Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: SmÃ¥ mellemtoner med høj følsomhed
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Små mellemtoner med høj følsomhed

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SmÃ¥ mellemtoner med høj følsomhed
    Posted: 11 Jul 2018 at 11:36
Jeg leder i øjeblikket efter en bas/mellemtoneenhed i 4" størrelse med en følsomhed på ca 90 dB ved 8 Ohm eller minimum 93-94 dB ved 4 Ohm (2.83V/1m).

De fleste enheder jeg kan finde, står opgjort til 84-85 dB følsomhed (2.83V/1m).

Er det ikke muligt i praksis at lave en 8 Ohm's bas/mellemtone enhed i 4" størrelse med en følsomhed omkring 90 dB?

Edit: jeg kan se, at Audiotechnology har en 8 Ohm's 4" enhed i deres Flex Unit program med opgivet følsomhed på 89 dB.


Edited by Enthusiast - 11 Jul 2018 at 11:38
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2018 at 12:26
Jeg har også kigget lidt på PA enheder, men her viser det sig nogle gange, at opgivelserne af følsomhed er lidt optimistiske i forhold til de egentlige følsomheder.

Monacor har eksempelvis en 4" PA mellemtone enhed (SP-4/60 PRO). Men i målinger viser den åbenbart kun ca. 86 dB følsomhed (2.83V/1m).
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2018 at 13:27
Faital Pro har ogsÃ¥ nogel 4" enheder med høj følsomhed, men jeg har ikke regnet pÃ¥ tallen, de virker ogsÃ¥ noget optimistiske. Det er svært, at lave sÃ¥dan en enhed du søger. MMs skal være vildt lav og sÃ¥ skal man have enorm magnet kraft, som er svær at frembringe i spole gabet da polstykket gerne er lille i diameter og derfor mætter jernet hurtigt. Og man kan ikke drive mere magnet kraft igennem. Hvis det er den eneste parameter man optimere efter kan de selvfølgelig lade sig gøre. 

Hvordan kan det være du har bruge for så meget følsomhed i 8 ohm?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2018 at 13:51
Jeg har også kigget på Faital Pro enhederne. Men det undrede mig, at de var angivet til 90-91 dB følsomhed i både 4, 8 og 16 Ohm. Jeg fandt samtidig nogle målinger på et forum, der viste meget høj 3. ordens forvrængning.

Jeg søger mellemtoner med høj følsomhed, da jeg har fået fat i 12 stk. SB17MFC35-8 bas/mellemtoner, som jeg drømmer om at lave til en WWW-MTM-WWW konfiguration (3 basser i bund, 2 mellemtoner og en diskant i MTM konfiguration og så 3 basser i top).

Jeg påtænker at parallelkoble basserne i hvert basmodul og dernæst seriekoble de 2 basmoduler. Det giver samlet set ca. 4 Ohms belastning (3.8 Ohm ved DC) og en regnet følsomhed omkring 98 dB (Speakerbuilder Pro) over baffelsteppet.

Så mellemtonerne skal gerne kunne levere 93-95 dB følsomhed - enten 2 stk. 8 Ohm's enheder i parallel eller endnu bedre - 2 stk. 4 Ohm's enheder i serie.


Edited by Enthusiast - 11 Jul 2018 at 13:53
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2018 at 14:04
For at holde størrelsen på højttalerne nede, påtænker jeg at lave hvert basmodul lukket på ca. 20 liter. Det giver et Q på ca. 1, hvorfor jeg vil benytte en seriekondensator til udglatning.

Det vil kræve små. 1000 uF per side at udglatte de to basmoduler (regnet efter metode beskrevet i den tekniske note på sbacoustics.com), så det alene kan godt blive små-pebret, selvom der benyttes elektrolyt kondensatorer.

I første omgang er det blot tænkt som et low-cost hobby-projekt, jeg vil hygge lidt med, når tiden tillader det.
Det betyder nok, at jeg ikke kommer i gang i år.


Edited by Enthusiast - 11 Jul 2018 at 14:07
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2018 at 14:13
Grundet det lille volumen til basserne, skal disse kun spille bas.
Deling mellem basser og mellemtoner skal således nok foretages ved 250-300 Hz.

Mellemtonerne skal derfor kunne tåle at spille langt ned, uden at producere alt for meget forvrængning.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2018 at 08:41
Spørgsmålet er jo hvad harmonisk forvrængning betyder, enda ved lave frekvenser, nogen mener vi ikke engang kan høre det. De lytte tests jeg har læst om, skal man op opkring 3-5% før nogen mener at har kunne høre noget. Jeg ville ikke forkast f.x de Faital enheder på grund af det. 250-300 Hz er også fint højt til at dele en mellemtone så den i altfald ikke er belastet, jeg ville sagtens turde tage den længere ned, men jeg spiller heller ikke så vanvittig højt.

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2018 at 23:04
Tja... De Faital enheder koster jo ikke alverden. 8 Ohm's varianten med neodynium magnet ser interessant ud. En Xmax på 2.7 mm burde også være nok til mellemtone. Især hvis der benyttes 2 stk. per side.

Med en opgivet følsomhed på 91 dB (1W/1m) kan man måske være heldig, at den reelle følsomhed ligger omkring 90 dB (2.83V/1m).

Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget følsomhed der egentlig er behov for, når basserne ligger omkring 98 dB over baffelsteppet.
Efter baffelstep korrektion lander man vel i omegnen af 93-94 dB med basserne. SÃ¥ mÃ¥  92-93 dB følsomhed pÃ¥ mellemtonerne være nok.
I så fald kan man jo nøjes med 2 stk. 8 Ohm's mellemtoner på 87 dB følsomhed.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jul 2018 at 00:52
Der er flere forskellige bud der ude
PHL 
VOLT den kan dog ikke dele specielt dybt (500 hz)



Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Jul 2018 at 10:30
BÃ¥de PHL og BMS er 5" og ikke 4" som Entusiast efterlyser.  Smile
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz