Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: deisgn af kabinet og baffel
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


deisgn af kabinet og baffel

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: deisgn af kabinet og baffel
    Posted: 07 Nov 2017 at 22:15

Front baffel

Hej

Jeg går og sysler med et nyt DIY projekt, denne gang et 4 vejs aktivt system drevet af groundsound coolback 800, enhederne jeg har i tankerne er følgende

VLF: 1 X Audio Technology 15 F 102 25 10 KAP (påtænkt frekvens område 20 – 100 hz)

LF: 1 X Audio Technology 10 C 77-20-10-KA (påtænkt frekvens område 100 – 300 hz)

MID: 2 X Audio Technology 18 H 52 06 13 SDKA (påtænkt frekvens område 300 – 5000 hz)

HIGH: RALL 140-15D (påtænkt frekvens område 5000 hz og op)

Det bliver nok aldrig til et design ikon, så hvad er det optimale layout i forhold til placering af enheder og baffel og dens påvirkning, jeg påtænker umiddelbart en relativt bred baffel 55 – 60 cm for at få liter nok i kabinettet uden af de nødvendigvis behøves at være enormt dybe.  

Råd og vejledning er meget kærkomment, enheder er endnu ikke bestilt så er der gode begavet indspark på den front er jeg naturligvis ganske lydhør

Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2017 at 19:06
Hej,

Jeg har min tvivl omkring brugen af 2 stk 18H52 helt op til 5kHz.
Jeg ville nok anvende EN mindre enhed, som så skulle deles lidt højere nedad til.

Hvis du påtænker at bruge samme rum som hidtil ville jeg nok vælge 4 mindre sub
enheder (12") og bygge 3-vejs hoved højttalere og så lave 4 subs til hjørnerne eller
hvor det nu giver mening.

Og jeg har et par kunder der har anvendt den RAAL, som i første omgang var vildt
begejstrede men senere valgte alternativer. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvorfor
de valgte dem fra, men et gæt kunne være den høje påkrævede delefrekvens og
måske lidt begrænset spredning.

Har du stadig nogle enheder liggende som måske kunne genanvendes?
Har du noget specielt i sigte med hensyn til design / forbillede fra kendte
højttalerproducenter?
Skal det absolut være Audio Technology for alle woofer enheder?

Mvh. Robert GS
Active sound - Active listening
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2017 at 20:50
alle indput er velkommende, hvis der er bedre bud på enheder høre jeg meget gerne. Så det er ikke specifikt låst til de enheder 
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Nov 2017 at 22:36
Jeg er enig. Hvis det er samme rum, som sidst. Så skal du klart benytte dig af flere subwoofere og placere 2 mindre 3 vejs højttalere  i en fin klassisk lyttetrekant  i rummet.
5Khz kan du godt nå op til med flere enheder. Problemet er blot at det er den samlede spredet energi fra en enhed, som giver det samlede lytteintryk. Derfor du'r det ikke at trække en 5-6" enhed så højt op, da du vil opleve et dyk i lydtrykket, ved området hvor enheden begynder at beame. Dvs at det 100% er enhedens diameter, der bestemmer hvor højt du kan dele - og ikke kvaliteten af enheden.
4 stk 10-12" op til ca 90hz
2 stk 6-8" fra 90 til ca 4-500hz
1 stk. 4-5" op til højest 3K
Til sidst en fin dome elle din påtænkte Raal, som snildt kan nå ned til 3K.
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Nov 2017 at 21:10
Hej igen,

Hvis jeg må give et bud ville jeg også kigge på "optimal" udnyttelse af Coolback 800...
og jeg vil starte nedefra:

4 sub kabinetter med 12" 8 ohms enheder for at få en samlet load på 4 ohm og
dermed ca. 600W pr. side. Her kunne det være Dayton RSS315HFA-8 i et lukket kabinet på ca. 60l.
Men der er selvfølgelig mange andre alternativer omend de fleste i 4 ohm (ikke optimalt set i forhold
til max ydelse fra Coolback 800).

Til bas kunne et frisk bud være 2 x 8" PA basenheder også i 8 ohm, skal kunne gå lidt dybt og
samtidig give en stram / velopløst bas. Mit valg til eget system blev Oberton 8MB201
som passer utroligt godt til min Accuton 5" mellemtone.

Mellemtone - ja der er jo godt nok mange muligheder, men bør efter min opfattelse være en
rigtigt mellemtone og ikke en midbass enhed altså en 4 eller 5" eller måske x 2 hvis man er til
D'appolito.

Diskant - ja her er der også et væld af muligheder og kan jo sagtens være den RAAL, hvis der
optimeres korrekt for faldet nedad til.

Du kan jo høre mit system når du alligevel kommer og henter dine amps Wink
Så kan du høre om det er noget for dig Big smile
Active sound - Active listening
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2017 at 14:16
Hej Robert

Jeg vil meget gerne høre dit system når jeg kommer op og henter de nye coolback 800

Der er jo utroligt mange muligheder, Volt speakers, Beyma, PHL audio, B&C, Radian og mange mange flere at vælge imellem hvis man kigge lidt væk fra de mest gænge enheder der bliver brugt til de gængse diy højttalere.

Misionen er at bygge et sæt der spiller overbevisende velopløst men også har dyder til at flytte luft ubesværet uden at enheden skal danse frem og tilbage i deres x-max yderområder hvis det skal være lidt festligt.

Jeg er glad ved mine nuværende de gør meget rigtigt, det kunne også være en øvelse at tilføje en sub løsning og aflaste 9" enhederne så de ikke skal gå dybere en 80-90 hz
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Nov 2017 at 21:45
Hvilke enheder er det nu du har i dine nuværende højttalere?
Active sound - Active listening
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2017 at 22:30
Stadig disse 

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1454&title=nyt-diy-projekt-accuton-og-scan-speak

Måske nok også derfor at diy feberen brænder, de er jo ved at have nogle år på bagen. 
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Nov 2017 at 21:18
Okay - de "gamle" enheder fejler næppe noget - og er sikkert dårligt nok tilspillede endnu Wink
MEN du er på jagt efter nyt optimeret design til rummet - så nyt over hele linjen ?
Her er lidt inspiration fra min stue med fedt fingre og det hele:


Her er så min main speaker med Accuton C25-6-013, C90-6-078 og Oberton 8MB201.



Og 4 stk subs ser så ledes ud og kunne være de tidligere anbefalede Dayton RSS315HFA-8

God weekend Tongue


Edited by Robert GS - 17 Nov 2017 at 21:24
Active sound - Active listening
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2017 at 20:51
Hej Robert

Dem vil jeg glæde mig til at høre.

Der dukkede lige en god mulighed op så nu er følgene enheder købt.

2 stk. RALL 140-15D
2 stk. PHL 1130
2 stk. PHL 3420
2 stk. Ciare 15-4S

Så gode design forslag modtages.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz