Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 2-vejs med 8" og waveguide
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2-vejs med 8" og waveguide

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2-vejs med 8" og waveguide
    Posted: 15 Sep 2018 at 16:55
Ja, SB26ADC er fremragende (derfor også brugt i begge skrammel-højttalerne) - men beryllium-domen (her i den "billige" SB29BAC-udgave) er skræmmende god. Den er relativt dyr, men der spares jo til gengæld penge på bassen. Jeg kan også lige nævne, at der var en rest birkefiner til overs fra de store 3-vejs. Det rækker til to bafler og fire tværstivere i kabinettet (med praktisk talt intet spild) Smile
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2018 at 21:03
Originally posted by USXX

Jo, alle SB29 er samme størrelse, men den flade (og hårde) beryllium-dome kobler bare betydeligt bedre til waveguiden. Den har perfekt kontrolleret spredning op til 15 kHz uden nogen slinger i valsen. Jeg er slet ikke begyndt at regne på højttaleren endnu. Jeg traf en rask beslutning i går om at bygge den - det er en højttaler, jeg bare må prøve at lave. Det bliver en lidt større 2-vejs (dog ikke gulvstående - men det kunne man nu godt) - måske med frontmonteret port. Der skal laves en lav sokkel/stander til den.
Okay, fedt. Der er også noget frækt ved de lidt større standerhøjttalere. Også lækkert med den fine følsomhed på mid/bassen. Det bliver spændende at følge.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2018 at 14:08
M.h.t. tuning; den kommer i små 35 liter og tunes lidt under 40 Hz. Det bliver en frontmonteret Ø70 mm port.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2018 at 15:29
Spændende at følge med i! 

Har du allerede nu en idé til delefrekvens? 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2018 at 15:44
Det ender nok i omegnen af 2 kHz. Det er ikke noget, jeg lægger mig fast på fra starten - delefrekvensen finder selv sin vej.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Sep 2018 at 15:46
Thumbs Up
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Sep 2018 at 10:21
Nå, det ender alligevel med en Lilly-model - porten kommer bagpå. Den rest birkefiner, jeg har tilovers, rækker ellers ikke til to tilstrækkeligt høje bafler (og bruges skal det, for enhver form for spild er mig inderligt imod). Desuden kan jeg på den måde også placere porten i den rette højde i kabinettet m.h.t. excitation af piberesonanser, og endelig bliver højttaleren mere æstetisk - så må jeg leve med en fasefejl på 15° ved tuningsfrekvensen (men det er jo gået godt så mange gange før). Det er også en stor port - Ø70 mm indvendig med Ø120 mm flare. Ydermålene på kassen bliver (HxBxD) 50x25x38 cm.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 621
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2018 at 10:56
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2018 at 11:57
Der findes kun én SB29BAC (-C000-4), og den er med gitter. Jeg tror, Solen's billede er af en tidlig prototype - det er i hvert fald ikke en, vi laver.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Sep 2018 at 12:01
Jeg får med dagens kurser en prisforskel på ca. 325 kr. Der er forskel på Canadiske dollar og US dollar Wink
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz