Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Enheder til lukkede basmoduler?
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Enheder til lukkede basmoduler?

 Post Reply Post Reply
Author
Message
Kong Gulerod View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 15 Sep 2011
Online Status: Offline
Posts: 58
  Quote Kong Gulerod Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Enheder til lukkede basmoduler?
    Posted: 12 Nov 2017 at 15:56
Hejsa,

Flytter snart til lidt større omgivelser og overvejer derfor at bygge nogen basmoduler til at supplere standerhøjttalerene med. Jeg tænker at jeg umiddelbart godt kunne tænke mig at prøve noget i lukket kabinet, men synes umiddelbart at de fleste (sub)enheder jeg kigger på ser ud til at være egnet til basrefleks eller slaver?. 

Lytterum bliver ca. 25 kvm. med lidt over normal loftshøjde (2.80m) og det er ikke fordi at det skal være et diskotek eller spille 16 Hz orgeltoner, men der må gerne være lidt mere "vægt" bag bassen end man normalt får med en enkelt eller to 6.5"-enheder. 

I første omgang er pris og effektbehov ikke noget problem (det bliver det måske senere LOL). Jeg forventer at køre med aktivt filter, men vil helst undgå at skulle tilføje EQ/DSP også.

Et par hurtige skitser siger at en kabinetstørrelse omkring 60 liter ville være optimalt, men lidt mere kan formentlig også accepteres hvis det skal være.

Nogen forslag derudefra til hvor jeg skal kigge hen?

/U.

Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Nov 2017 at 19:48
Hvis ikke du vil bruge EQ/DSP. Så må du til at eksperimentere med placering og sætte en af dem i modfase eller noget i den stil. Det er bare ikke nemt at "snyde" akustikken, hvis ikke du benytte lidt DSP af en eller anden art.

Hvis du ikke skal spille kælderdybt eller møghøjt, så er det vigtigste stadig at du får det til at summere ordenligt og har styr på gain/niveau og fase. Så 2-3 stykker med 8-10" vil være fint til noget ekstra skub i det dybe, især til mindre standerhøjttalere.
En behringer med DSP, så kan du for under 2K afprøve mange muligheder af. Med f.eks 4x8" i små lukkede kabinetter, får du snildt en god fordeling af bassen, samt mulighed for at tilpasse niveau og fjerne roomgain.
Denne her, burde kunne med 4 stk fordelt i rummet, kunne levere en fin bund til dine standere. Følsomheden er lav, men med lidt ekstra effekt, så passer det nok fint til den sikkert heller ikke for høje følsomhed på dine standere.
http://rabu-acoustics.dk/SB%20Acoustics/Subwoofers?product_id=383

2 i parallel pr. ugang, så er du på 4 ohm og kan evt. fasvende den ene i den ene side og opnå en bedre kobling til rummet.

Mulighederne er mange, jeg lægger bare ud med den første jeg lige kunne komme på Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz