Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"

 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>
Author
Message
DannerD3H View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"
    Posted: 24 Okt 2018 at 08:45
Først og fremmest så synes jeg det er nogle MEGA fede forstærker moduler, og kender ikke til andre 3-vejs plate amps med DSP, som er så nemme at integrere (rent fysisk), der kan hvad de kan. De lyder også super godt! Det er bestemt heller ikke på nogen måde et dårligt produkt, slet ikke til prisen mht. hvad man får!


Jeg må dog sige, at jeg har mistet en smule respekt for Hypex som firma gennem det sidste stykke tid..

De har frigivet et produkt, tilsyneladende uden at teste det ordentligt.
Der er det der "pop".
Der er vist også nogle af de store moduler, som ikke kunne levere mere effekt end de små (pga. software, som er rettet).
Deres auto on/channel select virker fint, men min PC skal over 30% (lydstyrke) for at aktivere dem. Det er en lille ting, men stadig liiidt træls. Og så er det lidt langsomt. De starter op lige med det samme (på AES input), men den er lang tid om at skifte input (har kun testet med S/PDIF, som ellers er 2. prioritet i dens scannings sekvens).

De er nu ved at lave en revideret version af alle deres fusion amps, som skulle fikse Poppet samt en række "mindre forbedringer". Der er dog ikke noget at gøre for at få Udskiftet/opgraderet sine gamle amps.
Det synes jeg ikke er særlig god kundeservice - Frigive et utestet produkt, lade brugerne teste det, fikse problemerne og så frigive et nyt og bedre produkt og bare sige pænt tak for inputsne fra brugerne...
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2082
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2018 at 10:42
Ja du for sindsygt meget for pengene og Hypex lyder godt.
Syntes det er et fedt produkt, men ja det er lidt mærkelig kundepleje ikke at ville fikse de problemer de selv har sendt på gaden.

Men du bliver glad for DSP, rigtigt mange ting bliver meget nemmere, især valg af enheder er nu nemmere, du behøver ikke længere vælge enheder fra fordi følsomhed ikke passer som det skal, og tidskompensering mellem enhederne gør en verden til forskel. Kører selv med DSP, og min subs står en meter bagved resten af højttaleren, men med tidskompensering så er de 100% integreret med resten af systemet.

Og igen, fedt projekt
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Okt 2018 at 11:57
Det er nemlig et mega fedt produkt.. Hvis jeg skulle forsøge at kombinere moduler selv, ville det sikkert blive dyre og jeg ville aldrig blive færdig.
Jeg synes det er så lækkert med alle de digitale indgange og fjernbetjening!

Jeg er allerede MEGET glad for DSP. :P Jeg opgave højtalerbyggeriet som hobby for 5 år siden pga. delefiltre. Jeg har allerede lært en masse om delefiltre nu, fordi man bare kan ændre et tal og trykke upload :P
Og ja, det giver enorm frihed og muligheden for lukkede baskabinetter med boost.!

Tak tak! :D
Back to Top
Bapu View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 09 Maj 2012
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 394
  Quote Bapu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Okt 2018 at 11:34
Så bliver det spændende hvor meget de stiger i pris. Jeg kan ikke det bliver gratis. 
Venligst Michael
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Okt 2018 at 23:19
Tror du de bliver dyrere af at de fikser de ting?? :/
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Okt 2018 at 23:30
Der skete lidt mere i dag :)










Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2018 at 10:59
Skelettet er nu færdigt. Så her er første side by side billede med de gamle højttalere. Husk at der kommer 21 mm mere på top bund, front og bag, samt 24 mm på hver side. :)








Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2018 at 11:00
Der blev trukket ledninger.






Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 56
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2018 at 11:22
Jeg har også leget lidt med at ligge side plader på - dog uden lim endnu. Det bliver en udfordring..
4 mm krydsfiner er meget nemt at bukke hivs man bukker langs årene på de yderste lag (der er 3 lag). Det er noget stivere på tværs. Jeg har dog testet at det begge veje kan bukkes om en meget mindre radius end jeg har (har med succes bukket det med en radius på 10 cm og min radius er 25 cm).

Jeg vil gerne have lodrette åre på mit yderste lag. Mit perfektionistiske jeg besluttede at det rigtige at gøre måtte være at ligge plader med skiftevis vanndrette og lodrette åre på (så der er lige mange lag med vandrette og lodrette åre). Da jeg har 6 lag vil det indefra være: Vandret(stiv), Lodret(blød), Vandret, Lodret, Vandret, Lodret. Jeg starter altså med vandrette åre - dvs. en meget stiv plade.

Det har jeg fortrudt.. Lige nu ville jeg bare vælge at ligge alle med lodrette åre. Jeg har dog allerede skåret pladerne ud og har ikke mere træ lige pt. Så min plan er umiddelbart at lave lagene sådan istedet: Lodret, Lodret, Vandret, Vandret, Vandret, Lodret. På den måde får jeg de første 2 lag presset så godt fast som muligt og forhåbentlig får de noget styrke af at 2 plader bliver limet sammen - til at modstå trækket fra de stivere plader.

Jeg har lavet 2 "forme" som fordeler presset fra bagage remmene. Først havde jeg "tværstiverne" udad, mod båndende. Det resulterede i at de blev tippet af båndene - det var noget rod. Sådan her ser det ud nu (Prøve opsætning uden lim. Jeg vil kun lime en side af gangen. Formen og pladen på den anden sider er primært for at beskytte skelettet.)
  
  
Som i kan se har jeg været nødt til at ligge ekstra klodser under båndet, for at få pres nok omkring min runding. Ellers så flyver pladen som i kan se i den ene side. Det er begge plader med vandrette åre, altså de stive plader. Jeg har ikke nået at prøve med lodrette åre (det forventer jeg er meget nemmere). Det gør jeg i dag.
Som i kan se så har jeg fået klemt pladen ind, men det er store kræfter i spil her..

Har i nogle tips til hvordan man kan bløde pladerne op?
Jeg har høt at håndklæder med kogende vand kan virke? Så kunne jeg jo evt. ligge nogle opvarmede plader i først/i den side der ikke limes så de formes lidt indnen de limes?

Desuden er jeg også blevet i tvivl om almindelig hvid trælim som jeg har brugt alle andre steder er ok til det første lag, eller om man bør bruge noget andet? PU lim?
Jeg har bare ingen erfaring med den type lim. skal træet så fugtes først eller?

Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 80
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Okt 2018 at 13:39
Det er fedt at se at nogle går så langt ud fra deres komfortzone når de laver træarbejde!

Det med at firnérlagene får forskellig retning har ikke nogen praktisk betydning når du har et skelet indvendigt til at afstive pladerne, men det du selv nævner omkring at fugte pladerne og "prøveforme" dem først uden lim giver rigtig meget mening, så det synes jeg helt klart du skal gøre, dog tror jeg ikke at det får den store virkning på pladerne hvor årene ligger vandret (men klart et forsøg værd). Jeg bøjer tit finérede 3mm HDF plader ved først at varme dem op i en finérpresse, for derefter at putte dem i en "afspændingsform" hvor de kan køle af og derefter holder formen ret pænt. Det burde også virke med varme våde klude, dog skal du være opmærksom på at træet kan risikere at "rejse sig" på grund af vandet og derfor kan du blive nødt til at bruge en finkornet pudsesvamp(eller fint stykker sandpapir) til lige at glatte overfladen med bagefter så du får en glat overflade at lime på. Ellers kan du risikere at limen ikke binder ordentligt. Hvis du bruger metoden med at fugte pladerne så skal de som minimum sidde i spænd til dagen efter, da alt fugten og varmen skal være ude af pladerne for at sikre at de ikke "falder tilbage" til deres oprindelige form igen.

Med hensyn til limtype. Om det er almindelig PVA-lim(hvid snedkerlim) eller PU-lim har heller ikke den store betydning når du ikke laver en større radius end du gør her. Hvis du havde brugt rillede MDF plader ville jeg klart anbefale det, da der her ville være en fordel i at have en opskummende lim til at fylde rillerne ud. Men det er også den største fordel ved PU frem for PVA.
Så længe du sørger for at have PVA-lim nok fordelt over hele pladen (eventuelt fordelt med en malerulle) så skal det nok holde, fugten i PVA-limen er også med til at blødgøre pladen imens limet afhærder, så jeg ville ikke være bange for hvorvidt pladerne holder sammen bagefter.
En ting der er vigtigt (i mine øjne) er til gengæld at putte lidt for meget lim for skelettet som pladerne bliver limet på, for det er jo i sidste ende det der holder siderne på plads.

PU-lim skummer op ved hjælp af fugt, nogle PU-lime kan bruges på træ med 20-30% træfugt, hvor limen skummer RIGTIG meget op. Jeg kan IKKE anbefale at give plader vand inden lim, da det ganske enkelt er meget svært at styre på limmængde og samling af pladerne når først limen er begyndt at skumme.
Det kan dog godt være en fordel at bruge PU-lim hvis dit skelet skulle være en lille smule skævt, da pladerne ville komme til at have nogle små lommer hvor limen ikke ville binde pladerne sammen på grund af at skeletten ville være en lille smule vredet. Og PU-lim er generelt også fugt og vand bestandig, som også kan være en fordel. Men hvis du vælger en fugtbestandig D3 PVA-lim (eksempelvis Sikabond 540) så får du fugtbestandighed nok i forhold til hvad du behøver her.

Håber det er til hjælp :)

- Træman
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 7>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz