Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 10>
Author
Message
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"
    Posted: 01 Nov 2018 at 09:36
Et helt andet spørgsmål..
Hvilken type alignment tror I vil give det bedste resultat for min mellemtone?
Enheden sidder i 13,2L. Den skal spille fra 80-150 Hz til 1700-2000 Hz.
Den kommer til at spille sammen med de to 10" i helt lukket kabinet.

Min oprindelige ide var et lukket kabinet med en SS akkustik ventil i - Aperiodisk. Helt lukket giver den blå graf på billedet, men jeg tror ikke det gør lyden godt. Defor ventilen (ved ikke hvordan jeg skal simulere det). Men F3 er naturligt lige omkring 80 Hz. Maks vandring på enheden ligger ved 80 Hz på 2,5 mm (1 mm ved 150 Hz) for 100 dB. Jeg kan selvfølgelig bruge min dSP til at køre enheden vandret til 30-40Hz før jeg lægger crossover ind.

Jeg har også overvejet helt åben bagtil. evt. med let fyld i hele kabinettet. Ingen anelse om hvordan det vil lyde..?

Alternativt kunne være basrefleks. Med basrefleks ville jeg umiddelbart bruge et rør med Ø51-66 mm op til 23 cm langt.
Ved 80 Hz og 100 dB og Ø5,1x19 cm port giver det ca. 4,4 m/s ved porten og 2,5 mm vandring (0,7 ms og 1 mm vandring ved 150 Hz). F3 havner ved 55 Hz (Grøn graf).
Med en Ø6,6x23 cm port ender jeg på noget der ligner den orange graf. 2,5 mm vandring og 4 m/s ved 80 Hz. 1 mm vandring og 0,6 m/s ved 150 Hz.


Mit design tillader at jeg kan prøve alle 4 konfigurationer (lukket, aperiodisk, åben og basrefleks) ved at skifte bagpladen. Så laver nok 4 bagplader til at afprøve alle. Bare for lærings skyld. Men ville gerne høre jeres tanker og erfaringer?

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2018 at 09:55
Ser mega godt ud !

Mht malerrulle, sÃ¥ plejer jeg at bruge en der er lavet af skum. Det synes jeg fungerer rigtig fint. 

Jeg har selv for vane at bruge lim pÃ¥ begge sider af træet - Især hvis det er store flader og jeg er i det mindste om jeg kan spænde træet hÃ¥rdt nok sammen. 

Jeg har nok for vane at bruge lige vel rigeligt lim. Men jeg har aldrig haft et stykke der er brudt op. Men bruger man for meget, så kan limen blive fanget og der kommer en bule som Daniels skriver. Og det er bare nederen!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2018 at 10:47
Originally posted by DannerD3H

Et helt andet spørgsmål..
...
...
Jeg har også overvejet helt åben bagtil. evt. med let fyld i hele kabinettet. Ingen anelse om hvordan det vil lyde..?
...
...

Denne løsning kan umiddelbart virke besnærende, men det er ikke uden problemer. Den er nemlig ikke bare direkte åben, selv om det kan virke sådan. Uden bagvæg sidder enheden pludselig i en meget kort transmissionslinje, hvor bølgen reflekteres i/fra åbningen. Det giver let nogle tydelige resonanser, som skal dæmpes (og som du skriver, vil du da også fylde hele volumenet). Hvis du arbejder lidt med det, kan det måske nok komme til at virke, men det er ikke den løsning, der vil give dig mest "kick". De øvrige løsninger har vi diskuteret i PM, så dem vil jeg ikke gå mere ind i her, men det skal ikke afholde andre fra at byde ind med holdninger/kommentarer.


Edited by USXX - 02 Nov 2018 at 10:55
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2018 at 11:53
Jeg har ikke erfaring med at afstemme mellemtonen som basrefleks. Jeg tænker umiddelbart det kan være sværere at få enhederne til at fase end med aperiodisk eller lukket. Jeg tror du vil foretrække aperiodisk fremfor lukket. Men det er muligt jeg tager fejl her...

Mit gæt er at du forholdsvist nemt vil kunne få en rigtig god integration med Samuel Harsch Topologien.

6" Satorien har ingen problemer med at spille ned til 160 Hz (den bevæger sig så godt som ikke) så mon ikke du nemt kan dele lavere med din Satori. Jeg tror 80Hz er lidt for lavt, men der er nok ikke andet for end at prøve. M

Jeg ville hel klart ikke linearisere Satorien før filter. Du har i forvejen et rigtig godt udgangspunkt for at dele til sub'en - 2. ordens afruldning med lukket eller aperiodisk. 




Edited by Roky - 02 Nov 2018 at 11:53
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2018 at 12:17
Jeg valgte at trimme siderne lidt ned her til morges. Jeg synes jeg var ved at miste overblikket over om pladerne var placeret rigtigt.
Jeg tænker jeg fik lim hvor der skulle i går også. Ser ikke ud til der er huller.
  


Jeg har her til morges brugt min malerrulle uden rengøring og det virkede fint! Så fint at jeg tror jeg fik lige rigeligt med lim på i denne omgang til gengæld. Den sugede jo slet ikke noget denne gang..
Men tror jeg fik det overskydende klemt ud igen xD


3 lag på den ene side og 2 på den anden. Næsten halvvejs!
 

Edited by DannerD3H - 02 Nov 2018 at 12:19
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2018 at 12:19
USXX og Rocky, Tak for inputs! Jeg tror også min umiddelbare plan ville være det aperiodiske system.
Og jeg tror også umiddelbart jeg ville prøve Samuel Harsch filteret da jeg har haft fin succes med det i de gamle kabinetter :)
Men ja det må komme an på nogle forsøg, men når nok ikke at teste så mange varianter til julefrokosten i år. Så skal jo gå efter et eller andet til en start ;)
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Nov 2018 at 07:59
Getting there.

5 af 6 lag på den ene side og 4 lag på den anden. kun 3 lag tilbage! :D
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Nov 2018 at 08:35
Fedt! Thumbs Up

Du kan jo sagtens nÃ¥ at fÃ¥ begge højttalere klar til julefrokosen sÃ¥ Wink
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Nov 2018 at 08:42
Haha xD
Er stadig i tvivl om jeg kan få én klar, men begynder at tro på det :P
2 stk. Subs er på vej og kabinettet er forhåbentlig klar til første lydtests i komende weekend :D

Men andet kabinet er stadig bare en bunke træ hjemme ved min kammerat :S



Fuuuck der er langt endnu.. Næste projekt bliver noget simplere..
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Nov 2018 at 21:41
Nogen der ved hvor man kan købe disse til en bedre pris?
https://www.herningindustrilager.dk/pi/GEVINDB%C3%98SNING-TIL-TR%C3%86-M-6X12X-15_2324551_.aspx

Jeg skal bruge både M6, M5 og M4.
Hvis jeg skulle købe alle dem jeg skulle bruge der skal jeg af med 600 pr. højttaler :S
Ved slet ikke om de er nødvendige..

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz