ikke etableret endnu, men vi taler om biobrug. 
Der skal være flere subs, da jeg ikke tror på, at en er “nok” - men havde regnet med at de skulle være ens (men med individuel tilpasning/kompensering)

Lad mig være ærlig og sige, at tidsdomæne-kompensering er nyt for mig.
Jeg har rimeligt styr på teorien bag frekvensregulering (og grundlæggende teorier vedr. højttalerbyggeri, delefiltre, måling og akustik), men jeg ville meget gerne vide mere - og helst finde en vej til en løsning.

Jeg er enig i, at firkantpuls som mål er en anelse nørdet, og muligvis ikke målet, men det er nu det jeg interesserer mig for lige pt

Hilsen Thomas
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2018 at 19:57
Du kan kun lave den der famøse firkantpuls - næsten. For du kan ikke gengive DC. Derfor får du en næsten lodret streg der herefter falder jævnt over tid. Og den har intet med de frekvenser at gøre, som en subwoofer gengiver.
Og glem alt om FIR til subwoofere - det er på ingen måde relevant i praksis. Der findes knap nok studier der kan bevise at FIR har nogen pointe længere oppe i frekvens. Der er langt mere ensartethed der er vigtig.
Har du et billed af en måling, som du kan bruge som eksempel, på det som du ønkser at rette op på?

Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Dec 2018 at 20:58
F.eks her 
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Dec 2018 at 21:00
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Dec 2018 at 21:01
Hmm - skal vist lige øve mig i at poste billeder......
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz