Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"

 Post Reply Post Reply Page  <1 678910>
Author
Message
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"
    Posted: 16 Dec 2018 at 13:24
Tusind tak for de pæne ord til julefrokosten! Tak for alle jeres tip og forklaringer! Og ikke mindst tak for en hyggelig aften med masser af lækker lyd! :D

Jeg har leget lidt videre med mit delefilter. Som sagt var jeg ikke selv helt tilfreds med lyden.
Jeg begyndte at måle kun i min lytte position i stedet for i 0,5-1 m afstand. Min lytte position er ca 2,5 m fra højttaleren. Jeg sidder i en Sofa så har målt i ca. 90 cm højde. Jeg har målt ca. 10-15 grader off-axis. Da sofaen står op ad bagvæggen (ikke optimalt, men sådan er det jo :P) måler jeg ca. 50 cm fra væggen. Alt i alt ca. hvor mit hoved er når jeg sidder lænet tilbage i sofaen.

Jeg fandt ud af at min bas ikke var behandlet særlig optimalt. Mit boost i bunden samt nogle rumresonanser gjorde at jeg troede den var rimelig ok. Men målt i lyttepositionen kunne jeg tydeligt se resonanserne. Jeg startede helt forfra på bassen. Sådan målte den rå enhed i lytte positionen.


Der er jo egentlig slet ikke behov for noget boost da den går fladt til 20 uden. Til gengæld har jeg peaks i 5-15dB størrelser ved 15, 46, 56, 76 og 130 Hz. De 46 Hz passer med REW's rumsimulering af mit rum. Resten ved jeg ikke hvor kommer fra. Jeg har fjernet alle 5 med cuts med meget høj Q. Højttalerens samlede performance i lyttepositionen ser i øjeblikket sådan her ud:


Begge grafer har 1/24 smoothing selvom der står noget andet.
Jeg deler ved 150 Hz og 3000 Hz udelukkende med LR24 filtre.

Folk sagde til julefrokosten at jeg ikke skulle tænke over delay på mellemtonen i forhold til bassen. Jeg vil dog lige sige at det ser ud til at have temmelig stor indflydelse. Uden delay var der et lille dyk ved 200Hz. Med 3ms delay var der nærmest et nul. det passer også med en halv bølgelængde - ude af fase?. Jeg endte på 1,1ms. stadig lidt dyk tilbage ved 200 men meget mindre end uden delay.

Lige nu er jeg selv ret tilfreds med lyden. Jeg har fået et godt stramt Kick ud af højttaleren som jeg synes der manglede. Den er også mere varm og "fyldig" end før. Den er behagelig at lytte til selv ved relativt høje SPL. Hverken boomy eller hård i lyden.
Selv min kæreste synes den lød så godt at hun kommenterede på det helt af sig selv under løvernes konge xD.

Jeg tror jeg parkere delefilteret her indtil jeg har afsluttet højttaler nr. 2.
Skal dog lige prøve med Harsch igen (som jeg havde ved julefroosten.)





Edited by DannerD3H - 16 Dec 2018 at 13:27
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Dec 2018 at 21:01
Kender ikke REW, kan det måle fase af enhederne også? Det kunne være sjovt at se hvordan sammenløbet er mellem enhederne.

Men, godt du ikke er så let at stille tilfreds :-). Det er bare om at få lavet nr. 2 også. Det er ikke let at lytte helt på plads før man har et stereosæt. Go' fornøjelse.


Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2018 at 09:12
Det tror jeg det kan, men jeg kan ikke helt finde ud af at styre det.. Det den viser afhænger meget af gating og smoothing af grafen så jeg ved ikke hvad jeg "må" og "ikke må".
Har ikke kigget på det her, men i en tidligere måling var det meget pænt bortset fra et 180 grader fasedrej lige midt i delingen mellem diskant og mellemtone. Det fasedrej optrådtte også hvis jeg målte på diskanten alene. Ved ikke hvor det kommer fra? Er det noget LR relateret?

Ja det skal da være i orden når man bruger så mange penge og tid på sådan et par dåser! :P
Men ja, jeg piller ikke mere i delefilter nu. Ellers bliver jeg aldrig færdig med nr. 2!!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2018 at 16:27
REW kan gengive fase præcis ligeså godt som alle andre programmer.
Jeg har fundet at en måling knap en meter fra højttaleren, med mikrofonen placeret mellem mellemtone og diskant, giver gode resultater. Ved gating så sæt REW til frequency dependent Windows og så 12-15 stykker.

En anden ting der kan påvirke hvad du ser på grafen, er hvis impulsen ikke starter i 0. Hvis du har accoustic loop-back sat til (der forekommer en kort højfrekvent lyd inden selve målingen), så plejer REW at ramme det præcist.
Du kan manuelt justere impulsen. Det er nemmest at forklare via et par billeder
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Dec 2018 at 21:10
Hej DannerD3H

Fasen er vigtig for at få filtrene og enhederne til at fungere ordenligt. Fasen fiser rundt, så snart man laver et filtre og andre småjusteringer. Tricket er at sørge for at f.eks diskant og mellemtone, laver de samme fasedrej i samarbejde med filtertypen, så der ikke er områder hvor der enten lægges til eller trækkes fra, så du ikke får linær forvrængning i form af for kraftige afvigelser på dine amplitude over frekvensspektret. Hvad du kan måle af fase ellers, er i flere tilfælde bevist som værende mere eller mindre ligegyldig - fordi vores hjerne og øre klare ærtene.

Vi talte måske lidt uklart til Julefrokosten, grundet et par øl LOL
Men du kan selvfølgelig have brug for også at pille lidt ved tidsforsinkelsen for at få mellemtonen til at passe med dinne basser - lige som du justere tidsforsinkelsen til din diskant - det giver alt sammen fint mening og du burde kunne se det på dine målinger.

Gating skal indstilles så du lige præcis tager den bid af din impulsrespons - altså fra starten og indtil du kan se det første "bump" - din gulvreflektion. Hvis du vil måle dybere i frekvens med gating. Så skal du løfte din højttaler op, så den er fysisk længere fra gulvet. Bedst er at stille den udenfor og oppe på noget højt, så du minimere så mange reflektioner, som muligt, hvilket vil hjælpe dig med at måle dybere i frekvens. Alle reflektioner vil skabe "uro" på din frekvenskurve og vil være ulinære. Dvs du er nødt til at adskille reflektioner fra den direkte lyd, før du benytter din DSP - for DSP'er kan kun rette linære "fejl". Derfor er gating smart, når man ikke har et lyddødt rum.
Under den frekvens hvor du kan benytte gating, må du benytte en kombination af målinger tæt på højttaleren og målinger i din lytteposition. Og her kan lidt gammeldags trial and error, være løsningen til at få det sidste på plads.

Jeg er lidt træt i dag - men spørg ind, hvis der er noget der lyder forkert eller jeg gentager mig selv Wink
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2018 at 09:20
Tak Rocky, vidste ikke der også var en mulighed for acoustic feedback!
Hvad er målet med impulsen?, hvilken del af den skal ramme 0? Kan du vise et billede?

Godt nok Thor, jeg mente nok der måtte skulle forsinkelse på, især når de sider lidt bag de andre enheder!

Okay, næste gang jeg måler så prøver jeg at:
  • Sætte højttaleren i et tomt ekstra værelse vi har.
  • Hæver den op sÃ¥ der er lige langt til loft og gulv.
  • MÃ¥ler jeg i ca. 1 m længde og ca. 20 grader off axis.
  • Bruger Udelukkende gating til at gøre grafen læsbar
  • Justere 400-20k Hz ud fra det gatede signal - til sÃ¥ flad og vandret en kurve som muligt?
  • MÃ¥ler 20-400 med "Pshycho accoustic smoothing" indtil den ser pæn ud? - Men mÃ¥ler jeg min bas her sÃ¥ er mÃ¥let vel ikke flad til 20?. I virkeligheden vil højttaleren jo være tættere pÃ¥ gulvet og stÃ¥ 30 cm foran en væg. Det mÃ¥ da ende i alt for meget bas med Room Gain?
    Hvad er målet så?


Men DSP'en kan vel bruges til at fjerne room mode peaks osv. i bassen kan den ikke? samt give mit ønskede fald på 10 dB fra 20 til 20kHz?

Er jeg i princippet ikke lige glad hvordan min bas måler i en nærfeltsmåling? Handler det ikke bare om hvordan den opføre sig i mit rum? Jeg har nu set at hvis jeg korrigere min bas så den i nærfelts måler flat til 30 så får jeg kæmpe peaks ved 15, 46, 56, 76, 130 og 210 Hz i lytte positionen som gør det temlig ubehageligt. Min ukorrigeret bas som er flad til 50 ish og F3 45 ish den måler som ovenfor med peaksne fjernet - ret perfekt.

Kan I forklare hvorfor min graf er så flad/glat op til 40 Hz? Der er ingen gating på og jeg får samme resultat i en steped sine og almindelig måling. Er min højttaler virkelig fad til 20 i lyttepositionen? Det lyder sådan når den laver målingen (det lyder som om der er ret jævn lyd). Grafen ser bare for perfekt ud i starten...

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Dec 2018 at 17:08
Yes - det lyder alt sammen fint Thumbs Up
DSP'en kan rette eventuelle unoder i samspiller med mellemtone og basenheder. Når gating ikke er muligt i bassen - grundet refleksionerne. Så er det ok at bruge lidt smoothing, til at få rette de værste problemer. Men hvis din bas måler rimelig pænt tæt ved højttaleren. Så kan du med nogenlunde sikkerhed konkludere og finde frem til hvad basenhederne gør og hvad rummet gør - og så korrigere i lyttepositionen, når højttaleren står godt med hensyn til mellemtone/diskant og lytteposition.
Du får måske lidt hjælp af at dine basser sidder på hver sin sidde - men det er gætværk fra min side.
Din måling kan måske også snyde dig lidt. Det er ikke utænkeligt at programmet har en slags udglatning - men jeg kender ikke REW helt godt nok til præcis at være 100% sikker på dette.
Gating virker slet ikke i bassen - for du skære simpelthen data væk - så alt under en given skæringsfrekvens er invalid data og derfor på ingen måde viser et troværdigt billede. Så der bruges gating kun til frekvensområdet hvor man kan skabe en refleksionsfri måling.

Målingerne off-axis kan fortælle dig noget om hvordan dine enheder opføre sig i dit kabinet. Hvis der er dyk,pukler eller "spidser" der optræder ensartet på alt fra on-axis til f.eks både 5, 10, 20 og 30 grader of-axis. Så er det en ressonans, som er det din kombinaion af enhed og kabinet skaber. Hvis det er unoder, som du kan se på din mellemtone og diskant i en gated måling. Så er det en linear forvrængning og kan rettes med DSP'en. Dog kan det også snyde og være en interne kabinet resonans. Hvis unoderne gentager sig off-axis, selv om din on-axis er glat og fin. Så er det en ulinear forvrængning, som du ikke kan rette med din DSP. Du kan dog være heldig at du kan flytte lidt på din delefrekvens og redde lidt der - fordi dine enheder har frekvensafhængig spredningskaraktestik.
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jun 2019 at 17:24
Nåååååå.. Nu er det efterhånden længe siden i har fået en opdatering.
Jeg har haft en masse at se til det sidste halve år.. Derfor har jeg desværre stadig ikke stereo.. :(

MEN, jeg har brugt hver en lejlighed på at bygge og lave målinger! Jeg vil spare jer alle detaljerne, men i store træk har tiden gået med:
  • Prøve utallige filtre og startet forfra en del gange.
  • Lege med waveguides og jeg er dybt forelsket!
  • Skifte diskanten, hvilket jeg tydeligvis skulle have gjort for længst xD

Jeg er nu nået dertil, hvor jeg tror filtret er færdigt (evt. med lidt finjustering når der kommer stereo) og jeg tror min waveguide er så god som jeg evner. Jeg synes selv lyden sidder lige i skabet! Stor tak til Henrik endnu en gang for at hjælpe med filter :D

Til de nysgerrig er her lidt målinger.
Sådan måler diskant og mellemtone sammen med et Harsch delefilter ved 1700 Hz.







Sådan spiller waveguide og mellemtone sammen mht. direktivitet. Mikrofonen er bare flyttet ca. 10 grader af gangen - på øjemål xD







Sådan måler hele skidtet i sweet spot midt i min meget dårligt placeret sofa (helt op af væggen). Generelt er gennemsnittet i hele sofaen tæt på det samme.










Sådan ser højtttaleren ud med waveguide.
 




Så næste julefrokost kommer jeg igen med et stereo sæt jeg selv synes sidder lige i skabet!!! :D
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2019 at 19:43
Mange tak for en hyggelig dag, Daniel :-D ! 

Der er ingen tvivl om at SB Satori er MARKANT bedre end din Scan Speak!

Endnu en gang blev jeg/vi bekræftet i, at Harsch er bedre end LR 12. Harsch lyder ganske enkelt mere naturtro og ægte. 

Jeg synes ogsÃ¥ roligt du kan tale din WG op. Det er sku godt gÃ¥et, at du har præsteret at lave en WG, der ikke laver unoder i responsen - Men gør diskanten en klasse bedre end den er i forvejen. 

Mig bekendt er du den første i verden der poster mÃ¥linger af en WG til den diskant, som reelt virker som den skal! Jeg er ogsÃ¥ mega hooked pÃ¥ den!  

Og så er det stadigvæk ubegribelig for mig, at de to 10" i 16 liter kan spille så dyb og magtfuld bas - Og de kan spille HØJT!

   


Edited by Roky - 02 Jun 2019 at 20:09
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Jun 2019 at 21:36
Det mÃ¥ler super flot. Godt arbejde Thumbs Up
Super kontrolleret spredning på diskanten og i området omkring delefrekvens (som egentlig ikke er synlig for mig ud fra målingen).

SÃ¥ skal du bare have et stereo sæt Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 678910>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz