Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Input til ny reference
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Input til ny reference

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Input til ny reference
    Posted: 12 Jul 2018 at 10:22
Mht til delefilter bruger jeg for tiden den type delefilter jeg har beskrevet her:


(det undrer mig at der ikke er nogen der har kommenteret)

Det virker også virkelig godt med 3-vejs højttalere. 

Jeg har ikke forsøgt filtret med subwoofere endnu. Men kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne fungere. Udover at det måske er bedre med en stejlere deling. 

Måske har filterstejlheden noget at sige, men jeg tror også det har noget at gøre med at dele af lyden fra bassen ikke på samme måde rammer ned i gulvet og ligeud, men går i en mere lige retning mod øret. På samme måde har jeg erfaret at bassen mister pondus hvis der er et mellemrum mellem fronbaffel og bund. Altså luft. Det er muligt at det har noget med baffelstep at gøre, men jeg tror mere på, at hvis noget af lyden kan slippe nedenom frontbafflen, så vil den gøre det. Det lyder lidt som noget gakkelak, men jeg kan TYDELIGT høre det ved at placere noget foran højttaleren, så der ikke er noget mellemrum. Det er jo let at afprøve med noget pap eller lignende. 






Edited by Roky - 12 Jul 2018 at 10:24
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2018 at 11:03
Det er da værd at kigge på det filter. Kan slet ikke huske at have set tråden...

To af de subwoofere jeg bruger er hjørnesubwoofere, som jeg har bygget så det står helt op af væggen og uden mellemrum til gulvet.

De to andre står på hjul, der kan jeg teste det med at lukke mellemrummet.

Ifølge Earl Geddes og hans syn på multiple subwoofers, så kan det være en fordel at hænge en subwoofer op under loftet (!) Det er dog ikke en mulighed hos mig...

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2018 at 11:20
Roky, jeg så dit indlæg, men har egentlig glemt det igen, det er nemmest at lege med, når man har et DSP filter, men det har jeg ikke. Men jeg synes det er rigtig spændende at kunne lave fase lineære filtre. Det undre mig at din step responce er vel faktisk pænere en hans, beskrevet i dokumentet.
Kompensere du for baffel drop i dine forsøg?

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jul 2018 at 13:15
Jeg synes jeg har rumsteret en del med brug af flere subwoofere. Både asymmetrisk og symmetrisk placering. Men det er ikke lykkes mig at komme frem til noget der fungerer bedre end uden. Deler du hovedhøjttalerne ved en bestemt frekvens og så et monosignal til subwooferne? 

Hylle: Ja det er desværre kun praktisk overskueligt med et digitalt filter - Eller ved en høj delefrekvens mellem mid og diskant- Så kan det nok lade sig gøre at lave et passivt filter? Såvidt jeg husker havde jeg kompenseret for baffelstep - 4-5 dB. Jeg brugte ikke lang tid på filtret og kom faktisk frem til det alene ved målinger med høreværn på. Jeg kendte enhederne i forvejen, så måske det også hjalp på det. I hvert fald lød det rigtig godt, selvom det "bare" var et hurtigt forsøg på et par timer. Meget sjovt at kunne komme frem til en steprespons, bedre end mange kommercielle højttalere. Jeg har endnu ikke forsøgt at kompinere Harsch topologien med LR filtre, men det er da værd at afprøve på et tidspunkt.  

Jeg har lidt problemer med at lave en ligeså flot steprespons med en trevejs. Der opstår en "mærkelig" krølle før nul, hvis jeg kompenserer for meget i bunden. 

Det har virkelig været en åbning for mig at finde frem til det filter. Jeg postede ikke billeder af fasen i eksemplet, men det er helt tydeligt at den følger det teoretiske. Og der er naturligvis mulighed for at optimere yderligere ved global EQ eller udglatning af fasen via FIR filtre. Hvis der er interesse for det?, kunne jeg godt finde på at oprette en byggetråd om mit igangværende projekt Big smile



Edited by Roky - 12 Jul 2018 at 13:37
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jul 2018 at 10:46
Jeg bruger flere metoder alt efter rummet.

Men lige p.t. har jeg fået et rigtigt godt resultat ved at lade mine fronter få fuldt signal og så tilføje de to 12" hjørnesubwoofere og to 18" subwoofere lidt foran til venstre og lidt bag til højre for lyttepositionen.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jul 2018 at 10:47
Vi burde lave et teknisk-træf med en demo af sådanne mere dybdegående tekniske løsninger Smile

Så kommer vi nogle stykker fra Sjælland, hvis det er Big smile
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jul 2018 at 11:49
Originally posted by daniels

Vi burde lave et teknisk-træf med en demo af sådanne mere dybdegående tekniske løsninger Smile

Så kommer vi nogle stykker fra Sjælland, hvis det er Big smile


Thumbs Up
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jul 2018 at 12:32
Tak for svar ! 

Ja, det kunne være rigtig spændende ! Big smile
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Sep 2018 at 12:04
Er du kommet nærmere mht enheder og konstruktion af din nye reference-højttaler? 
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 Sep 2018 at 20:11
På en måde...

Jeg har arbejdet en del på mit nuværende setup, og kan virkelig ikke finde noget jeg kan/vil forbedre.

Det er kun et spørgsmål om højere SPL, hvis jeg skulle bygge noget andet = større højttalere.
Og det tvivler jeg på egentlig bliver relevant, da jeg allerede kan spille højere end jeg selv ønsker at lytte til.

Jeg mangler nok en AHA! oplevelse som giver mig blod på tanden til næste projekt.

Det er jo så et luksus-problem jeg står med...
Jeg er så tilfreds med mit setup, at jeg ikke kan finde på hvad jeg vil gøre bedre - uanset pris. Big smile
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz