Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: BMS Coax
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


BMS Coax

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message Reverse Sort Order
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BMS Coax
    Posted: 07 Sep 2018 at 09:13
Jeg er så heldig at have dem for weekenden, så der skal jeg eksperimentere lidt med dem.

Indledende oplever jeg dog at diskanten mangler noget luft i toppen, og de er meget retningsbestemt, så sweet spot er ikke ret stort.

Men der skal arbejdes videre med dem i weekenden :-)
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2018 at 20:19
Som tillæg kan nævnes at jeg også spiller lidt med både 10" og de 2 SB'er, som begger gør det glimrende. Dog ender det pt op med at blive SB'erne fordi de passer med membranarealdet og følsomheden af resten af systemet - vender lige tilbage med nogle billeder når de er sat ordenligt op.

Faktisk har jeg lavet et eksperiment med at blande alle de forskellige enheder sammen, så jeg både spiller med SB, Accuton, Seas, BMS, JBL og Peerless blandet samme på kryds og tværs. Og det beskriver faktisk på bedste vis at når man bare har styr på frekvensgang og niveau, så er det faktisk ret svært at høre hvad der spiller - det spiller bare Big smile
Altså så længe man ikke forsøger at bryde nogle naturlove LOL
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2018 at 20:13
Originally posted by vincent.

@ digital-thor råber du ikke op når du har liv i dem, dem vil jeg meget gerne lytte lidt nærmere til.


Jammen de spiller lige nu, så jeg giver lige lyd, når kalenderen har hul Smile
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Aug 2018 at 20:12
Originally posted by Busk

Ja jeg må indrømme at jeg overvejer den også. Da jeg gerne vil have 3stk 10" på hver side af den, så jeg rammer 6stk pr side. Og så er en Coax jo perfekt for at den ikke kommer for højt op i forhold til øret.


Du er velkommen til at komme og lytte, hvis du vil prøve om det er noget for dig Thumbs Up Jeg kan også stikke hovedet forbi med dem, så vi kan prøve dem sammen med resten af det du har stående Smile
Ind til nu spiller det glimrende og jeg har endnu ikke kunnet finde noget der skulle tale imod dem, andet end at de nok skal monteres bagfra og har et udseende, som bryder med vanens magt LOL
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2018 at 16:11
@ digital-thor råber du ikke op når du har liv i dem, dem vil jeg meget gerne lytte lidt nærmere til.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Aug 2018 at 14:49
Ja jeg må indrømme at jeg overvejer den også. Da jeg gerne vil have 3stk 10" på hver side af den, så jeg rammer 6stk pr side. Og så er en Coax jo perfekt for at den ikke kommer for højt op i forhold til øret.
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2018 at 09:10
Hej Busk

Ja jeg var selv imponeret, især fordi der var tale om en komplet højttaler med fuldblods DSP, forstærker og det hele bygget ind i kassen, til omkring 90-100K. Jo det er mange penge, men når man lige har lyttet til alt muligt andet der koster lang mere, for langt mere overgejlede løsninger. Så var disse højttalere et frisk pust, som spillede alt fra noget gammelt Lou Reed til moderne underholdsningmusik af diverse genre.
Er på vej i værkstedet her om nogle minutter - så skal der bygges den anden mellembaskasse, som både kan huse et sæt 8" SB eller en en 10" PA fra Sica

Jeg brugte ham her:
Det kosted præcis 3K for et sæt BMS coax med fragt og det hele. Men 220kr ekstra, for at kunne hente dem i Faxe, er ikke helt tosset.
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2018 at 23:14
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2018 at 11:07
Ind til videre har jeg 4 stk SB 23NRXS45-8 liggende og en Sica 10" PA enhed. I dag bygger jeg så 2 kabinetter der både kan sidde et sæt parallelforbundende 8" SB'er og 10" 'eren i. På den måde kan jeg teste om de virker anderledes, bedre eller dårligere end de 3 x 18W jeg har lige nu.

12" i siden tror jeg kun virker fordi den er delt ved 180hz på Neo'en. Jeg ville gerne dele Coax'en lidt højere - ca 3-400 -  for at udnytte princippet i mit 4-vejs system bedre og lade mellemtonen spille så rent som muligt og give kompressionsdriveren den bedste waveguide som muligt, ved ikke at introducere for dybe frekvenser.

Det lader umiddelbart til at PA enheder bedre kan spille højt - ikke fordi jeg spiller højt hele tiden - men selv transienter bliver mere rene og mindre presset, nok simpelthen fordi at enheden er bygget til at tåle meget mere tæv.
Og jeg syntes stadig at detaljer, finesse og det hele - er til stede. Godt nok skal jeg rette en del ud med DSP'en for at få response jævn - men resultatet er rigtig godt Smile
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Aug 2018 at 23:28
Dejligt flere og flere opdager hvor fede højeffektive horn/compressiondrivere er  Thumbs Up
Jeg glæder mig til at se lidt forskellige målinger på dem. 


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz