Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Delefiltre
  New Posts New Posts RSS Feed: Skarp passiv deling.
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Skarp passiv deling.

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skarp passiv deling.
    Posted: 13 Feb 2018 at 00:56
Jeg faldt over denne omkring membranmaterialer, men blev lidt overrasket over at høre hvor skarpe delefiltre de benytter:
http://www.monoandstereo.com/2018/02/gauder-akustik-why-we-use-accuton.html

Han nævner i slutningen, at for at undgå at høre de skarpe opbrud i keramik-membranerne, så benyttede de mindst 70db/oktav passive filtre (!!)
Sikke en masse passive komponenter Smile

Det er da rimelig voldsomt - specielt når man hører flere tale om at 6dB filtre er det mest musikalske (hvilket jeg nu heller ikke er enig i).

Selv i min verden med aktive filtre, er 70dB/oktav ret meget - jeg kommer ikke over 48dB.

Nu har jeg hørt Gauder ved flere lejligheder, og de lyder da fint nok.

Er I faldet over lignende ekstremer - der også virker?


__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Asger View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 05 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 0
  Quote Asger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2018 at 02:31
Det er vel også lidt anderledes den måde de "opdeler" komponenterne i delefilteret. Quoted fra deres hjemmeside.

 "in normal loudspeakers the filter components are only placed in the positive lead of the signal, the ground lead is directly coupled to the amplifier. In our symmetrically crossover technology we divide the value of the components by two and put a component with the half value in the plus-lead, the other component with the second half in the ground lead so that the same load is sitting in front and behind a loudspeaker drive-unit. As we could also show with the BERLINA RC 7 this leads to a more natural sound as the amplifier can drive the speaker easierly."

Hvem kan forklare den teoretiske "fordel" i det?

Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2018 at 08:44
Fordi man halvere komponent værdien og sætter den anden halvdel i den negative signal vej, giver ikke en højere orden på filteret, man får ikke noget foræret den vej. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2018 at 09:06
Når man ser deres delefiltre, er der måske nok relativt mange komponenter men slet ikke så mange, som den tilsyneladende filterorden antyder. Måske anvender de elliptiske/Cauer filtre (her opnår meget brat afskæring ved relativ lav orden - men der er også en del ripple)? Det vil man normalt ikke benytte til højttalere, men man ved jo aldrig... Hvorfor de ikke bare bruger en sugekreds, ved jeg ikke. 
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2018 at 09:29
Men det er en god historie...
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2018 at 09:41
Jeps, men der ligger også noget andet bag....Wink 
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 621
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2018 at 18:21
Originally posted by USXX

Jeps, men der ligger også noget andet bag....Wink 

Salgsgas?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2018 at 19:14
Nope (...men muligvis også). Det er ligegyldigt her.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 621
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2018 at 19:55
Originally posted by USXX

Nope (...men muligvis også). Det er ligegyldigt her.

Hehe - vi hælder noget øl og snaps på dig d. 21 og ser hvad vi kan hive ud af dig LOLWink
Heldigvis er det nemt at få en Accuton til at spille glimrende med et aktivt system Smile
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2018 at 13:46
Der er mange måder at designe en højttaler på Big smile

Jeg husker ikke Gauder som noget helt specielt, men jeg må lige give dem et ekstra skarpt lyt på München HIGH END messen igen i år.

Så kan jeg se om jeg kan "høre" det 70dB+ filter Wink
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz