Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 3vejs Satori DCR projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3vejs Satori DCR projekt

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3vejs Satori DCR projekt
    Posted: 13 Sep 2018 at 18:03
Har uploaded fotos af filterskuffen i Enclosure mappen. Filterkomponenter er dog ikke monteret endnu. Smile

/NJ
Blankholm
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2018 at 21:27

Der har nu været lyd på de færdige højttalere i nogen tid og de sidste fintuninger på diskant niveau, basport og kabinet dæmpning er på plads. Gengivelse er ”rigtig” i den forstand at der er et sæt ens højttalere at lytte på og det har virkelig gjort en forskel. 

Nu kan det fulde potentiale opleves og her er tilføjet en hel del i forhold til tidligere setup med TNT’ere o.a. Jeg skal dog undgå at begive mig ud i at beskrive lyden, da jeg på ingen måde kan beskrive hvordan disse højttalere performer. Opfattelse af lyd er jo subjektiv ligesom indtryk fra vore andre sanser er det og derudover er mange andre parametre i spil, så derfor afholder jeg mig fra dette. Højttalerne skal opleves 😊

I det seneste års tid er der brugt meget tid på simulering, test og allermest lytning. Mange filtre har præsteret super flot ved måling, men faldt ved lytning. I kombination med filter udvikling indgår selvfølgelig kabinettet og mellemtone kabinettet er således ændret 3 gange. I basdelen har det også drejet sig om volumen samt tuning af porte og afprøvning/valg af forskellige dæmpematerialer.

Jeg er absolut godt tilfreds med resultatet og kan anbefale andre at benytte SB enheder.  9,5 ” basenhederne ligesom mellemtone/diskant fra Satori performer virkelig godt i min konstruktion og jeg kan forstå at basenhederne ikke har haft den samme udbredelse som andre Satori enheder i DIY projekter, men de fortjener helt sikkert et lyt.

Desværre har jeg ikke mulighed for at fragte dem med til julefrokosten da de fylder og vejer en del. Der kan selvfølgelig arrangeres lytning for interesserede.Smile

Jeg har uploaded en frekvensrespons måling (Spliced nærfelt og fjernfelt), samt en impedans måling som ligger  i mappen 3. Measurement.

https://drive.google.com/drive/folders/14BsVvn94vAKs-8OxwL3m4aMf-9ZO27fZ

Hvis dette link ikke virker så brug link som Excentrisk venligst har delt på side 1. Smile 

/Niels Jørgen

Blankholm
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2018 at 21:49
I 2. Enclosure mappen er uploaded fotos af filter / færdigt kabinet. Endelig overfladebehandling bliver lakering.

/NJ 
Blankholm
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2019 at 14:07
Augspurger's originale artikel om DCR fra 1961 i Electronics World kan læses her (fra side 41):

Back to Top
Sune K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 29 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 76
  Quote Sune K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2019 at 08:18
Originally posted by USXX

Augspurger's originale artikel om DCR fra 1961 i Electronics World kan læses her (fra side 41):


ØV, kryds og tværs'en på side 79 er allerede udfyldt :D
--
Sune K
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Feb 2019 at 08:20
LOL

I øvrigt er løsningen på s. 98


Edited by USXX - 15 Feb 2019 at 08:57
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 832
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2019 at 12:04
Tak for en spændende og hyggelig aften - Ikke mindst den rigtig gode beværtning!

DCR kan virkelig noget! 

De kan både spille HØJT og lavt! Og de kan i den grad spille musik, hvor man glemmer alt om teknik. Meget gennemført Smile 


Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Feb 2019 at 16:45
Hej Henrik, Ulrik og Brian. Mange tak til jer for en lærerig aften . Der kommer jo mange gode input og så er det fedt at møde engagerede ligesindede. Jeg fik absolut konstruktiv kritik som er blevet omsat til korrektion på dæmpningsforhold OG jeres input var berettiget. Det har helt klart gjort at de spiller mere “korrekt” i mellem tonen (høje del). Jeg deler lige gotos senere😊.

Mvh Niels Jørgen

Blankholm
Back to Top
Blankholm View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 27 Nov 2017
Location: Aarhus
Online Status: Offline
Posts: 100
  Quote Blankholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2019 at 10:30
Fotos er nu delt under arrangementer i tråden for 3 vejs DCR. 

@Ulrik
Spændende læsning vedrørende DCR arktiklen. Princippet ses mig bekendt ikke så ofte i kommercielle højttalere, men det kan anbefales at afprøve det.

Mvh Niels Jørgen
Blankholm
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2024 at 09:58
Jeg havde fornøjelsen, sammen med felsby og bknielsen, at besøge Blankholm i går. Det blev nogle meget hyggelige og fornøjelige timer, med ligesindede lidelsesfæller :-)

Vi høret Blankholms nye 2 vejs, som blev spillet på til forum-julefrokosten. men mest tid blev brugt på hans 3 vejs Satori DCR projekt.
Efter min mening er det en fornøjelse, at høre musik pÃ¥ dem. Det er en utrolig gennemarbejdet projekt, hvor intet har været overladt  til tilfældigheder. Blankholms arbejde er, at sammenligne med et firmas udviklings forløb og resultatet vil mange firmaer kunne være misundelig pÃ¥!
Efter højttalerne blev flyttet ud fra væggen og vi droppede rumkorrektions enheden, så var musikken ufarvet og nærmest ingenting synes jeg man kan pege fingre af. Stemmer var fri for kasse lyd. Overdrevne sibliance lyde på stemmer eksisterede nærmest ikke. Bassen er dyb og volumiøs, men også rimelig tør med opløsning. I det hele taget er højttalerne bare homogen, der er ikke noget der farver eller stikker ud.
Om man vil have mere "top" eller mindre, er en smagssag, rumkorrektions enheden kan måske også trimmes til et niveau midt mellem slukket og det vi hørte igår.
Det er jo et samlet hele vi lytter pÃ¥, altsÃ¥ hele anlæget, og det hele virker meget velafstemt. Alt i alt. Godt gÃ¥et Niels Jørgen Thumbs Up Clap


 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz