Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Coating af enheder
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Coating af enheder

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Coating af enheder
    Posted: 10 Mar 2018 at 11:56
Hej,

Jeg har nogle lidt ældre Scan Speak basenheder med papirmembraner (42W6308 og 25W/8565-01).
25w'erne er nogle ældre enheder der ser lidt falmede/triste ud på membranerne, de spiller dog umiddelbart som de skal.
Men jeg tænker på om der findes noget membrancoating som kunne friske overfladen lidt op og så samtidig gøre dem lidt skidt og støv afvisende(nemmere at gøre rene), men uden at ændre på enhedernes parametre?

42w'erne er faktisk rigtigt pæne i membranerne, især alderen taget i betragtning(fra omkring 1986). Her tænker jeg på om man kunne påføre noget coating der kunne afstive membranen lidt, da jeg synes den virker lidt blød i det. Sådan en stor membran virker vel næppe som den burde hvis den er blød?

Det er altså to forskellige coating-opgaver. Jeg har set de har to forskellige coating-lakke hos Intertechnik, er der nogle der har erfaring med dem og kan fortælle mig om en af dem måske kan bruges(eller ikke kan) eller komme med forslag til nogle andre coating-væsker der måske kan klare opgaven?

- Træman
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Mar 2018 at 09:34
På papir membranner kan du brug almindelig PVA lim til træ (papier) De fåes i en del forskellige hårdheder, så de tilføre lidt forskellig hårhed/dæmpning. lav evt en lim streg på et stykke papier og lad det tørre op, så kan man få en fornemmelse af, hvor hård limen bliver. Hvis det mest er kosmetisk er det nok bedst at finde en blød type og evt tynde den med noget vand. Hvis det er for at gøre membranen stærk kan du nok finde en stivere type. Måske to tynde lag er nemmest at påføre, hvis det er en stiv/tyk limtype. Coatningen er nemmest, at lave hvis du kan spinne enheden rundt på en drejeskive, mens du påføre limen og glatter den ud med en lille fin pensel. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz