Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Simpel Isobaric kombineret med Slave
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Simpel Isobaric kombineret med Slave

 Post Reply Post Reply
Author
Message
dubtemple View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 27 Okt 2013
Location: DK/S
Online Status: Offline
Posts: 5
  Quote dubtemple Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Simpel Isobaric kombineret med Slave
    Posted: 10 Jan 2018 at 11:03
Jeg har 4 af disse 8" kavlar bas-enheder som jeg godt vil prøve at bruge til noget utraditionelt og sjovt:



http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=SKT902426

(link til data på siden)

Tanken er et par superkompakte sub-kabinetter med både 2 stks enheder I isobarisk push-pull ,...




Samt passive slave-basser samtidig


Jeg kan og gider ikke de helt store udregninger, men bare prøve at finde den bedst egnede slave, der må formodes at kunne indreguleres med lodder

Er min ide for langt ude ?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2018 at 11:23
Rent principielt kan det sagtens virke fint - parametrene gør bare ikke lige denne enhed særlig velegnet til opgaven (men det er ikke umuligt at få en rimelig flad frekvensgang, der går dybt - pulssvaret bliver bare ikke ret kønt). Du kommer næppe i mål uden en simpel indledende beregning.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2018 at 11:28
Her er i øvrigt et link, der virker (skal indsættes som link): http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=SKT902426
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2018 at 11:38
Der er noget, der ikke helt harmonerer i deres data. På forsiden (dit link) skriver de 91 dB (1W/1m). Inde på selve databladet (under 902.426) står der 85.5 dB. I følge mine beregninger er det databladet (85.5 dB), der er korrekt.


Edited by USXX - 10 Jan 2018 at 11:38
Back to Top
dubtemple View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 27 Okt 2013
Location: DK/S
Online Status: Offline
Posts: 5
  Quote dubtemple Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2018 at 11:51
Tak for svar, trist hvis det blir for bøvlet,..

Ja. data-bladet er nok det man skal regne med

Skylder måske at sige de skal være sub der deles helt nede ved omkring 90-110 hz, elektronisk, 24 dB octave,..

Det er ekstra bund, til studie-monitorer, som består 2 x 5", samt bånd-diskant I midten,.. alt sammen Fountek

Edited by dubtemple - 10 Jan 2018 at 11:52
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2018 at 11:58
Med fx 2 stk. SB29NRX-00 (med vægtskiven pillet af) i netto 14-15 liter kommer du til 29-30 Hz. I samme volumen kan du også nøjes med én SB34NRX-00 (igen med vægtskiven pillet af - men det er knap så kritisk her). Så kommer du lige 1-2 Hz dybere. Du kan sikkert også finde andre slaver, men dem må du selv regne på Wink

Edited by USXX - 10 Jan 2018 at 11:58
Back to Top
dubtemple View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 27 Okt 2013
Location: DK/S
Online Status: Offline
Posts: 5
  Quote dubtemple Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2018 at 12:02
Overvejede måske at bruge en af "slaps" enhederne fre Bekent

Ses her: SLAPS

Edited by dubtemple - 10 Jan 2018 at 12:04
Back to Top
dubtemple View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 27 Okt 2013
Location: DK/S
Online Status: Offline
Posts: 5
  Quote dubtemple Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jan 2018 at 12:04
Ups, skal på arbejde, bliver lige lidt fraværende en tid :-)
Back to Top
dubtemple View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 27 Okt 2013
Location: DK/S
Online Status: Offline
Posts: 5
  Quote dubtemple Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Jan 2018 at 22:13
Originally posted by USXX


Med fx 2 stk. SB29NRX-00 (med vægtskiven pillet af) i netto 14-15 liter kommer du til 29-30 Hz. I samme volumen kan du også nøjes med én SB34NRX-00 (igen med vægtskiven pillet af - men det er knap så kritisk her). Så kommer du lige 1-2 Hz dybere. Du kan sikkert også finde andre slaver, men dem må du selv regne på Wink


Tak, ved ikke om jeg vil ofre prisen, men kan jo overvejer de der slaver du nævner, tak for udregning, lyder ikke dårligt hvis der er F-3dB der er 29-30 hz på så lille et volume

Var nu mest de Slaps jeg gik efter, men der står de er designet til "long throw" enheder, og kan ikke afgører om de vil virke ordentligt med mine enheder

Det begynder allerede nu at blive bøvlet, så smider dem måske bare i mindst muligt trykkamer, gir dem tistrækkeligt med watt, og dispenserer frekvensgangen, (i det meget smalle område), elektronisk, via et plug-in på master-bussen i min DAW, en fase-lineær EQ velsagtens,..

(der skulle alligevel indreguleres på den måde for at optimere til rummet)

Der er near-field monitorer, det er ok at de ikke kan spille højt, jeg er helt med på hvor in-effectiv et trykkammer er, men der er 170W til rådighed, og afruldningen ned ad er i det mindste blød
Back to Top
dubtemple View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 27 Okt 2013
Location: DK/S
Online Status: Offline
Posts: 5
  Quote dubtemple Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 Jan 2018 at 22:05
Sgu ellers en fin pris her :-)

http://rabu-acoustics.dk/SB%20Acoustics/Subwoofers?product_id=107

4 stks ,.. 2 i hver kasse .-- og så ellers smide nogle bedre 8" eller 10" basser i ved en senere lejlighed

På de sub-designs, jeg ser, (incl de fede Barefoot monitorer), kan jeg konkludere at der er ret frit slag i bolledejen til hvilken vej de passive enheder skal vende,

Topkasserne bliver iøvrigt med to gange Fountek FW146 og Neo 3.0 bånd

Altsammen elektronisk delt via en DCX2496 ,. amps blir TDA7293-basseret
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz