Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Hylle og Hans OB projekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hylle og Hans OB projekt

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Message
Hansmlauridsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 13 Okt 2011
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 335
  Quote Hansmlauridsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hylle og Hans OB projekt
    Posted: 16 Jan 2018 at 14:52
Hej

Så fik jeg det første kabinet færdigt nok til at det kan sendes ud til Hylle for målinger osv. 

Der mangler noget dæmpe materiale ved bagsiden af 12" enhederne og så mangler der sand i hornkammeret inc en eller anden form for terminalplade som vil agere prop. Muligvis noget Speakon. 

Alle skruer er ikke monteret ved enheder, og de er heller ikke de endelige...

Og så er det mig endnu ikke klart om jeg vil lave en bundplade eller om det er fint som nu hvor den har en gummi/skum liste i bunden. 

Hornets "bing" aluminiums lyd er fuldstændigt væk efter den er skruet/limet til bafflen. Se det havde jeg IKKE regnet med, men vil dig stadig gennemføre at fylde sandkammeret når tid kommer. 

Venligst ignorer alle de grønne og lyserøde sedler på alle vægge, det er et af min kære hustrus påfund vedrørende bedre selvværd og glade tanker..Har dog fået de fleste pillet af højtalerne.Angry



Skruerne ned langs bagside bafflen er kun ren kosmetisk, men skaber et "industrielt nordisk design" tror det var Primare der brugte den frase engang. 







Så blev Adam højtalerne ligepludselige små. Dog virker de nye ikke kæmpestore pga den lave højde. 

Glæder mig til de næste par måneder hvor jeg jo nok vil få den anden færdig og der vil komme lyd igennem 

SÅ nu kommer Hylles del. 

Mvh Hans
Jeg er og bliver en meget forvirret mand med 1000 ideer i hovedet og knap så mange på tegnebrættet
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2018 at 15:03
Det var også på tide Wink

Hvad er de mange små huller på bagsiden af baflen til?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2018 at 15:05
...åh, undskyld - det har du jo forklaret ovenover...
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2018 at 18:05
Ser rigtig godt ud !Big smile
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2018 at 19:05
Så fik jeg lige lavet et par hurtige målinger af frekvensgangen på Horn/driver kombinationen og den øverste bas. Det hele måler som beskrevet på producenternes kurveblade, så det er en god start. 
Enhederne er målt på en halv meters afstand i et lille rum, Den øverste måling viser hornet on aksis og ca 45 grader off aksis. man ser den karakteristiske constant directivity waveguid, med ensartet frekvens response på off aksis spredingen.
På wooferens datablad så, man et dyk ved ca 1500Hz, og det går igen på målingen (nederst) Jeg er spændt på om det vil give problemer lydmæssig. Jeg forventer en delefrekvens i 1000-1500Hz området.  








Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Feb 2018 at 19:57
Spændende.
Glæder mig til at høre nærmere om dine oplevelser med de digitale filterløsninger.

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2018 at 12:32
Spændende ! 

Har du planer om at mindske lidt af niveauet i området 1-2 Khz i filtret? 


Edited by Roky - 06 Feb 2018 at 12:33
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2018 at 13:33
Roky, du henviser sikkert til måline af compressiondriver på constant directivity hornet. Ja, det er let at tilpasser diskant filteret så du kan få en helt ret kurve, hvis det er det man ønsker. Jeg har aldrig prøvet at bruge Groundsound før, det glæder jeg mig til at prøve og pille lidt i. Selv om jeg er en "analog kind of guy". Jeg ville nok faktisk selv hellere bygge en 3 vejs med 6 forstærker kanaler med elektronisk delefilter inkorporeret i forstærkernes overføringsfunktion, og lave aktive højttalere på den måde. Så skal der ikke tilføjes ekstra filtre DSP, D/A - A/D converteringer osv....
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 Feb 2018 at 14:00
@Roky; det, man ofte gør i passive filtre i forb. m. compression drivers og horn, er at dæmpe med en seriemodstand, som er bypassed af en kondensator - snarere end at lave egentlig dæmpning i et afgrænset frekvensbånd. Derved rettes frekvensgangen op, og niveauet tilpasses i samme ombæring - og hornets direktivitet/karakteristik bevares (selvsagt).

Edited by USXX - 06 Feb 2018 at 14:02
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Feb 2018 at 11:53
Tak for de gode svar. Jeg har efterhånden fundet ud af, at jeg synes det er kritisk vigtigt at der ikke er for meget niveau i området omkring 1 Khz. Ved efterhånden en del forsøg foretrækker jeg en in-room respons (fra lytteposition) der er ca flad fra 200-1000 Khz og så jævnt fald (-6 dB til -8 dB) ved 20 Hz. 

Så det er lidt om I plejer at sigte efter at det område (1 Khz) er en helt ret kurve - Eller om det er fint nok med et lille hæv. 

Jeg har lavet indledende forsøg med SB65 fuldtonen delt ved 500 Hz - Jeg er vildt imponeret hvor godt det lyder - Og det er muligt for mig, selvom der er rimelig lang afstand mellem enhederne, at opnå lineær fase fra ca 200 hz til 20 Khz! (med FIR filtre) ´

Det ender nok med at jeg køber hornet et nummer større end det I benytter og tilpasser fuldtonen til dette. På DIY audio er der en laaaaang tråd hvor en bruger har opnået utroligt gode resultater med SB65 og hornet - Ifølge beregninger fremlagt i tråden, kan fuldtonen uden problemer spille 120 dB uden at nå X-max - Men hvor termisk belastning bliver et problem. Skulle man have de lyster Shocked 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz