Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: enheder til ob line source
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


enheder til ob line source

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Anholt View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 02 Jun 2012
Location: storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote Anholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: enheder til ob line source
    Posted: 28 Maj 2018 at 18:35

Hej


Jeg har brug for gode råd til valg af bas/mellemtoner til mine båndhøjttalere. I øjeblikket spiller jeg med disse højttalere:

2 stk 15 tommer peerless basser siddende i H-frame i hver sider (35hz-200 hz)

1 stk 12 tommer vinage Isophon i OB i hver side (200-400 hz

1 stk. båndhøjttaler (150 cm) konstrueret af André og Eriek dipol i hver side (400-20.000)


Forstærkere og delefilter kommer fra Groundsound.


Jeg har nu leget med systemet i kælderen i et års tid og er blevet meget glad for det. I mine ører spiller det åbent, dynamisk og musikalsk, eneste anke er at det er ret klodset at havde stående.

Da jeg også er blevet glad for den måde båndene spiller på som Line Source, vil jeg nu forsøge at anvende 6 stk bas/mellemtoner pr. side, også i en Line Source konfiguration, i stedet for de store basenheder. Disse forestille jeg mig også skal spille dipolt fra fx ca. 100 hz til 800 hz.


Men hvilke enheder er egnede? Jeg har set på disse enheder, der er på tilbud hos Rabu Acoustics: http://rabu-acoustics.dk/SB%20Acoustics/SB-Acoustics?product_id=62


SB Acoustics 5" SB15NRXC30-4


Mit spørgsmål er om de vil være egnede?



vh.

Back to Top
Anholt View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 02 Jun 2012
Location: storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote Anholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2018 at 18:50
sådan ser systemet ud pt.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2018 at 18:53
SB20PFC kan noget - og så er den tilmed relativt billig. Du kan så evt. nøjes med 4 stk. pr. side. PFC-serien lanceres i denne tid med runde chassis'er.
Back to Top
Anholt View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 02 Jun 2012
Location: storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote Anholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2018 at 19:06
Den ser bestemt interessant ud, men da der er tale om 8 tommer enheder, vil bafflen blive noget bredere end jeg umiddelbart havde planlagt. Men ellers ser nogle af de centrale spec. fine ud til OB. Hvor ser man prisen?

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2018 at 19:20
I midlertidig mangel på en dansk forhandler, kan du orientere dig  og købe SB-enheder hos en anden forhandler i EU. SB20PFC kan lave "kick". Fire af dem fylder det samme i højden som seks SB15, men du får langt mere membranareal, så de skal arbejde mindre.

Edited by USXX - 28 Maj 2018 at 19:23
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2018 at 19:22
...og med en deling ved 800 Hz holder du dig tilmed i stempelområdet (SB20PFC kan dog fint bruges længere oppe i et 2-vejs system - den er sjov).
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2018 at 19:30
De koster EUR 30,80 (svarende til ca. DKK 230,-) hos Intertechnik i Tyskland.
Back to Top
Anholt View Drop Down
Newbie
Newbie


Joined: 02 Jun 2012
Location: storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 21
  Quote Anholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maj 2018 at 09:55
tusind tak for oplysningerne, det er jo billigt og dermed fristende at afprøve,
selvom baflerne bliver ca. 10 cm bredere end jeg havde forestillet mig.
Når du siger, at de kan lave Kick, mener du så at de er dynamiske eller?
Det er vigtigt, at de kan følge med båndenes fine opløsning i øvre mellemtone 
og diskant. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maj 2018 at 10:02
Ja, den er dynamisk og har ophæng med lavt tab/hysterese. Den har et super kraft/masse-forhold for sin størrelse. Du vil få en anderledes fysisk oplevelse med fire af disse frem for seks 5"-enheder.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Maj 2018 at 10:06
Hvis du ikke kommer til at mangle følsomhed, så ville jeg vælge 8 ohm udgaven (6 stk. pr. side i kombineret serie-/parallelkobling kunne være ret interessant i en OB-konstruktion - det må prøves en dag).
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz