Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: The Great Dannebrog Horn
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


The Great Dannebrog Horn

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: The Great Dannebrog Horn
    Posted: 18 Feb 2018 at 12:55
I løbet af 1-2 år fik jeg færdig gjort mit hornsystem og der er løbende blevet opgraderet med akustiske forbedringer af lytterummet og fintuning af bassystemet og lyden generelt.



Der er tale om et 4-vejs aktivt system med multiple subwoofer konfiguration. 

Bashornet, der hænger i loftet, er lidt over 3000 liter stort og med 4 x15" Fane Collosus enheder. De spiller fra 25-100 hz med en Behringer Inuke 6000. Hvortil kommer 2 FLH på hver 500 liter med 15" i hver, som står bag lyttepositionen, med Inuke 3000 på. 

Fra 100-500 hz er der et øvre bas / nedre mellemtone horn med en EVM 15L.

Et tractrix 190 papir horn med JBL 2445 (500-3500 hz) med et tractrix 1200 papir horn med B&C DE250 oven på (3500 og op).

Forstærkere er:
Inuke 1000
NAD 7100
Onkyo TVX 940

Jeg har prøvet forskellige forstærkere og det har kun været grundstøjen i dem som har været forskellig. Lyden som sådan har ikke ændret sig nævneværdigt. Men med en samlet system følsomhed på 110 db/1w er det vigtigt at forstærkerne ikke støjer for meget. 

Der deles aktivt med en miniDSP OpenDRC-DA8 og en DCX 2496 til subwoofere. Før havde jeg 2 x DCX 2496, men efter skiftet til miniDSP har jeg fået mindre støj og kan lave en bedre gain struktur, så jeg fik 6-10 db mere output.



Årsagen til Dannebrog i navnet Smile


Papirhorn med JBL 2445 driver

Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2018 at 13:07
Lidt flere billeder 



Lidt proportionsforhold (det er ikke mig på billedet men en ivrig hornlytter) Smile



Et kig ind i øvre bas og mellemtone horn




B&C driver, ikke den mest elegante løsning men det virker Wink



Rå Inuke power Cool



Der lyttes (det er jo en garage LOL)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2018 at 13:09
Super fedt - glæder mig til at høre dem. Har du selv lavet papirhornene?
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2018 at 13:13
Takker Smile
Ja, jeg har lånt ideen fra Inlowsound.com. En interessant gut med mange fede DIY ting.
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2018 at 13:31
Det ser spændende ud, der er lagt noget arbejde i det :-) Jeg vil også gerne høre det, men får vist ikke tid og tage med til Sjælland denne omgang.
Hvordan opføre Tractrix hornen, er lyden meget retningsbestemt, eller kan du godt høre diskanten fra den fjerneste højttaler selv om man sidder en plads forskudt fra midten?
Mit Tractrix horn som dækker 1500Hz til 18KHz der skal man sidde i absolut sweet-spot hvis man vil have diskanten med. men ok, det er vel også meningen med horn at retningsbestemme energien....  
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2018 at 13:49
Jeg har også brugt en del energi på akustiske tiltag.

Efter at have lavet en diffuser til mit lytterum er turen nu kommet til bassen. Med 4000 liter subs med 6 x15" med en total følsomhed på 112dB/1W og 2500 watt påspændt, kan der flyttes noget luft, så room lock kan forekomme Smile Jeg havde et par bass traps i hvert hjørne bag hornene, men ville udbygge og forbedre den. Så valget blev en membran bass trap, som er opbygget med hård/sammenpresset rockwool, rockfon plader og en yderplade på 6mm, som fungere ved at forvandle noget af overskuds energien  i  bassen til bevægelsesenergi i 6mm pladen. Den skulle virke ned til 25-30 hz. 

Jeg kan bekræfte at de virker rigtig godt og at de medvirker til at bassen står knivskarpt og uden bulder.



Her er hjørnet der skal dækkes. Mursten og panorama vindue.



I hjørnet placeres sammenrullet rockwool.



Diagonalt placeres en ramme på 220x12x60 cm med 10 cm rockwool i og udenpå Rockfonplader.



Til slut en 6 mm mdf plade som membran.



Et kig bag lytte stolen, med de ekstra subs 30-100 hz. Subben til højre spiller 45 grade diagonalt ind i væg/loft, som bruges som en del af hornet. Når man sidder i LP høres bassen som kommende fra hovedsystemet. Jeg kan kun anbefale at prøve multiple subs princippet, det er fabelagtigt, når det bliver gjort rigtigt. 
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2018 at 13:56
Hylle, jeg har lavet en relativ kraftigt toe in, således at hornene krydser ca. 1 meter foran lyttepositionen. Det bevirker, qua hornenes store direktivitet at hvis man sidder i f.eks. højre side, vil højre HT pege lidt væk fra dig og venstre vil pege direkte på dig. Derved bibeholdes en del af perspektivet og lydbilledet nogenlunde intakt. Men det er sæføli bedst at sidde i sweet spot Smile 

Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2018 at 15:23
@ Schlager

du er da gået all in, hvis muligheden byder sig skal du se om du ikke kan prøve driver af med Beryllium Diaphragm, det kan bestemt noget når det kommer til velopløst hf og ufarvet gengivelse, der er væsentligt mindre forvrægning, jeg var nede og lytte på VUE Audio AL8 line array, her var man slet ikke i tvivl om hvilken betydening deres valg af driver gjorde for den samlede oplevelse.
Back to Top
Schlager View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 13 Jan 2018
Location: Slagelse
Online Status: Offline
Posts: 186
  Quote Schlager Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2018 at 15:36
Tak vincent, ja måske det er vejen frem, men lidt kostbar. Systemet har stadig væsentligt lavere forvrængning end almindelige HT og fraværet af lyttetræthed fortæller mig at den er meget lav. Man kan spille tårnhøjt og alligevel kommunikere (sprogligtWink). Men har kigget på TrueExtent og lignende.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Feb 2018 at 21:28
Det er godt nok et imponerende og gennemført garagehøjttalerprojekt Wink

Det kunne være super fedt, hvis der blev mulighed for at høre det til Sjællands-træffet i april.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz