Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: 8-10 tommer som mellembas i 4 vejs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


8-10 tommer som mellembas i 4 vejs

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 8-10 tommer som mellembas i 4 vejs
    Posted: 14 Maj 2018 at 22:35
Hej, 

Er der nogen der har erfaring/hørt en 4 vejs højttaler med en 8-10 tommer mellembas? Dvs en bas der spiller ca i området 80-200 hz. 

Troels Gravesen skriver kun rosende ord om brugen af en mellembas- Og de har efterhånden været fast inventar i de flervejs systemer han har bygget : 


Mit ønske er ikke bare at kunne spille højt, men at lyden også er super dynamisk ved lave nivauer - Muligvis hænger dynamik og lydniveau nogenlunde sammen. 

Min erfaring siger mig at en 10" der også kan spille dybt i et mindre kabinet, ikke spiller godt over 200 hz. Omvendt så kan en 6" ikke spille under 100 hz med nok autoritet. Derudover så lyder det ifølge min erfaring bedst, hvis mellemtoneenheden spiller så bredt et område som muligt. 

Jeg ser den ekstra deling/enhed i det område som noget der potentielt kan gøre mere skade end gavn. Omvendt er det måske præcis sådan en mellembas der skal til for at give det sidste i forhold til dynamik. 

Håber der er nogen der vil give deres tanker til kende. 




Edited by Roky - 14 Maj 2018 at 22:38
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2018 at 08:09
Jeg har lige hørt Elipticor 4 hos Troels Gravesen. Jeg synes den er rigtig godt har både punch og opløsning i mellem-bassen. Enhederne integrere fint med hinanden. Det må være den bedste højjtaler jeg har hørt hos ham efter min mening. Måske ATS-4 er på samme niveau, men det er længe siden jeg har hørt den. Jeg har selv overvejet et bas system lignende efter jeg har hørt Elipticor4´eren. 
Roky, så vidt jeg husker er du også fra Århus. Jeg ville kontakte Troels og spørge om ikke du må komme forbi til en "lytter". Det er jeg sikker på du må.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2018 at 09:54
Spændende med indtryk af Elipticor 4. Det er faktisk præcis den enhed han bruger i den højttaler, jeg synes ser rigtig interessant ud. Let membran, rigelig følsomhed, høj BL- og Qms værdi. Der er ikke mange enheder inden for "hifi" der har optimale parametre til et lille lukket kabinet. Indtil videre har jeg kun fundet Audio Technology - Og de er langt uden for budgettet - Men han skriver jo også selv at den til det formål gør det ligeså godt. 

Ja, der kan vel ikke ske noget ved at høre ham om det er muligt med "lytter" Smile

Er der andre der eksperimenteret med princippet?



Edited by Roky - 15 Maj 2018 at 09:55
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2018 at 11:25
Hvis Audiotechnology er uden for budgettet er Elipticor enhederne vist også..... Hvis du omtaler 18sound enheden til Elipticor4, så vil jeg mene den efter traditionel overbevisning er lavet til basrefleks. men da man ikke søger den sidste dybbas i den konstruktion, da den er klaret af basrefleks enheden så virker det godt i lukket kabinet. Jeg vil men mange andre PA enheder i den størrelse, med lignende parameter, bør kunne bruges, i det smalle frekvensområde. En økonomisk løsning kunne måske være at kigge på Monacors PA enheder, men de er nok for billige til selvbyggere vil kunne overbevises om deres kvaliteter :-)
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2018 at 12:22
Har ikke planer om at lave en kopi af Elipticor 4. Den er langt langt uden for budget. Jeg tvivler ikke på kvaliteten af de nye SS enheder, men prisen Shocked 

Er også i tvivl om nedadvendt bas er et for stort kompromis i forhold til lydkvalitet. Det kræver i hvert fald eksperimenter.

Jeg er efterhånden meget tilfreds med min 3 vejs med SB29 bas, Satori 6" og SB29 diskant. Men jeg tænker at bygge et nyt kabinet med skrå forplade og fronstof. Så derfor overvejer jeg muligheden for at tilføje en ægte mellembas. 

Jeg har kigget lidt på Monacors enheder - Men har mine tvivl om de kan følge med i lydkvalitet?  

Ifølge speakerbuilder har den her enhed fine parametre til et lille lukket kabinet

https://bekent.dk/sp-8-150pro.html        (kan ikke få link til at virke)
Kasse på 20 liter: Qtc: 0.47 og Fb 81.36 Hz. 

Tilsvarede 18 sound enheden:
Kasse på 25 liter: Qtc: 0,49 Fb 87.57

Jeg deler aktivt. 




Edited by Roky - 15 Maj 2018 at 12:37
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 Maj 2018 at 21:51
Jeg har ikke brugt Monacor enheder i mange år. men de enheder man kan se målt i Klang & Tone/Hobby Hifi magasinerne ser fornuftige ud. Jeg ville ikke være bange for, at prøve deres enheder til det smalle frekvens område, i stempelområdet, som du beskriver du vil bruge den til.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2018 at 10:05
Tak for svar. 

Jeg har overvejet om jeg måske har et mere fundamentalt problem mht opstilling af mine højttalere - Som jeg ikke rigtig kan gøre det store ved. Ifølge dette Excel dokument, har jeg et  problem netop i området 100-200 Hz: 




Hvis jeg derimod placerer bassen 45 cm fra gulvet ser det mere fornuftigt ud: 




Et sådan dip er vel ikke bare ligetil at slippe af med?  - Jeg mener dippet er der også selvom jeg tilføjer mere energi. 
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2018 at 10:46
Ja, dip'et skyldes uheldige sammenfald af afstande til nærtstående vægge/flader (reflektioner, der udligner hinanden ved negativ interferens). Det vil stadig opstå, hvis du fylder mere energi i - hvis energien vel at mærke kommer fra samme (punkt)kilde.

Rykker du derimod højttaleren lidt rundt i forhold til bagvæggen og eller sidevæggen kan du modvirke det lidt.

Afstande fra bassens center til gulv/væg/væg skal bare være forskellige. Der vil være et optimum forhold i afstandene, hvor du får fjernet en stor del af dykket. 

Der blev faktisk lavet en tilsvarende rum-beregner her til forumsiden sidste år (dog ikke koblet til box-beregneren som i dit regneark), men den kom aldrig op på beregnerlisten.


Edited by Enthusiast - 17 Maj 2018 at 11:11
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Maj 2018 at 11:03
Hvis du hiver højttaleren 15-20 cm længere ud fra bagvæggen (i forhold til den sidste simulering), bliver det meget pænere.
Men det er jo ikke altid realisérbart i praksis.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Maj 2018 at 10:34
Tak for svar. Mit rum er aflangt, så bredden er nogenlunde givet. Afstand til bagvæg er ca hvad jeg kan tolerere. Så der er vidst ikke vildt meget at gøre ved det. Og så virker det vil lidt formålsløst at prøve med en enhed der kun spiller en oktav. Jeg må rode lidt med placering af højttaleren Thumbs Up

Jeg kan faktisk godt huske beregneren - Mener endda jeg ville poste erfaringer med den. Er der eventuelt planer om at den kommer op på beregnerlisten?

mvh
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz