Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet beregninger
  New Posts New Posts RSS Feed: Portlængde pÃ¥ basrør
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Portlængde på basrør

 Post Reply Post Reply
Author
Message
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Portlængde pÃ¥ basrør
    Posted: 13 Nov 2009 at 22:30
Hej,
Hvordan beregner jeg portlængden på et basrefleksrør?
Jeg har et kabinet på ca. 50 liter med 2 stk Scanspeak 18W'er i. Det skal tunes til 32-33 Hz.
 
Røret bestÃ¥r af 3 dele. 2 trompetformede endestykker og et midterrør pÃ¥ 7,5cm Ø.
 
Skal de trompetformede stykker tælles med i rørlængden?
 
/Thomas
/SWULP

Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Nov 2009 at 12:30
Hey,

Trompet enhederne skal ikke tælles med. De ændre den måle luften kobler til med portens luft bedre og giver mindre portstøj.

www.diysubwoofers.org har formlerne. ellers brug http://graph.flexunits.com:8080

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Nov 2009 at 12:57
Synes sjældent beregninger passer sammen med hvad jeg måler når det gælder portfrekvens. Mener troels har skrevet noget om, at han korrigerer med en faktor 0.7.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2009 at 11:23
Jeg har til stadighed svært ved at forstå, hvorfor folk ikke får deres portberegninger til at passe med målingerne (men jeg tror, jeg ved, hvor problemet ligger).

Den teoretiske formel siger:

Lp = c²/(4*pi) * Rp²/(Vk*fp²) - 1.46*Rp

Lp er den fysiske portlængde [m]
c er lydens hastighed, 343 m/s
Rp er porten indvendige radius [m]. Ved en konisk port er det middelradius, man regner med - og den afhænger jo af længden, som først skal beregnes (altså en iterativ proces).
Vk er kabinetvolumen - vel at mærke effektivt akustisk volumen [m³]. Bemærk i øvrigt at luften i porten ikke tæller med i kabinetvolumen.
fp er tuningsfrekvensen [Hz]

Den første del af formlen er den akustiske portlængde. Den sidste del er en ende-korrektion, der giver dén fysiske portlængde, der svarer til den krævede akustiske portlængde. I praksis er der forhold, der gør, at endekorrektionsfaktoren ofte er lidt større (den afhænger meget af, hvor tæt porten sidder på en eller flere kabinetvægge). Som udgangspunkt sætter jeg normalt værdien til 1,7 - den eksakte værdi er 16/(3*pi) - i stedet for 1,46. Dertil kommer et forhold omkring kabinet- og porttab, der kan "sløre" præcis måling af den faktiske portfrekvens.

/Ulrik
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2009 at 11:29
Forresten, endekorrektion skyldes akustisk belastning af portens ender (strålingsimpedans). Læs i øvrigt mit indlæg om beregning af lukket kabinet for forklaring om akustisk volumen.
Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Nov 2009 at 16:46
Mange tak for det præcise svar USXX
 
Jeg kan nu let finde frem til den teoretiske længde. Jeg fik et resultat på ca. 20 cm, ved en tuning på 32 Hz.
 
/Thomas
/SWULP

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Nov 2011 at 09:47
Jeg tager lige en gammel tråd op. Jeg kan forstå, at flere ikke kan få portberegninger til at passe - særligt når der er tale om en down firing port. Her skal porten i praksis være noget kortere end beregningen siger. Det er der en helt naturlig forklaring på. Endekorrektionen bliver noget anderledes (større) p.g.a. den ændrede strålingsimpedans. Jeg har netop lavet et par målinger på en (helt tilspillet) passiv subwoofer - 12" enhed i 60 liter effektivt volumen med 70 mm port (indv. diameter). Portfrekvensen (dvs. udfasningsfrekvensen på enhedens nærfeltsrespons) er 24,7 Hz med fri port (ca. 1 m fra væggen). Med subwooferen skubbet ind til væggen, så afstanden fra porten til væggen er 2-3 cm, falder portfrekvensen til 23,2 Hz. Der er altså hele 1,5 Hz til forskel - og det svarer med denne portdiameter til en beregnet forskel i portlængde på 4 cm!!!

Edited by USXX - 28 Nov 2011 at 09:48
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz