Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Dæmpemateriale: Uld til mellemtone, hvad til bas?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Dæmpemateriale: Uld til mellemtone, hvad til bas?

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dæmpemateriale: Uld til mellemtone, hvad til bas?
    Posted: 01 Okt 2018 at 10:47
Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig at købe noget uld, sÃ¥ hvis nogen har en idé om hvor man kan købe det, mÃ¥ de gerne give et tip Big smile

Jeg kan godt lide at prøve teori af i praksis. Men nogle gange sÃ¥ rykker det ogsÃ¥ bare at prøve noget af! 






Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2018 at 12:00
Ja, nogle af de største lærings-spring jeg har taget i højttalerbyg, har været ved at prøve tingene i praksis.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2020 at 13:06
Dejligt at se der er kommet lidt gang i forummet igen!

I mellemtiden skaffede jeg noget kartet uld. Jeg synes det giver lige en tand bedre lyd end ditto polyester-typer. 

Til bassen, synes jeg fortsat jeg mangler input. Jeg kan ikke finde særlig meget info om hvad folk har held med at bruge. I gamle dage, var de fleste højttalere lukkede og så var kassen nærmest proppet med rockwool i en fast type. Og så et ark med noget klæde, til at beskytte svingspolen. Jeg vil dog gerne undgå rockwool...

En pointe kunne selvfølgelig være at designe kabinettet, så der ingen resonanser er hvor enheden spiller, dvs. ikke behov for dæmpemateriale. Men hvis man har et kabinet på 37 liter, hvad kunne man så med fordel bruge?
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2020 at 13:36
Jeg skal til, at bygge subwoofere, efter at have være off-Hifi i nogle år.

I nævner filt som egnet materiale. Nogle mener, at man ikke skal dæmpe subwoofere overhovedet?
Hvilken type filt skal der eventuelt bruges?
Michael B.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2020 at 13:51
Hej, 

Jeg husker ikke hvor man kan købe det, men jeg har med held brugt noget ca. 10 mm tykt filt til mellemtone. Samme udseende som Troels Gravesen bruger i de fleste højttalere i dag. Det er meget kompakt, og vidst lavet af diverse genbrugstoffer. 

Jeg tror ikke det besværet værd, at putte det i subwoofer-kasser eller baskasser. Det er for tyndt til at kunne dæmpe noget. Jeg tænker det eneste det vil gøre i baskasse, er at lave volumen mindre. MÃ¥ske jeg tager fejl ;-) 
Diverse dæmpeskum er typisk ikke særlig fast. Eksempelvis det her: https://bekent.dk/hojtalerskum-aeggebakke-mdm-40.html, tror jeg ikke har nogen særlig effekt til bassen. 






Edited by Roky - 29 Nov 2020 at 14:06
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2020 at 14:14
Originally posted by Dichael

Jeg skal til, at bygge subwoofere, efter at have være off-Hifi i nogle år.

I nævner filt som egnet materiale. Nogle mener, at man ikke skal dæmpe subwoofere overhovedet?
Hvilken type filt skal der eventuelt bruges?

Prøve at se den her side: http://www.troelsgravesen.dk/cabinet-damping.htm og især den her sætning: 

"Quite often we see problems with minor impedance peaks in the 100-200 Hz region and this usually caused by standing waves between top and bottom. Having an internal height of e.g. 1 meter we may have a resonance at 34000/100/2 = ~170 Hz (half wavelength), thus 10-15 cm acoustilux at top and bottom usually cures the problem."

Hvis dit kabinet er under 100 cm langt på den længste side, og du bruger subwooferen delt ved eks 60 Hz, så har du altså INGEN stående bølger der skal dæmpes i kabinettet. Om det så lyder bedre med lidt dæmpemateriale, det er der kun en måde at finde ud af påBig smile
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Nov 2020 at 09:37
Hvis der ikke er bølgeudbredelse i kabinettet, så glem alt om dæmpemateriale (dvs. porøse absorbenter) - der er ingen bølge at trække energi ud af, og der er heller ingen akustiske resonanser (stående bølger), der kræver dæmpning. Der er ingen fare for "kasselyd" uden dæmpning her. Under den frekvens, hvor bølgelængden er fire gange den største aksiale dimension inde i kabinettet, er der ingen bølgeudbredelse overhovedet - kun ren trykændring. Lad os tage et eksempel med et kubisk kabinet, der måler 40x40x40 cm indvendigt. Grænsefrekvensen for ren trykopbygning bliver da:

f = 344/(4*0,4) = 215 Hz (de 344 m/s er lydens hastighed ved stuetemperatur).

Den første bølgeresonans (refleksion) i kabinettet opstår ved den dobbelte frekvens, og området mellem de to frekvenser er et overgangsområde mellem trykopbygning og bølgeudbredelse.

I en sådan subwoofer er det alene de mekaniske vibrationer i kabinettet (pladerne), der skal under kontrol (her hjælper en slatten let filt intet), og her er god afstivning på sin plads. God vægt og korrekt afkobling til gulv skader bestemt heller ikke.


Edited by USXX - 30 Nov 2020 at 09:41
Back to Top
Dichael View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 05 Mar 2012
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 141
  Quote Dichael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Nov 2020 at 09:40
Hej!

Betyder det så også, at det er lige meget, om kassen er med samme højde, bredde og dybde?
Normalt vil man vel tilstræbe, at ingen må er ens?
Michael B.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Nov 2020 at 09:41
Det er som sagt den største aksiale dimension, der er afgørende - så kan du selv tænke dig til resten.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 Nov 2020 at 09:43
Det er kun, når du har bølgeudbredelse, at det er relevant med forkellig H, B og D.



Edited by USXX - 30 Nov 2020 at 09:59
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz