Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 10>
Author
Message
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"
    Posted: 29 Okt 2018 at 15:22
Hej træmand,

Tak for de gode råd!
Ja det her er det første træprojekt jeg laver som er mere kompliceret end fodpaneler og fuglehuse - sammenligner de gamle højttalere med fulgehuse xD

Nej okay, så burde de bare have været lodrette alle sammen..
Hmmm tror mit skelet er rimeligt lige osv. men der er vel nogle steder hvor det ikke er helt perfekt. Men alt det der med fugt osv. gør mig også bare nervøs ved at bruge PU.. Jeg ville også bruge en maler rulle. Og jeg bruger aldrig for lidt lim.. tvært i mod :P

Nu bliver jeg nervøs når du siger at jeg burde bruge fugtbestandig lim. Hele mit skelet er limet med denne
https://www.jemogfix.dk/pattex-traelim-750-gram/6210/9028470/
Det burde vel være okay, eller hvad?


Jeg kom til at tænke på, ville det gavne noget hvis jeg satte en varme pistol til at blæse ned igennem den kanal her?

Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2018 at 10:13
Her er et lille forsøg fra i går:


Højre plade har siddet i spænd i 8 timer uden noget specielt gjort ved den.
Venstre plade har været i spænd i 1,5 time hvoraf de første 15 min. var med 600 graders heatgun og let forstøvet vand ind i hullet ved heatgun'en. Billedet er taget 15 min efter pladerne er pillet af. Heatgun opstilling så sådan ud:

Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2018 at 10:15
Jeg fik også fintunet mine "forme" og fandt en speciel opspændings sekvens. Så nu tror jeg på det kan lykkes. Venstre plade er med vandrette åre(stiv) højre plade er med lodrette åre (det gab der er er fordi jeg har slebet skævt :( ).

Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2018 at 10:26
Til morges tog jeg chancen!

I går købte jeg noget vandfast (D3) lim på vej hjem. https://www.jemogfix.dk/pattex-traelim-750-gram/6120/9028472/

Jeg påførte RIGELIGT mængder lim på både skelet og plade med en lille malerrulle.
Brugte min nye opsæpningsteknik.

Og wola


Der kommer i hvert fald lim ud alle steder jeg kan se.







Bare lige for en god ordens skyld fik pladen også lige 10 min med heatgun:




Den får lov at tørre oppe i lejligheden 24 timer. Så kryds fingre!!!!!!




Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2018 at 11:00
Jeg har lavet mange højttalere, hvor jeg har bukket og limet både MDF og krydsfiner så meget jeg kunne lige inden de knækkede for at få maksimal runding på højttalere.
Selv med meget store kræfter i bukkeprocessen, så har de alle holdt fint med almindelig trælim efterfølgende.

Man skal passe på med fugt, varme etc. der kan påvirke træet, da det kan slå sig.
Det vigtigste er ensartet pres på pladen, så der ikke kommer buler.

Det er særlig vigtigt jo tyndere finér man bruger, og der kan mængden af lim også blive problematisk, hvis man kommer for meget på, så det danner "limbuler".
Burde ikke være noget problem med de tykkelser du arbejder med her.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2018 at 11:03
Ser forresten rigtigt fint ud Thumbs Up

Mellemrum, huller etc., fylder man bare ud med lim efterfølgende.

Jeg maler/lakere altid mine højttalere indvendigt, for at forsegle overfladen indvendigt og forhindre træet i at arbejde så meget efterfølgende.
Kunne være en ide (?)

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Okt 2018 at 21:26
Det jeg mente med at den var vandbestandig nok var, at så længe du er indendørs giver PU-limen ikke så meget mening, i forhold til hvor svær den er at arbejde med når man ikke har erfaring med det :)

Måden med varmepistol og lidt vand er rigtig fin, eksempelvis er det nøjagtig samme koncept (varme og fugt) man bruger til at forme akustiske guitarkroppe eller violiner med. Det er som sådan en primitiv form for dampbøjning. Dog skal du ikke bruge specielt meget vand her, da det bare vil få træet til at blive vådt og skulle tørre i lang tid. Man det gør det jo nok lettere at styre pladerne når de skal limes på.
Det ser i øvrigt rigtig fint ud med imprægneringen indefra, så bliver der helt sikkert et et godt forsvar mod fugt i pladerne, dog er det ikke så nødvendigt på krydsfiner da der er et lag fenol-lim(WBP-limet) imellem lagene på mange krydsfinérplader.

Hvis du bruger samme mængde lim mellem de enkelte lag som du har brugt indvendigt, så vil jeg mene at der er lim nok til at det holder! pladerne skal være meget skæve for at det ikke er nok i hvert fald!
Hvis du så oven i købet venter 24 timer ved hver limning før du laver den næste, så kommer det helt sikkert til at holde :) Det bør du ikke være nervøs for.
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2018 at 10:03
Okay tak for de beroligende ord begge to! :P

Det kunne da bestemt være en mulighed, men er det nødvendigt? Siderne er jo sådan set lukket af nu med trælim xD

Bør jeg smørre lim på begge flader ved de resterende lag også? I så fald skal jeg have fadt i noget mere lim i hvert fald xD
Jeg bruger som nævnt en malerrulle til at fordele limen. Bagefter har jeg vasket den. Det fungerede fint, men det betyder også at der ryger temmelig meget lim på at "fylde" rullen hver gang. Har i et tip til at opbevare rullen så den ikke behøver at blive vasket og ikke tørre ud til næste dag? Bare for at spare lidt lim?. tror sådan en 750 ml. tube lige kan klare 3 lag på den her måde... xD



MEN det var en SUCCES!!!!!! :D :D :D :D :D




Og umiddelbart ingen huller!





Første lag på anden side er i press!



Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2018 at 02:48
Det er så absolut kun nødvendigt med lim på den ene overflade, jeg kan jo se at du smører lim nok på. Plus at der som du selv siger går rigtig meget lim til den her proces.

Umiddelbart vil jeg sige at én flaske vil kunne spredes ud over 4-6 kvm alt efter hvor godt du kan styre limmængden(birketræ suger også rimelig godt).

Hvis du ikke vil vaske malerrullen af hver gang, så kan du godt putte den i en forseglet "frysepose" af passende størrelse eventuelt med lidt vand (omkring et halvt snapseglad (1cl)) for at rullen ikke tørrer ud natten over. Når du bruger den dagen efter så burde det kunne gå. Hvis man springer en dag over, ville jeg helt klart vaske den ren og så stadig gøre tricket med posen og lidt vand.

Jeg bruger selv en Pfohl limrulle med hÃ¥rd gummirulle til at dossere lim med nÃ¥r jeg laver krydsfinér(og formspænd for den sags skyld). Rullen suger ingenting, til gengæld har den et smart kar (pÃ¥ ca. 0,5liter til limen) med en overføringsrulle som sørger for en ensartet limmængde. Men sÃ¥dan en koster omkring 2000kr sÃ¥ det er mÃ¥ske en lidt stor investering for et enkelt højttaler projekt LOL
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2018 at 08:46
Okay, så prøver jeg at nøjes med den ene halvdel :)

Jeg har måske brugt for meget, men jeg får kun ca. 3 kvm... hvis overhovedet. Men heller for meget end for lidt tænker jeg? Her til morges synes jeg f.eks. ikke der kom helt så meget ud rundt i kanten som jeg godt kunne tænke mig.. Tror nu nok der er lim hvor der skal, det yderste bliver jo skåret af, men næste gang sørger jeg lige for at komme lidt mere på rundt i kanten!
Prøvede at putte rullen i en pose denne gang med lidt vand :)

Ja min rulle er nok heller ikke den bedst egnet.. det er sådan en klassisk malerrulle med hår. Så det kan være det rækker meget længere i morgen nu den ikke er vasket denne gang :)
Jaa det må lige blive en anden gang xD



Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456 10>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz