Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Rinjani Clone
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Rinjani Clone

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rinjani Clone
    Posted: 08 Feb 2018 at 13:47
Der er i hvert fald ingen tvivl om, at det bidrager til et super stift kabinet. 

Men til gengæld kan det jo udføres på en mere husmandsmøde end den af SB brugte. Det er jo ikke strengt nødvendigt med en forsænkning i siderne, man kunne nøjes med at skære i smig og lime sammen, men efterfølgende fuge. 

Jeg lavede det på mine 3vejs satori - der spiller mellemtonen fantastisk - så måske der er noget om snakken. Nu bliver det prøvet uden. 

Højttalerbyg er vel komprosmissernes univers - :)
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2018 at 21:15





Edited by JakobYoung - 26 Feb 2018 at 21:24
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Feb 2018 at 21:16
Der er blevet fræset baffler og høvlet faser.

Kabinetterne er blevet fyldt med dæmpemateriale, og samlet færdige efter et par lange nætter i weekenden. Ligeledes er delefilter efter Ulriks opskrift blevet samlet. Jeg skal have lyttet noget mere inden jeg rigtigt kan komme med dybere holdning til lyden. 
Mit umiddelbare indspark er perspektiv og hul igennem :) - Og når ja, hvem sagde 6.5´ere ikke kan sparke fra sig. De går umiddelbart ret dybt, taget kassens størrelse og bestykning i mente. Fantastisk ;)





















Næste skridt er en tur forbi en maler - håber at smigsamlinger og et ihærdigt forsøg på at lave et hæderligt stykke træarbejde vil kunne bære en bekostelig men professionel lakering.


Edited by JakobYoung - 26 Feb 2018 at 21:30
Back to Top
Sune K View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 29 Dec 2011
Online Status: Offline
Posts: 76
  Quote Sune K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2018 at 08:01
Det ser super godt ud :)

Har selv stumperne liggende så jeg kan bygge et par, hvilket nok bliver udfaldet - hvorfor? Det er nemt at bygge efter et "kit" og så spiller enhederne da, fremfor blot at ligge på hylden inden man får realiseret andet projekt.

Glæder mig til at se resultatet efter maling og høre lidt mere uddybende omkring dine lytteindtryk.
--
Sune K
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2018 at 08:10
Det er seriøst godt arbejde Thumbs Up

Mangler du ikke et lag dæmpning på bagvæggen i området bag basserne?
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2018 at 08:34
Super flot kabinet arbejde!! (Hvem der havde et værksted hvor man kunne gå og hygge sig med sådan noget :-)
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2018 at 09:41
Tak for de fine ord allesammen

@Sune - Bevares - det er let at gå til en gennemprøvet konstruktion og en stykliste til delefilter - men arbejdet med at udføre kabinetter skal stadig gennemarbejdes med mindre kabinetkonstruktør heller ikke har haft CNC maskiner og industrielt værktøj til rådighed ved udvikling :)

@Ulrik - Jeg læser manualen som ét stykke dæmpeuld (1 x 20mm) "U-folded" imellem de interne afstivere - er det meningen at der skal 2 lag bag basenheder? I så fald - mangler de :)

@Hylle - Er helt enig i at de rigtige værktøjer og omgivelser er vigtige for endeligt resultat, dog mener jeg stadigvæk man kan få et hæderligt resultat uden, specielt hvis man gennemtænker arbejdsgangene inden man skærer op. 
Meget kan konstrueres således der kan opnåes gode resultatuer uden professionelt værktøj.


Jeg har eksempelvis ikke færdigheder / udstyr til at konstruere delefiltre, så her er det jo helt fantastisk med et kit. 

Jeg ved ikke om jeg var for tilbageholdende i min udtalelse af lydindtryk igår, de spiller FANTASTISK. Jeg vil bare gerne have lidt mere lyttetid før end der kommer en uddybende kommentar :) 

Alternativt lægger jeg gerne stue til en kop kaffe hvis nogen skulle være interesserede i kittet og dets lyd.




@Ulrik - Vil det være hovedløst at lege med seriemodstanden på diskanten, jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave et lille dæmp af diskantvolumen. Jeg er som sagt ikke stærk i delefiltre og ved ikke om det giver andre udfordringer, hvis jeg eksempelvis ændrede satte henholdsvis 0.27, 0.56 eller 1ohm´s modstand yderligere i serie med den angivne 1.8Ohm ?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2018 at 09:50
Der er et stykke foldet "U" bag hver bas. På bagvæggen hen over disse ligger ét aflangt stykke/lag (det er det stykke, der hedder D i manualen - det er tydeligt markeret).
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2018 at 09:57
@ USXX - Det bliver smidt i ved fyraften - Tak for tippet - der kan man bare se , selv et veludviklet kit kan narre en glad amatør :)
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Feb 2018 at 10:16
Jeg synes, du skal spille dem til, inden du begynder at rode med filteret - og så prøv at give dem lidt tid i dit rum og lyt til noget forskelligt musik. Hvis du vinkler dem ind mod lyttepositionen (hvilket de ikke er designet til), så vil du ganske give have behov for lidt mere dæmpning toppen - omvendt kan det være nødvendigt til en vis grad, hvis du har sidevæggene tæt på, da det kan give problemer med refleksioner. De er trimmet i et rum med langt til sidevæggene og ret fri af bagvæggen. Du kan sagtens give dem en halv ohm mere eller mindre, uden at det rykker betydeligt på filteret - og det vil undre mig, hvis du får behov for mere.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz