Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Dæmpemateriale: Uld til mellemtone, hvad til bas?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Dæmpemateriale: Uld til mellemtone, hvad til bas?

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dæmpemateriale: Uld til mellemtone, hvad til bas?
    Posted: 24 Sep 2018 at 12:24
Er der nogen der har erfaring med glasuld til "dæmpning" af kabinetter?

PÃ¥ flere udenlandske sider er der mange der sværger til at bruge glasuld i kabinetter. 

Og hvis jeg ikke tager fejl, så bruger B&O det også inden deres kabinetter - Pakket ind i en form for stof, hvor luft nemt kan trænge igennem. I hvert fald i Beolab 50 (se fra 0:30):

https://www.youtube.com/watch?v=OdYQX7nnTeY

(Beklager kan ikke få linket gjort aktivt..)

Jeg kan ikke helt greje hvorfor de propper sÃ¥ meget i. Min logik siger mig det ikke er optimalt at proppe det sÃ¥ tæt op ad enheden. 

Personligt er jeg selv tilhænger af at bruge så lidt dæmpemateriale som overhovedet muligt...




Edited by Roky - 29 Nov 2020 at 12:58
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Sep 2018 at 14:38
Jeg vil ikke bruge det.

Jeg har før set nogen bruge det i højttalere med basrefleksporte, med det resultat at de stod og pumpede glasstøv ud i rummet Ouch
Og så samlede støvet sig i svingspolen på enhederne.

Der er så mange bedre alternativer uden glas, så kan ikke se hvorfor man skulle vælge en som kan være skadelig.
Selv hvis man pakker det ind i lufttæt plastik, så virker det ikke som en særlig smart løsning.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Sep 2018 at 10:49
Originally posted by daniels



Jeg har før set nogen bruge det i højttalere med basrefleksporte, med det resultat at de stod og pumpede glasstøv ud i rummet Ouch

Tak for kaffe det lyder ikke fedt! 

Jeg har fundet noget meget tyndt vævet stof i den lokale stofbutik/garnbutik, som virker til at være meget anvendeligt til at pakke det ind i. 

I mind nuværende højttalere har jeg anvendt lidt skum i bunden samt skÃ¥ret "kiler" der stÃ¥r lodret op i kabinettet. Efter inspiration fra den her side: http://www.tnt-audio.com/clinica/speaker_design_pt3_getstuffed_e.html

Jeg bryder mig bestemt heller ikke om at det støver, men hvis det nu har nogle egenskaber der potentielt er bedre end så meget andet? Der må være en grund til at B&O virker til at bruge det.

Jeg bryder mig ikke om at bruge MDM-3 til bas  -Og det meste skum er sÃ¥ tæt, at det nok mest bare fortrænger volumen. 

Grunden til at jeg ikke bare prøver det af er at man umiddelbart kun kan købe det i uoverskueligt store mængder...

Måske spørgsmålet kan omformuleres til - Hvilket materiale synes i bedst om at bruge til dæmpning af stående bølger i et baskabinet? Det smarte er naturligvis at bygge kabinettet så de slet ikke opstår, men det er naturligvis ikke altid muligt.


 


Edited by Roky - 26 Sep 2018 at 10:52
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Sep 2018 at 11:01
Du kan jo pakke det ind og sÃ¥ kaste lidt rundt med det, og hvis du bliver irriteret pÃ¥ hænder, øjne etc., sÃ¥ skal det pakkes bedre ind Wink

Jeg har svært ved at se hvilke specielle egenskaber det skulle have, frem for andre dæmpemidler (?)
Personligt vil jeg aldrig røre ved det.

Jeg sætter gerne en kasse øl pÃ¥ højkant til dem som kan høre forskel pÃ¥ glasuld/rockwool og andre dæmpemidler i højttalere - forudsat det har bare nogenlunde samme massefylde. Cool

Det handler vel om at tune kabinettet korrekt, f.eks. for at fjerne refleksioner inde i kabinettet, eller justere Q for en bas?
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Sep 2018 at 11:07
Jeg bruger selv en kombination af hård skum og løst uld til mellemtonekabinetter.

Som skum bruger jeg gerne basotect (mener Thomann har det), og ellers bare fåreuld, MDM-3 eller lignende løst skum/vat.

Jeg bruger ikke skum eller dæmpeuld i baskabinetter.
Der bruger jeg typisk kun bitumen og filt.

Tror det er Jantzen der havde noget bitumen med noget stof-lignende limet på?
Det købte jeg en palle af for en del år siden, og har flittigt brugt det til baskabinetter. Har ikke så meget tilbage mere...

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2018 at 08:27
Jeg ringede til Knauf:
Og talte med dem om lydabsorbering. Og han sagde sådan set bare det vi nok allerede ved, netop at materialet skal være mere tætpakket, hvis vi ønsker en bedre dæmpningsevne. Deres produkter skulle kunne fås i XL-byg og burde støve og genere meget mindre end normalt.



Edited by Digital_thor - 29 Sep 2018 at 12:33
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2018 at 09:23
Digital_thor: 

Spændende med det der Knauf!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2018 at 09:29
Originally posted by daniels

Du kan jo pakke det ind og sÃ¥ kaste lidt rundt med det, og hvis du bliver irriteret pÃ¥ hænder, øjne etc., sÃ¥ skal det pakkes bedre ind Wink

Jeg har svært ved at se hvilke specielle egenskaber det skulle have, frem for andre dæmpemidler (?)
Personligt vil jeg aldrig røre ved det.

Jeg sætter gerne en kasse øl pÃ¥ højkant til dem som kan høre forskel pÃ¥ glasuld/rockwool og andre dæmpemidler i højttalere - forudsat det har bare nogenlunde samme massefylde. Cool

Det handler vel om at tune kabinettet korrekt, f.eks. for at fjerne refleksioner inde i kabinettet, eller justere Q for en bas?

Hahaha, det er for samme grund at jeg er noget forbeholden over for at bruge det. Men der er stor forskel på hvor meget det irriterer. Sundt er det nok ikke...

Og ja, jeg vil ogsÃ¥ mene det er det det er for. 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2018 at 09:46
Originally posted by daniels

Jeg bruger selv en kombination af hård skum og løst uld til mellemtonekabinetter.

Som skum bruger jeg gerne basotect (mener Thomann har det), og ellers bare fåreuld, MDM-3 eller lignende løst skum/vat.

Jeg bruger ikke skum eller dæmpeuld i baskabinetter.
Der bruger jeg typisk kun bitumen og filt.

Tror det er Jantzen der havde noget bitumen med noget stof-lignende limet på?
Det købte jeg en palle af for en del år siden, og har flittigt brugt det til baskabinetter. Har ikke så meget tilbage mere...


Måske det er lomme-filosofi, men jeg tror på at de naturlige materialer har bedre egenskaber end de kunstige. Lidt ligesom at bomuld er langt mere behageligt at have på end noget plastik-materiale.

Jeg kan ikke huske navnet pÃ¥ forhandleren, men jeg har haft held med at bruge noget filt pÃ¥ ca 12 mm. Det er virkelig godt til mellemtonekabinet. 

Jeg har ogsÃ¥ brugt bitumen i de sidste par projekter, men jeg er efterhÃ¥nden af den overbevisning at det gavner relativt lidt. Jeg tror det er bedre at spare den høje pris pÃ¥ pladerne og sÃ¥ bruge dem pÃ¥ en bedre kabinetkonstruktion - Men det skader nok ikke at bruge det. Til mellemtonekabinet tror jeg dog ikke det gør noget godt, da det nærmest bare flytter kabinetresonanser op i et omrÃ¥de hvor øret er mest følsomt. 

Hvis kabinettet i forvejen ikke er afstivet nok, sÃ¥ vil der stadigvæk opstÃ¥ en "ballon-effekt" hvor kabinetsiderne kan flekse hvis trykket bliver stort nok.  

Hvor køber du uld henne?
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2018 at 10:25
Hvis man bygger sit kabinet "godt nok" og dæmper "fornuftigt", så mener jeg ikke det giver nogen hørbar forskel med materialevalg.

Jeg skelner meget mellem teori og praksis, og lader teoretikerne bruge deres egen tid pÃ¥ at vurdere og analysere sig frem til deres resultater - og sÃ¥ bygger jeg noget der er mindst lige sÃ¥ godt, ved at bruge min erfaring og sunde fornuft Big smile
Jeg mener man skal lægge sin energi der hvor det betyder noget.

Kan ikke huske hvor jeg købte uld henne. Det er Ã¥r siden jeg købte en ordentlig bunke. Mener det var et gruppekøb af kartet fÃ¥reuld sammen med nogle Duelund-fans (ikke at jeg ellers er tilknyttet den gruppe Wink). Det lugtede lidt i starten, men efter lidt udluftning, var der ikke noget.
Det har en tættere sammensætning end meget af det kunstige man kan købe og man kan nemt "styre" tætheden ved at trække i det.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz