Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"

 Post Reply Post Reply Page  <1 78910>
Author
Message
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lille aktiv 3-Vejs gulvhøjttaler med et "Kick"
    Posted: 04 Jun 2019 at 07:25
Selv tak Henrik :D

Ja jeg er efterhånden også blevet overbevist om Harsch!

Ja det blev sgu meget godt med den wg, spændt pÃ¥ at høre dem i stereo nÃ¥r du fÃ¥r dine i - forventer en demo! :D 

Jeg er ogsÃ¥ DYYYYBT forelsket i de basser!  :D :D 


Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 Jun 2019 at 13:55
Halløjsa igen,
Nu er kabinet nr 2 efterhÃ¥nden godt pÃ¥ vej. Derfor er jeg begyndt at tænke meget over finish. Jeg er efterhÃ¥nden blevet ret forelsket i kontrasten mellem den lyse birkefiner og de sorte enheder. 
Finish har dog aldrig været min stærke side.. Derfor hælder jeg mest til at give dem et par gange med noget olie og Slibe med noget fint sandpapir ind imellem og så slutte af med lidt bivoks for at få liiidt mere glans og spil i. Men med olie frygter jeg bare at den flotte lyse Birk bliver sådan halv nikotin gul i det.. Har i erfaring med en behandling af birkefiner som beskytter det lidt og fremhæver strukturen men bevare farven så meget som muligt?
Jeg har læst alle trÃ¥dene om kabinet finish her pÃ¥ forumet, men blev ikke meget klogere af det.. 
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jun 2019 at 08:57
Jeg har lidt erfaring med birkefineer, jeg har prøvet og oliere det med almindelig bordplade olie, og du har ret, det gør fineeren mere mørk med et gulligt skær. Jeg ved der findes hvid pigmenteret olie og lakker, som bevare det mere hvidlige birkefineer udseende. Jeg kender dog ingen bestemet produkter, men dem vil jeg prøve og finde frem til fremadrettet når jeg bruger birke fineer.

Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jun 2019 at 11:28
Hej Hylle,

Ja det er det gullige skær jeg gerne vil undgå. Netop derfor har jeg også kigget på denne olie:
Som du siger en hvidpigmenteret olie..
Der er jeg så bange for at få den kedelige grå farve mange ludbehandlede trægulve får.. Men uanset hvad tror jeg at jeg prøver den af på et teststykke!

Nogen der har erfaring med den?


Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2019 at 10:19
Nååå.. selvom der ikke sker sÃ¥ meget herinde sÃ¥ skal i da alligevel ikke snydes for det endelige resultat. 

Her er hvad det er blevet til:
Diskant - SB SATORI TW29RN-B - I hjemmelavet 140mm WG 
Mellemtone - SB SATORI MW19P04 - I 13.2l aperiodisk kabinet
Basser - 2 x SB SW26DBAC76-8 - To enheder deler 18-19l lukket kabinet. De 18l er med bracing trukket fra, men IKKE med enhedens volumen trukket fra.
Forstærker - FA253

Mellemtone og diskant delt med Harsch ved 1700Hz
Mellemtone og basser det med LR24 ved 180Hz 



Sådan ser sættet ud nu (Mangler stadig noget olie/lak af en slags..):
     




Edited by DannerD3H - 24 Jul 2019 at 10:21
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2019 at 10:26
Målinger blev lavet udendørs med selve højttaleren hævet 145cm over jorden. Det resulterede i at centrum af basserne var 177cm over jorden. Mellemtonen 205cm og diskanten 220cm.
Mikrofonen var placeret i 1m afstand og pegede pÃ¥ diskanten. 

Sådan så setuppet ud:
 


Og sådan måler den On-axis:
 


Og her er distortion i samme måling:
  


Og step respons i samme måling:




Til sidst er her lidt off-axis mÃ¥linger. De er lavet fra 0 grader til ca. 80 grader. Jeg har forsøgt at flytte mikrofonen lige meget hver gang, men har ikke kunne mÃ¥le det - sÃ¥ det er pÃ¥ øje mÃ¥l. 

Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2019 at 10:54
Jeg har arbejdet meget med olie/lak på finer, men det har været valnød, kirsebær og lignende træsorter. Ikke birkefiner.

Jeg tror du er nødt til at finde en hvidpigmenteret lak, for alle de klarlak/olier jeg har prøvet, mørkner træet og kan give en gullig farve.

I mit sidste projekt har jeg brugt kinesisk træolie på zebrawood finer. Det ser også lækkert ud, men det bliver mørkere med tendens til den gullige farvning...

Ellers lækkert projekt Clap
Har du prøvet de samme målinger i dit lytterum og sammenlignet med de målinger du har lavet udendørs?
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2019 at 11:15
Tak for input på olien Daniel! Ja var også ude i noget hvidpigmenteret noget.. Må lige prøve lidt af i næste måne dnår der er penge i kassen igen!



Tak tak! 

Ja det har jeg, kan lige poste dem senere :) 
Man kan godt se at de stÃ¥r ret dÃ¥rligt i mit rum. I lyttepositionen har jeg 3 store room-modes ved 45, 65 og 80 (tror jeg). Dem har jeg været nød til at dæmpe med 3 notches. Desuden stÃ¥r den venstre frit mens den højre stÃ¥r i et hjørne sÃ¥ dens bass er yderligere sænket 3 dB mener jeg det endte pÃ¥. 

Men resultatet er fantastisk! 
Kan godt være lydbilledet er anderledes i et større rum, hvor de kan stÃ¥ lidt længre fra hinanden og side vægge - Tror dog WG'en afhjælper hjørne placeringen lidt.. 
Men glæder mig til at høre dem strække ben i et andet rum til årets Julefrokost :P
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2019 at 12:02
Krydsfiner er ofte ret blødt træ, så det rejser sig meget de første gange man giver olie/lak.
Så der skal mellemslibes en del gange med fint sandpapir - alt efter hvor dyb lakken skal være at se på. Jeg ved ikke helt hvordan det reagere på olie.

Jeg bruger kun lak, det er meget holdbart, og så skal jeg ikke vedligeholde dem efterfølgende.

Bas er næsten altid en udfordring, nÃ¥r man ikke benytter multiple subs Smile

Men kunne være sjovt at se forskellen over f.eks. 200-300Hz.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
DannerD3H View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 25 Sep 2018
Online Status: Offline
Posts: 127
  Quote DannerD3H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Jul 2019 at 12:36
Ja, regnede også med der skulle slibes en del xD
Det rejser sig i hvert fald også ved olie..

Hvilken lak bruger du? Kan lak bruges oven pÃ¥ olie? 


Hehe... nu du siger det, så har jeg 2 basser mere liggende i kælderen. Skal bare have fat i en forstærker mere, og bygget to kasser. Sådan ser mit setup ud ca.

Jeg ved godt det ikke er ideelt, men det er hvad husfreden kan forlies med sÃ¥ længe vi bor i den her lejlighed og det spiller altsÃ¥ ogsÃ¥ godt nok til mig! :D Meeeen nÃ¥r nu mit rum/opsætning er sÃ¥ ringe sÃ¥ skal der da leges lidt med multi sub - bare for sjov:P 



Yes, de gør faktisk præcis hvad TG's room gain excel ark siger. Den samlede respons falder lidt mellem 150 og 300 Hz med et peak på dykket omkring 200-250 hz. Det har jeg så kompenseret for da det altid vil være tilfældet når de står på et gulv nær en væg og ikke hænger i luften xD
SÃ¥ efter mÃ¥lingerne ovenfor har jeg løftet 150-300Hz omrÃ¥det og tilføjet pegs ved 45, 65 og 80 Hz. 

Her står højttaleren hvor den skal stå, til venstre for mit TV (det er den der står "frit"). Det er målt i 1 m afstand med filteret vist ovenfor.



Her er det så i lytte positionen (Midt i sofaen, pos. 2) med ændringerne omkring 150-300 Hz beskrevet ovenfor:




Og til sidst her med de 3 pegs også



Jeg er meget tilfreds med hævet nedaftil, det kan ikke høres som noget negativt i musik, men DAMN det kan mærkes i film og spil (Det runder af og falder skarpt omkring 15 Hz) :P
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 78910>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz