Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Rinjani Clone
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Rinjani Clone

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rinjani Clone
    Posted: 07 Feb 2018 at 08:27
Det ser godt ud det i får lavet, det må være lækkert, at have så gode forhold til, at lave kabinetter under. Kommer den til at lyde som en Rinjani, bliver i ikke skuffet. Ja, hvor i består forskellen?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2018 at 08:33
@Enthusiast; Rinjani har fx en (asymmetrisk) kileformet bagvæg i området bag de to basser. Her en gennemskåret prototype:


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2018 at 08:40
Jeg skal lige bemærke, at Rinjani er trimmet til at stå rimelig fri af bagvæggen i et større rum med styr på bassen (traditionelle 2½-vejs konstruktioner kan være lidt fyldige i bunden). Uder disse forhold spiller Rinjani super godt, men den kan også godt blive lidt til den store side i bunden under mindre optimale forhold. Man kan selvfølgelig lave et andet trim på filteret.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2018 at 08:45
I øvrigt; hullerne/kaviteterne bag de skrå bagplader er forseglet og er dermed ikke en del af kabinetvoluminet. Porte og volumen er nøje afstemt i den originale Rinjani, så med et ændret volumen skal portene trimmes lidt anderledes.

Edited by USXX - 07 Feb 2018 at 08:46
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2018 at 09:01
Enheder / Delefilter er som den originale Rinjani er konstrueret. 

Eneste umiddelbare forskel er, at de asymetriske skrå plader indvendigt bag bas/mellemtone er undladt, og derfor er kassen blevet en anelse mindre således volumen passer så vidt muligt.

Det rigtige værktøj er naturligvis det halve arbejde - men jeg må indrømme at de små grå stadig skal aktiveres når der skal samles i smig på kryds og tværs. Dejligt med noget udfordrende træarbejde. 

@ USXX - Jeg har brug for et godt råd mht. fasen, som det ses af SB tegninger er der ekstra baffeltykkelse over diskanten, dette formoder jeg er fordi, at man ved at lave fasen nærmest skærer bafflen helt over? 

Jeg har overvejet at lave fasen 25 mm i dybden af kabinettet istedet for de 45 foreskrevne, da jeg ikke mener dette vil have nogen indvirken på lyden ( de samme faser vil være placeret samme steder, i forhold til diskanten)


Næste step er at få fræst huller i fronter og bagplade, samt få prøvemonteret delefilter. 
Delefilter er identiskt med det foreskrevne fra SB, dog er kondensatorer udskiftet til Mundorf, Supreme i serie med diskanten, samt mundorf evo alu oil parrallelt på mellemtone same mundorf M-cap parralelt med bas.

Det er virkelig en flot lille højttaler - selv konen synes at den pynter, med de 7 graders bagudvendt hældning og slanke former ...  
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2018 at 09:31
Facetterne på Rinjani er lavet ud fra en ren visuel betragtning (det gør nu også lidt m.h.t. diffraktioner, hvilket man kan se, hvis man måler den samme højttaler til henholdvis den ene og den anden side - men det er ikke betydende). Ja, der er behov for 1-2 lag ekstra MDF i toppen af kabinettet, hvis man laver facetterne, som vi har gjort, da man (som du siger) skærer igennem de ydre vægge.
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2018 at 09:46
Alletiders... Bafflen vil få samme facetter som Rinjani, dog knap så dyb - Jeg har lavet et halvt kabinet ekstra hvor jeg vil lege med faserne på, det er ærgerligt at skære den endelige kasse helt i sænk pga facetter :)
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2018 at 19:04
@USXX: Det er godt nok et fedt (indre) kabinetdesign. Et stort arbejde, men det betaler sig helt sikkert at få skabt lidt asymmetri i kabinettet.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2018 at 08:52
Asymmetrien er ret beskeden og spiller i sig selv næppe nogen betydelig her - det er mere den kileformede bagvæg (med dæmpning foran), der gør noget godt i forhold til den direkte refleksion. Derudover giver det ekstra afstivning i kabinettet samt lidt kontravægt. 
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2018 at 09:08
Det var nu også kilen, jeg mente.

Jeg synes selv, at jeg oplever en positiv effekt ved at have en skrå bagvæg bag den øverste bas-mellemtone i mine nuværende højttalere.
Jeg kunne forestille mig, at den dæmpede kile giver endnu bedre absorption af den bagudstrålede lyd. 
Et godt billede til inspiration Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz