Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: deisgn af kabinet og baffel
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


deisgn af kabinet og baffel

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message Reverse Sort Order
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: deisgn af kabinet og baffel
    Posted: 01 Dec 2017 at 10:18
Originally posted by Robert GS

Originally posted by Roky

Mange tak for det fyldige svar. Det er præcis sådanne erfaringer jeg søger. Jeg er også meget fristet til at prøve princippet af. Bare med 4*10" enheder. Mit rum er kun ca 20 kvm. Jeg har i forvejen to. En anden undren er: Har du delt supperne så to af dem får det venstre signal og ditto med højre. Eller får de et kædet signal af venstre og højre? 
mvh 


Jeg har bare 2 subs til hver kanal altså 2 til venstre og to til højre - ikke noget med miks af
højre og venstre kanal. Området under 100Hz er jo totalt rundstrålende og kan ikke
stedbestemmes - retningsbestemmelse er kun muligt for overtonerne fra stortrommen etc.
som jo gengives af mine fronter. Mine 15" spiller ned af og retningbestemmes ikke da der
ikke er lukket i nogen retning - "stellet" er bare en kryds.

Vh Robert GS

Tak ! 
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2017 at 17:23
Originally posted by Roky

Mange tak for det fyldige svar. Det er præcis sådanne erfaringer jeg søger. Jeg er også meget fristet til at prøve princippet af. Bare med 4*10" enheder. Mit rum er kun ca 20 kvm. Jeg har i forvejen to. En anden undren er: Har du delt supperne så to af dem får det venstre signal og ditto med højre. Eller får de et kædet signal af venstre og højre? 
mvh 


Jeg har bare 2 subs til hver kanal altså 2 til venstre og to til højre - ikke noget med miks af
højre og venstre kanal. Området under 100Hz er jo totalt rundstrålende og kan ikke
stedbestemmes - retningsbestemmelse er kun muligt for overtonerne fra stortrommen etc.
som jo gengives af mine fronter. Mine 15" spiller ned af og retningbestemmes ikke da der
ikke er lukket i nogen retning - "stellet" er bare en kryds.

Vh Robert GS
Active sound - Active listening
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 Nov 2017 at 10:52
Mange tak for det fyldige svar. Det er præcis sådanne erfaringer jeg søger. Jeg er også meget fristet til at prøve princippet af. Bare med 4*10" enheder. Mit rum er kun ca 20 kvm. Jeg har i forvejen to. En anden undren er: Har du delt supperne så to af dem får det venstre signal og ditto med højre. Eller får de et kædet signal af venstre og højre? 
mvh 
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Nov 2017 at 18:13
Originally posted by Roky

Robert: Vil du ud med hvordan du har justeret subwooferne ind. Deler du mellem dem og hovedhøjttalerne. Eller spiller de opadtil. Har du individuelt EQ på hver af dem, eller bare en enkelt i modfase. Der er jo mange holdninger og muligheder i forhold til brug af multiple subwoofere.


Mit anlæg står i et stort rum på ca. 9 x 7m med skrå lofter og troldtekt plader i toppen.
Der er åbning ned til underetage både ved trappe og indgangsparti. En halvmur til køkkenet.

Så du kan ikke tage mit system i mit rum som rettesnor for hvordan man bør gøre Wink

Jeg har 4 lukkede 100l subs med Dayton 15" enheder - 2 stk. er placerede i "fronthjørner"
og 2 stk. placeret ca. halvvejs i rummet på den lange led. Der deles asymmetrisk ved 80Hz
til 8" enhederne der ligeledes er i lukket kammer. Alle subs er i fase hvilket giver den bedste
respons inden der tilføjes EQ. Og her er det "kun" nødvendigt at fjerne en room mode ved 48Hz
og hvis jeg husker korrekt -6dB med et Q omkring 5. Det skal siges at min fuld længde loftabsorbant
(9m * 1.2m) bidrager til en rigtigt god akustik taget i betragtning af at resten af loft og vægge er gips.

Jeg kan kun anbefale multiple subs - og jeg har lavet mine totalt rundstrålende hvilket de jo alligevel
er nå man er under 80Hz. Man kan ikke stedbestemme hvor subben kommer fra den er der bare Wink
Active sound - Active listening
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Nov 2017 at 14:00
Robert: Vil du ud med hvordan du har justeret subwooferne ind. Deler du mellem dem og hovedhøjttalerne. Eller spiller de opadtil. Har du individuelt EQ på hver af dem, eller bare en enkelt i modfase. Der er jo mange holdninger og muligheder i forhold til brug af multiple subwoofere.
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Nov 2017 at 20:51
Hej Robert

Dem vil jeg glæde mig til at høre.

Der dukkede lige en god mulighed op så nu er følgene enheder købt.

2 stk. RALL 140-15D
2 stk. PHL 1130
2 stk. PHL 3420
2 stk. Ciare 15-4S

Så gode design forslag modtages.
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Nov 2017 at 21:18
Okay - de "gamle" enheder fejler næppe noget - og er sikkert dårligt nok tilspillede endnu Wink
MEN du er på jagt efter nyt optimeret design til rummet - så nyt over hele linjen ?
Her er lidt inspiration fra min stue med fedt fingre og det hele:


Her er så min main speaker med Accuton C25-6-013, C90-6-078 og Oberton 8MB201.



Og 4 stk subs ser så ledes ud og kunne være de tidligere anbefalede Dayton RSS315HFA-8

God weekend Tongue


Edited by Robert GS - 17 Nov 2017 at 21:24
Active sound - Active listening
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Nov 2017 at 22:30
Stadig disse 

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1454&title=nyt-diy-projekt-accuton-og-scan-speak

Måske nok også derfor at diy feberen brænder, de er jo ved at have nogle år på bagen. 
Back to Top
Robert GS View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 03 Nov 2011
Location: Helsingør
Online Status: Offline
Posts: 46
  Quote Robert GS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 Nov 2017 at 21:45
Hvilke enheder er det nu du har i dine nuværende højttalere?
Active sound - Active listening
Back to Top
vincent. View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast


Joined: 03 Nov 2012
Online Status: Offline
Posts: 289
  Quote vincent. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 Nov 2017 at 14:16
Hej Robert

Jeg vil meget gerne høre dit system når jeg kommer op og henter de nye coolback 800

Der er jo utroligt mange muligheder, Volt speakers, Beyma, PHL audio, B&C, Radian og mange mange flere at vælge imellem hvis man kigge lidt væk fra de mest gænge enheder der bliver brugt til de gængse diy højttalere.

Misionen er at bygge et sæt der spiller overbevisende velopløst men også har dyder til at flytte luft ubesværet uden at enheden skal danse frem og tilbage i deres x-max yderområder hvis det skal være lidt festligt.

Jeg er glad ved mine nuværende de gør meget rigtigt, det kunne også være en øvelse at tilføje en sub løsning og aflaste 9" enhederne så de ikke skal gå dybere en 80-90 hz
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz