Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmĂĄl
  New Posts New Posts RSS Feed: Forstærker til sub woofer
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Forstærker til sub woofer

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forstærker til sub woofer
    Posted: 10 Feb 2018 at 14:27
Hej.

Jeg er igang med at bygge 2 sub woofers. De skal styres med miniDSP. Enhederne er dayton audio 390 hf 4 ohm. Kasserne bliver lukkede og 85 liter. Det er for at afprøve ideerne om multiple subs. Mine højtalere er et TG design med accuton mellemtone, audio tech. 10" bas i trans.linie. Så der er på en måde rimelig bas men jeg vil prøve om det kan blive bedre.

Som forstærker var min plan at anvende Behringer EP 4000, har ikke selv hørt dem men har fået dem anbefalet.
Så budget for forstærker er ikke så stort, helst max 4000.

Har ogsĂĄ overvejet T.amp 2400.

Er nu lidt i tvivl, ville egentlig gerne have en class d , pga fordelen med ingen blæser, lille fix kasse som kan gemmes væk, måske lavet som 2 mono, de 2 sub kommer måske til at stå 8 meter fra hinanden.

Er der nogle gode ideer / alternativer ?

Tak for al input. Mvh morten
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Feb 2018 at 12:16
Der er mange der bruger Crowns XLS 1002/1502/2502. Classe D med så at sige lydløse blæsere (ifølge hvad jeg kan læse) De er til at betale og er ikke specielt dybe heller.

Edited by Fasen - 11 Feb 2018 at 12:29
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2018 at 16:16
Jeg kan varmt anbefale de EP4000 - de er et hit til prisen.

De er faktisk en kopi af en noget dyrere model fra QSC. Smile

Fordelen ved de EP4000 er at de er rent analoge. Jeg har haft dårlige erfaringer med billige digitalforstærkere, da de støjer på elnettet, så det påvirker ens andre apparater.

Specielt iNuke er jeg ikke glad for - selvom deres primære støj ligger i det høje område, og det er bas de skal bruges til her, så bryder jeg mig ikke om den digitalstøj de udsender.

Du skal dog modificere blæseren i den EP4000, for den larmer som standard.
Jeg bruger to styks i to forskellige setups, og selvom der kan være højt lydtryk på længe (i bioen), så bliver de kun håndlune. I bioen har jeg en EP4000 til at trække 4x15" i 2 Ohm - uden problemer og uden at blive mere end smålune.

Jeg har hørt om flere der simpelthen klipper blæseren, men så skal du lige være opmærksom på hvor varme de bliver. Det vil dog ikke undre mig, hvis det ikke vil være noget problem.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2018 at 16:19
I min bio er det 4x Dayton 390HO og en miniDSP 2x4 jeg bruger - minder lidt om dit setup Smile

Det har kørt 100% stabilt nu i flere år.
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Feb 2018 at 22:18
Hej. Tak for input. Jeg kigger videre og mere input er velkomment. Jeg er med på at EP 4000 er en god kandidat. Det er egentligt mest størrelse jeg er lidt ked af. Hvordan bør man lave opdeling i kabel hvis man har 8-9 meter mellem anlæg og sub. Er det så bedst med lang signal kabel, lang højt.kabel eller halvt af hvert? Er det bedre med xlr kabel drevet af rca til xlr konverter eller normalt rca ?
Morten
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2018 at 00:19
Jeg har faktisk helt samme udfordring, da jeg er ved at lave to subwoofere med en 18" i hver til mit stereo-setup.
Og der vil være et længere kabeltræk på ca. 10 meter til hver.

Den bedste løsning vil være XLR til XLR.
XLR er lavet til lange kabeltræk i PA verden, og bygget til at undertrykke støj.

SĂĄ vidt jeg kan forstĂĄ, sĂĄ er anden bedst RCA fra Pre til XLR i amp.
Kaldet pseudo-balanceret.

Dernæst er jeg noget i tvivl om kort højttalerkabel eller kort RCA er bedst. For et RCA kabel på 8-9 meter er meget.

Til mine subwoofere i tv-stuen, valgte jeg lange tykke højttalerkabler (7 meter).
Det har i hvert fald ikke givet forringelse eller støj af nogen art.

Jeg har gået med overvejelser om at indbygge en EP4000 i hver sub og brokoble dem, men de fylder en del, så jeg ender nok med lange højttalerkabler.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Feb 2018 at 08:25
Kombinationen af et kort signalkabel og et langt højtalerkabel er betydeligt mindre følsomt over for indstrålet støj end kombinationen af et langt signalkabel og et kort højtalerkabel.
Grunden er kort fortalt ikke kablets udformning, men den impedans, der sidder i enden af kablet.

Problemet med lange højtaler kabler er til gengæld, at højtaleren oplever en større udgangs-impedans fra forstærkeren, og derfor en mindre/dårligere dæmpningsfaktor.
Back to Top
Fasen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 02 Okt 2009
Online Status: Offline
Posts: 372
  Quote Fasen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2018 at 09:23
Hvor lange kabler skal man op i for at det bliver et "problem", Simon?

Her mener jeg højttalerkabel.



Edited by Fasen - 14 Feb 2018 at 13:43
Belles Soloist 3
Micromega PW-250 poweramp
Sonos Connect
REGA DAC
Tannoy DMT 10MKII
2x15" Peerless SLS subs.
Back to Top
Morten3460 View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 04 Maj 2011
Location: Birkerød
Online Status: Offline
Posts: 72
  Quote Morten3460 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2018 at 11:22
Hej.

Hvis man skal konvertere fra RCA til XLR - er det sĂĄ en sĂĄdan man skal anvende?

https://www.parts-express.com/rolls-mb15b-promatch-balanced-unbalanced-converter-35mm-rca-xlr--245-1062

Andre mere egnede?

morten
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 Feb 2018 at 13:33
Hmm... Det går noget imod den lærdom jeg har fra PA verden og balancerede kabler (??)
Og ved MEGET lange kabeltræk, sætter man f.eks. en linjeforstærker på (Tascam laver nogle fine). Så kan man trække endnu længere balancerede kabler.

Jeg vil stadig til enhver tid foretrække balancerede kabler til de længere kabeltræk. De er støjimune/støjundertrykkende per design. Noget HiFi-verden burde tage til sig. Wink

I praksis oplever jeg dog ingen problemer med lange højttalerkabeltræk og RCA-kabeltræk og jeg udfordrer gerne enhver til at høre forskel i blindtest pĂĄ kabeltræk under 10 meter Cool

Jeg har ret lange kabeltræk i min Atmos-bio til flere af højttalerene og ikke mindst de to subs.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz