Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: 2.1 højttaler sæt
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


2.1 højttaler sæt

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 2.1 højttaler sæt
    Posted: 04 Nov 2017 at 12:37
Med kortere spole bliver den bevægelige del af enheden lettere -> så højere følsomhed.

Det med stivheden af ophænget kan en af proferne svare på - Hylle har haft en finger med i Discovery serien.

Generelt kan man sige at jo dybere enheden går jo ringere følsomhed har den - de to ting hænger samme.

Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Nov 2017 at 22:40
Jeg kan godt se fordelen ved lang vandring, som giver dybere bas. Er der så også en fordel ved stivere ophæng og kortere spole?
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2017 at 16:52
Jeg har bygget med en "fætter" til Discovery (Vifa MG serie som også har glasfibermembran). Det er fine enheder. Discovery går ikke så dybt men har højere følsomhed (stivere ophæng og kortere spole) for samme areal og impedans i forhold til MG.

Tror de vil virke fint med en sub.
Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2017 at 13:34
Hvad med Frosts minihøjttaler ?
Back to Top
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Nov 2017 at 09:43
Morel har også fået ros, men Scan Speak passer mig godt og dit første råd passer mig godt.

Til bas/mellem havde jeg kigget på følgende (sorteret efter interesse øverst):

Scan Speak Discovery (http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/12w-8524g00.pdf) er nok mit bedste bud imellem pris og forventet kvalitet.

Wavecore (http://www.wavecor.com/html/wf118wa05_06.html) er også lidt spændende med gasfiber membranen, men chaciet er presset stål.

Vifa's NE123 (https://frequence.dk/upload_dir/shop/264-1072-vifa-ne123w-04-specifications-46552.pdf) men er ikke så imponeret over frekvensgangen omkring 2KHz og så er den lige i det høje prisleje til projektet.

Tilsidst har jeg i perioder været lidt forelsket i Audax (http://www.cadaudio.dk/hm130c0.pdf) men kun udfra databladene og ikke lyden. Prisen er også i den høje ende og så bliver kassen også lidt i den store ende, viser simuleringerne.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2017 at 21:17
Du kunne ogsÃ¥ overveje at kigge pÃ¥ Morel's diskanter. De laver ogsÃ¥ en del 8 Ohms versioner. Jeg har dog aldrig selv prøvet disse. 
Back to Top
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2017 at 21:04
Tak.

Jeg har kigget på dem, men har ikke helt vist hvad jeg skulle kigge efter.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2017 at 21:00
Jeg er blevet rigtig glad for, og kan anbefale, Peerless HDS (i dag Scanspeak Discovery D2608/913000) diskanten. Det er en 8 Ohms (nominel) diskantenhed. Den lyder efter min mening rigtig lækkert.
Jeg blev aldrig glad for mine Vifa XT25 diskanter, men synes denne HDS dome er anderledes nem at arbejde med.

Den har samtidig den fordel, at den har en std. 104(Ø) mm. faceplate. Så hvis du bliver træt af den, findes der mange andre diskanter med samme størrelse faceplate, du kan skifte den ud med.
Back to Top
bdef View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 19 Aug 2009
Online Status: Offline
Posts: 20
  Quote bdef Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2017 at 18:20
Hej.

Jeg er i overvejelser omkring et 2.1 højttaler sæt.

Til sub delen har jeg to 8" peerless enheder, som får rollen, så den behøver vi ikke bruge mere tid på.

Side højttalerne skal kunne nå 100hz og de får ca 10 watt i 8 ohm at lege med. Hermed et af kravene: 8 ohm.
Jeg har mest tanken på 4" i en ca 2L lukket kabinet, men 5" i 3L kunne også være en mulighed.

Diskant er jeg mere i vildrede. Også helst 8 ohm (Jeg har mine årsager :-) ) og 1" for at prøve noget andet end den AMT fra Elac jeg har brugt de sidste 20 år. Jeg har hørt nogle SA højttalere til en demo i Odense og jeg kube godt lide toppen.

Ikke for dyrt. Jeg har kigget på scan speak discovery serien.

Hvad siger i derude?
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Diskret DIY forforstærker med PCM1794a ud modkobling
Aktive 3-Vejs højttalere med forstærkere af egen avl
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz