Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Input til ny reference
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Input til ny reference

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Input til ny reference
    Posted: 23 Jun 2018 at 20:58

Jeg har længe kæmpet med mig selv om hvad jeg skal lave som mit næste højttaler-system, og tænkte jeg lige ville få lidt input herinde fra Smile

Her er et udkast til hvad jeg arbejder på.

Forudsætninger:
Højttalerne bliver suppleret med subwoofere, og jeg har næsten lige færdiggjort to pænt store subwoofere med en Dayton 18” subwoofer i hver i lukket kabinet.
Desuden bruger jeg to hjørne-subwoofere med en 12” i hver (Audio Technology).

Alle disse subwoofere brugere jeg til at få helt styr på bassen i mit lytterum – og ikke mindst sikre det SPL jeg gerne vil have.

Udgangspunkt:
Der er i princippet ikke en økonomisk begrænsning i projektet – men jeg vil ikke betale for voodoo og gøjl. Er der en teoretisk fornuftigt begrundelse – helst en praktisk erfaring – for at noget virker, så vælger jeg det.
Jeg vil bygge to højttalere som skal kunne levere lydkvalitet af højeste skuffe og samtidig kunne levere et rimelig højt lydtryk uden kompression.
Det hele vil være drevet med et digitalt aktivt filter med mulighed for DSP.

Min ide:
Planen er at det skal være en 3-vejs konstruktion, og størrelsen er egentlig ikke en begrænsning, men kan der tænkes en smule fornuft og design ind, så gør det ikke noget – men lyden kommer først.
Jeg regner med at ville benytte en Scan-Speak Beryllium diskant, da jeg har et par sæt liggende, og jeg har været rigtigt glade for dem i andre konstruktioner. Jeg har også nogle 5” Audio Technology mellemtoner liggende, jeg oprindelig havde planer om at bruge i konstruktionen, men jeg hører hele tiden gode ting om de Satori mellemtoner, så måske skal de have en chance til Smile

Jeg har en plan om følgende i en WWMTMWW konstruktion:

Antal: Enhed: Volumen:
1 Scan-Speak D3004/664000
2 SB Satori MR16PNW-8 20 liter
4 SB Satori WO24P-8 150 liter

Jeg har så en række muligheder jeg vil teste med de enheder.

I første omgang var min indskydelse at bruge dem alle i lukkede kabinetter, men jeg har før haft gode erfaringer med at sætte mellemtonerne i en basrefleks kasse, for at give dem mindre kabinetmodstand.
Det har jeg taget højde for i volumen på 20 liter til begge mellemtoner.

Jeg havde oprindeligt en ide om at bruge noget mindre mellemtoner f.eks. 4” og så nogle 6-6,5” sammen med de 9,5” og gå efter en 4-vejs løsning. Men jeg har før oplevet store fordele ved en lidt større mellemtone, som kan dække et større frekvensområde, så man undgår delefrekvenser i følsomme område.

Delefrekvenserne må komme an på målinger og tests, men et udgangspunkt på måske 2,5-3Khz mellem diskant og mellemtone, og måske 500Hz mellem mellemtone og basser.

Det hele afhænger selvfølgelig af filtertyper etc. – og jeg er ikke bange for 48dB filtre, når jeg kører aktivt Smile

Jeg har en ide til størrelsen på: h200 x b30 x d50

Så er der volumen nok til afstivninger, affasninger og andet design-fnidder.

Har I nogle erfaringer med valget af enheder, eller andre input til min ide?

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Jun 2018 at 21:04
Det lyder som et fedt projekt.
Det bliver nogle meget store kabinetter, hvis du vil bygge dem i form af 1 kabinet per side.
De bliver ikke nemme at slæbe med til julefrokosten Big smile

Jeg har ingen erfaringer med SB enheder (endnu Wink), så jeg kan ikke byde ind med noget brugbart omkring valget af enheder. Men med aktiv drift kan du jo nok få det til at fungere.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Jun 2018 at 10:38
Vi har før haft trailer med til julefrokosten - det gør vi bare igen Wink

Jeg har ikke fastlagt mig på design (eller konstruktionen generelt), så det hele er kun på ide-niveau.

Jeg kender en del til Satori MW16 enheder, men har kun haft et sæt MR13, som jeg ikke kunne få til at spille tilfredsstillende i de løsninger jeg testede. Så jeg er lidt usikker på om MR16 vil være det rigtige valg til en "ultimativ" højttaler. 
Jeg kunne godt tænke mig at høre et setup med MR16, så jeg har en ide om hvad jeg kan forvente mig af dem.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jun 2018 at 10:21
Er der ingen der har erfaringer med MR16 serien fra SB?
Eller nogle links til noget?

Jeg kan ikke rigtigt finde nogle erfaringer med dem Unhappy
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jul 2018 at 16:54
Hej Daniel
Når du allerede har så store nogle subwoofere, der burde kunne håndtere alt under 80Hz. Vil jeg klart anbefale, at du bygger din nye referencehøjtaler som et 4-vejs system, hvor subwooferne er en integreret del. 
Det giver dig nogle interessante muligheder, hvis du leder efter mellembas enheder, der kun skal håndtere området over 80 Hz og derfor ikke skal have den store vandring. Her kunne en PA (agtig) enhed på minimum 8" være interessant.

Jeg har for nyligt været ude for at høre nogle at Troels Gravesens nye 4-vejs konstruktioner. De var bestemt ikke uden evner. Det har givet mig en ret klar ide om hvilken retning jeg ville gå i, hvis jeg skulle bygge et referencesystem i dag:
  • Minimum en 12" subenhed, der skal spille op til 80 (maks 100) Hz
  • En 8-10" mellembas enhed med relativ lav masse og høj følsomhed der skal spille op til 200-400 Hz. 
  • en 4-6" mellemtone enhed med papir-membran, høj følsomhed og en frekvensgang uden markante opbrydninger, der skal kunne deles blødt ved mindst 2 kHz.
  • Enten en berylliums dome (som den du vil bruge) eller noget ovalt(?!?) til at klare toppen.

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Jul 2018 at 21:13
Jeg har erfaring med den almindelige Satori 6,5 i 4 ohm. Jeg er så glad for den at jeg er ved at bygge nye kabinetter til (3-vejs). Det bliver mit bud på en referencehøjttaler som ikke fylder alverden. Jeg er gået linen ud ift kabinettet til mellemtonen. Med facetter på fronten. Det bliver en sandwich af krydsfiner (forskellig tykkelse) og ægte kork!!! Kombineret med afstivninger virker det til at blive RIGTIG godt. Så godt at jeg tror jeg har fundet frem til en kombination, som jeg vil benytte fremadrettet!
Jeg planlægger at dele ved 160 hz. Ved denne deling går en SB29 basenhed (næsten) i bund- hvor der er mere vandring tilbage i mellemtonen.

Det er muligt at jeg foretrækker at lade mellemtonen spille så langt ned som muligt fordi jeg ikke har enheder der lyder specielt godt opadtil. Eller fordi Satori bare spiller eminent godt nedadtil. Men jeg tror der er noget om at bevare den samme klang i hele mellemtonen/normal stemme-området.



Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jul 2018 at 22:47
Originally posted by ham_den_lange

Hej Daniel
Når du allerede har så store nogle subwoofere, der burde kunne håndtere alt under 80Hz. Vil jeg klart anbefale, at du bygger din nye referencehøjtaler som et 4-vejs system, hvor subwooferne er en integreret del. 
Det giver dig nogle interessante muligheder, hvis du leder efter mellembas enheder, der kun skal håndtere området over 80 Hz og derfor ikke skal have den store vandring. Her kunne en PA (agtig) enhed på minimum 8" være interessant.

Jeg har for nyligt været ude for at høre nogle at Troels Gravesens nye 4-vejs konstruktioner. De var bestemt ikke uden evner. Det har givet mig en ret klar ide om hvilken retning jeg ville gå i, hvis jeg skulle bygge et referencesystem i dag:
  • Minimum en 12" subenhed, der skal spille op til 80 (maks 100) Hz
  • En 8-10" mellembas enhed med relativ lav masse og høj følsomhed der skal spille op til 200-400 Hz. 
  • en 4-6" mellemtone enhed med papir-membran, høj følsomhed og en frekvensgang uden markante opbrydninger, der skal kunne deles blødt ved mindst 2 kHz.
  • Enten en berylliums dome (som den du vil bruge) eller noget ovalt(?!?) til at klare toppen.


Jeg synes bare kabinetterne bliver for store, hvis jeg skal integrere subwoofere i selve fronthøjttalerne. 

Min oprindelige plan var at have 4x15" på siderne i hver højttaler - men kabinetterne blev urimeligt store Confused

Desuden får jeg bedre styr på bassen, når jeg kan flytte rundt på subwooferne i rummet.
Jeg har jo mindst 4 subwoofere til systemet Smile

Så min plan er at lave fronthøjttalerne, så de kan spille bas, men lade subwooferne tage den dybeste bas. Kan være jeg vil dele dem ved f.eks. 60Hz, eller bare lade dem spille hele vejen ned.

Der bør de 9,5" Satori kunne levere op til 200-400 Hz og de 6" Satori bør kunne møde Scan-Speak beryllium domen.

Jeg har kigget på de nyeste enheder fra Scan-Speak, og de er spændende, men synes bare de virker ret dyre i forhold til alternativerne (SB Satori, Accuton etc.) - så jeg skal i hvert fald have en demonstration der viser at de kan slå de andre modeller, før jeg vil op med så mange penge ekstra.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Jul 2018 at 23:01
Jeg har tidligere lavet en stor 4-vejs, hvor jeg gjorde lidt ud af design, så det må også godt se pænt ud Big smile

Jeg er lidt interesseret i MR modellerne af de Satori, for jeg har haft flere af de MW Satori i forskellige størrelser, og jeg synes ikke helt de kunne matche de Audio Technology enheder jeg normalt bruger i mine konstruktioner.

Jeg kan også godt lide ideen med at have en bredbåndet mellemtone - jeg kan bare ikke finde nogle som kan, ud fra mine kriterier.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Jul 2018 at 15:34
De er bare flotte den 4-vejsThumbs Up

Hvad med at lave kabinettet så det er bredest nederst. Så kan du få plads til en stor enhed i bunden?

Jeg har ikke eksperimenteret meget med det, men min umiddelbare holdning er at en bas der vender nedad ikke er ligeså godt som en bas der peger fremad. Og måske er det den bestemte delefiltertopologi eller et unikt tilfælde i mit rum, men jeg synes bassen er bedst når den skråner bagover og ikke ligefrem. Så stor en effekt at jeg har valgt at bygge mit kabinet så bassen skråner ca 8-10 grader. 
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2018 at 11:03
Der er bare ikke behov for større enheder i fronthøjttalerne, når jeg har 4 subwoofere, der i princippet kan tage alt under 100Hz.
Sætter jeg en stor enhed i fronterne, vil den bare fungere som endnu et sæt subwoofere.

Oprindelig havde jeg faktisk en plan om at bygge en udvidet udgave at mine gamle 4-vejs, med 2x15" i bunden. Men så gik jeg over til ekstra subs i stedet.

Mit mål er at lave nogle fronthøjttalere som er nemmere at placere i rummet og har smallere frontbaffel.

Jeg har ikke testet skrå frontbafler på subwoofere, men jeg kan ikke rigtigt se hvorfor det skulle virke bedre? Kan det være noget med den delefrekvens du bruger + filterstejlhed?
Til subwooferne har jeg primært brugt 48dB filtre, men tester da jævnligt de forskellige filtertyper.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz