Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Kabinet konstruktion
  New Posts New Posts RSS Feed: Vende enhed nedad - OK med  SB29 10" sub
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Vende enhed nedad - OK med SB29 10" sub

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vende enhed nedad - OK med SB29 10" sub
    Posted: 29 Nov 2017 at 11:03
Jeg går med tanker om at prøve multiple-subwoofer princippet af. 

Jeg tænker at prøve at bygge to subwoofere med SB29SWNRX-S75-6. Her har jeg tænkt at jeg vil bygge kabinettet så enheden vender nedad, dvs mod gulvet. 

Er der nogen problemer med at enheden kan komme til at "hænge" eller noget andet jeg ikke har tænkt over.

De kommer nok i et kabinet på ml 14-20 liter. 

mvh

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2017 at 18:04
SW-typerne (SB29 og SB34) har et stivere kantophæng (dvs. hårdere gummi) end de almindelige NRX-typer. Tillige har SB29- og SB34-modellerne generelt en tendens til at hænge en ganske lille smule indad i spideren. De to ting tilsammen gør, at du bør kunne anvende SB29SWNRX-S75-6 i en down firing konfiguration. Prøv!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Dec 2017 at 10:16
Mange tak for det gode svar. Jeg prøver det af ! Smile
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Jul 2021 at 09:30
Opdatering i en efterhånden gammel tråd.

Dengang fik jeg lavet kabinetter, ud af nogen andre kabinetter! 

Det skulle dog vise sig, at jeg syntes formen var for grim, så jeg simpelthen ikke ville have dem stående fremme.





I stedet for at smide dem i affaldscontaineren, besluttede jeg mig for at gøre dem mindre!

To streger på hver side af kabinettet. Stik sav og så bagefter et rig som det her!




Kabinettet ser nu i sin endelige form sådan her ud. Omkring 8 liter:



Desuden har jeg lavet en ramme til frontstof, så de bliver næsten nærmest usynlige:



Jeg har 4 stk. Hvert sæt er koblet i serie. Det kan være jeg skulle prøve med parallel.

Med en lidt høj Q'et linkwitz transform går Fb fra 60 hz til 40 hz! Jeg har ikke forventet kælderdyb-bas, men med roomgain og den samlede summering af basserne, der svarer til en 15" + 8", så er der fint niveau ned til omkring 30 hz. Ligeså interessant for mig er udglatning af peaks og dips over 30 hz. Det er vanedannende med jævn bas i rummet! 




Edited by Roky - 10 Jul 2021 at 09:56
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Jul 2021 at 19:30
Spændende 👍
Hvordan kom du frem til valget af denne enhed?
Hvorfor 4?
8L lyder som et lille kabinet?
Hvad ender Q-værdien på?
Briger du noget DSP?

Det var vist alt 😉
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Sep 2021 at 20:55
Hej Meier,
Beklager det langsomme svar. 

Hvordan kom du frem til valget af denne enhed?
I sin tid en kombination af pris og parametre til et forholdsvist lille kabinet. Jeg startede med to og så kom to andre på tilbud. Et bedre valg i dag til en lille kasse, er nok SBs shallow enhed med neo-magnet. Der er kommercielle produkter med dem i så lille en kasse. 

Hvis jeg en dag bygger nye subs, så bliver det med større enheder og større kabinet. 

Hvorfor 4?
Fordi 4 i teorien er bedre end én Big smile Du kan læse mere om det her: http://www.andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/index.html#before_you_begin
Hele projektet blev i sin tid startet, fordi jeg netop ville prøve princippet af i praksis. 

8L lyder som et lille kabinet?
Ja. Det er klart for "lille" ift. det nok optimale for enheden. 

Hvad ender Q-værdien på?
Jeg husker det ikke helt, men med Linkwitz Transform ender det på noget i stil med Q=0,7-8 stykker og så Fs på omkring 40 hz. Se evt. her: http://www.minidsp.com/applications/advanced-tools/linkwitz-transform

Briger du noget DSP?







Edited by Roky - 16 Sep 2021 at 21:03
Back to Top
Meier View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote Meier Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2021 at 10:56
Helt ok Thumbs Up
Selvbyg tager ofte ganske lang tid LOL

Ganske enig i dine overvejelser .
Jeg er måske lidt i tvivl om, hvordan du indstiller de 4 subs du har?
Er det individuelt tilpasset (som f.eks Geddes) ellers hvordan gør du det?
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Sep 2021 at 11:32
Hypex'en modtager et stereosignal via coax, fra min anden hypex. I Hypex'en har jeg indstillet, så kanal 1 spiller L+R og kanal 2 L+R. Det gode ved det er at der er fuldt styr på synkronisering mellem kanalerne. 

Kanal 1: To af mine subs er placeret tæt ved hinanden omkring midt for, på bagvæggen ( koblet i serie). 
Kanal 2: De to andre subs står så i hvert hjørne bagved mine højttalere. De er koblet i serie.

I den perfekte verden kunne jeg tilpasse alle tre placeringer.

Jeg har for længe siden eksperimenteret med MultiSub-optimizer, men jeg synes det er for besværligt at bruge. I stedet er jeg gået ud fra Geddes princip om først få subs i hjørnerne til at spille så godt sammen med højttalerne som muligt (dem der er tættest på hovedhøjttalerne) Og så derefter sættet på bagvæggen. For mig fandt jeg det lettest at eksperimentere med forskellige stejlheder og så fase/justering af delay. 

Den nemmeste måde jeg har fundet, er at bruge Room EQ Wizards indbyggede Room Simulator (gratis). Taste rummets dimensioner ind og så eksperimentere i det teoretiske til en start. Så får man hurtigt en idé om hvad der måske virker. 




 


 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz