Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: 3-vejs stander
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


3-vejs stander

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3-vejs stander
    Posted: 15 Nov 2009 at 20:36
Originally posted by USXX

Lukket eller refleks? Mellemtonens kabinetvolumen skal ses i samspil med filteret. Jeg har før overvejet, om man skulle lave et seminar, der specifikt går på den nedre deling i et 3-vejs system. Hvis fx Rabu er interesseret, kan vi måske finde ud af noget.


Vi har faktisk et arrangement i tankerne, vi skal blot finde en dato. Det ville jo være superfedt med et oplæg fra en rutineret ræv som dig.

Jeg har også selv prøvet at kigge lidt på lavpas filteret på en mellemtone i sammenhold med kabinettet og her har filteret en afgørende betydning for hvordan enheden opfører sig i tidsdomænet, men det er bestemt heller ikke ligemeget hvordan man afstemmer kabinettet. Der er uden tvivl også mekaniske faktorer som er væsentlige ikke at overse, her ved jeg dog ikke præcis hvordan jeg skal gribe det an, hvis man også skal have det med i overvejelserne.
Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2009 at 18:02
Refleks. Hvis et sådan seminar blev til noget, ville jeg være klar uanset hvad.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2009 at 17:52
Lukket eller refleks? Mellemtonens kabinetvolumen skal ses i samspil med filteret. Jeg har før overvejet, om man skulle lave et seminar, der specifikt går på den nedre deling i et 3-vejs system. Hvis fx Rabu er interesseret, kan vi måske finde ud af noget.
Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2009 at 17:42
Okay, det var noget lækkert info. Hvor meget volume vil du umiddelbart give 12M'ern ?   
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2009 at 17:29
XT25 er en lukket konstruktion, så den behøver intet bag-volumen. 12M derimod skal naturligvis have sit eget volumen - ellers vil den blive moduleret af 18W'eren! 12M er meget følsom over for tykke bafler. Baflen skal åbnes MEGET op på bagsiden (affases) - ellers får du let problemer med (lokal) kompression. Det får du nemt et indtryk af, hvis du putter enheden i baflen og ser på det fra bagsiden. Der er meget smal udluftning i chassiset på en 12M - og luften skal frit kunne komme ud.  Bortset fra det, er det et fremragende valg af mellemtone.

/Ulrik


Edited by USXX - 15 Nov 2009 at 17:31
Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2009 at 17:05
Hej.

Så har vi gang i et nyt projekt.




Alle enheder vil blive undersænket. Diskanten vil få noget af fronten skåret væk, så mellemtonen
kan komme så tæt på så mulig.
Materiale: 19mm og 22mm (til fronten).
Den endelige volume bliver 20.6L uden filter.
Kasserne kommer forbi en autolakerer og vil få pianolak.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om XT25 og 12M skal have deres eget kammer ? Jeg håber det ikke. Der kommer en afstivning imellem 12M og 18W'ern. Hvad siger I ?





Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz