Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > MÃ¥linger
  New Posts New Posts RSS Feed: Hjælp til mÃ¥ling af højtaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Hjælp til måling af højtaler

 Post Reply Post Reply
Author
Message
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjælp til mÃ¥ling af højtaler
    Posted: 03 Nov 2009 at 21:29
Hej folkens!
 
Jeg har været igang med hammer og sav, og bygget mig en 3-vejs højtaler. - Der mangler dog en lille detalje.. - Et delefilter som kan få denne højtaler til at sparke r..
 
Nu er udfordringen den, at jeg ikke har noget mÃ¥leudstyr, og ikke har erfaring med at udvikle delefiltre. Jeg har været flittig læser i dette spændende forum, og kan fornemme, at jeg er kommet til det rette sted, hvis jeg har brug for assistance til at mÃ¥le mine højtalere igennem og udvikle et filter. Smile
 
Er der nogen der vil hjælpe med at få målt mine højtalere?
 
Jeg bor i Veksø Sj, og vil glædeligt bringe mine højtalere ud til en behjælpelig hifinørd LOL
 
Med venlig hilsen
Thomas
/SWULP

Back to Top
Baby Strong View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 19 Feb 2009
Location: Grænsen
Online Status: Offline
Posts: 90
  Quote Baby Strong Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Nov 2009 at 21:57
Hej.

Du kan se i denne tråd, hvem der har målerudstyr på øen: http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=106&title=nrder-hjlper-nrder-hjtaler-mle-service

Forresten de ser topnotch ud ! :)


Edited by Baby Strong - 03 Nov 2009 at 21:59
Back to Top
m@dsen View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Kastrup
Online Status: Offline
Posts: 500
  Quote m@dsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Nov 2009 at 23:34
Det er forbudt at vise billeder af sÃ¥dan en flot højtaler Thumbs Up uden der ogsÃ¥ er billeder af bygninsprocessenSmile
 
Michael
Back to Top
SWULP View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 02 Aug 2009
Location: Ølstykke
Online Status: Offline
Posts: 34
  Quote SWULP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Nov 2009 at 14:53
Her er link til flere billeder:
 
/Thomas
/SWULP

Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2013 at 11:16
Øj øj, de er flotte.   Det er jo en tro kopi af mine....  Smile    Øh, mine er vist en tro kopi dine....
 
 
 
Originally posted by SWULP

Hej folkens!
 
Jeg har været igang med hammer og sav, og bygget mig en 3-vejs højtaler. - Der mangler dog en lille detalje.. - Et delefilter som kan få denne højtaler til at sparke r..
 
Nu er udfordringen den, at jeg ikke har noget mÃ¥leudstyr, og ikke har erfaring med at udvikle delefiltre. Jeg har været flittig læser i dette spændende forum, og kan fornemme, at jeg er kommet til det rette sted, hvis jeg har brug for assistance til at mÃ¥le mine højtalere igennem og udvikle et filter. Smile
 
Er der nogen der vil hjælpe med at få målt mine højtalere?
 
Jeg bor i Veksø Sj, og vil glædeligt bringe mine højtalere ud til en behjælpelig hifinørd LOL
 
Med venlig hilsen
Thomas


Edited by Svend - 18 Jan 2013 at 11:18
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
syncroniq View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 08 Feb 2008
Location: Randers
Online Status: Offline
Posts: 1569
  Quote syncroniq Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2013 at 12:52
Hey,

Super flot højttaler. 

Et tip til når du skal måle den....

Læg den ned og hejs den op. Derved har alle enheder lige langt til gulvet, og du kan måle væsentlig dybere.
Back to Top
ham_den_lange View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 23 Apr 2009
Location: Silkeborg
Online Status: Offline
Posts: 651
  Quote ham_den_lange Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2013 at 13:55
Du kan også bare ligge højtaleren ned på gulvet, og ligge mikrofonen helt ned på gulvet også. Derved er den reflekterede lyd fra gulvet 100% i fase med den direkte lyd. Det er det, der kaldes en +6 dB måling.
Det kan dog give et problem i diskant området pga. reflektion fra gulvet. til gengæld kan du måle længere ned i basområdet.

Back to Top
Guests View Drop Down
Guest Group
Guest Group
  Quote Guests Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2013 at 17:32
Jeg vil anbefale dig at finde en som kan stå for både målinger og filterudvikling da dette er 2 ting som efter min mening ikke helt kan separares. Du skal også finde en som du på den ene eller anden måde stoler på kan give dig den lyd som du går efter.

Jeg ved at der efterhånden er kommet en udbredt forståelse for at der bare skal laves målinger hos en og så får man bare en eller anden på et forum eller lignende til at kaste et filter sammen i lspcad og så spiller det.

Jeg har desværre til gode at høre et delefilter som er fremstillet på den måde, der rent faktisk "spiller".

Nogle vil ovenikøbet hævde at det ikke tager mere end 20min at lave et delefilter. - Til det vil jeg sige, at det gjorde det heller ikke første gang jeg lavede et delefilter, men jo dygtigere man bliver jo længere tid tager det og et færdigarbejdet delefilter tager rigtig lang tid at lave. Men det er ALT tiden/pengene værd, for der er intet andet i hele dit hifi system som betyder bare halvt så meget for lydkvaliteten.
Back to Top
Svend View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 15 Nov 2011
Location: Kgs. Lyngby
Online Status: Offline
Posts: 290
  Quote Svend Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2013 at 21:53

Jo, version I af filter i mine  nuværende kasser er formentlig nok ogsÃ¥ udviklet relativt hurtigt...Jeg er ganske godt tilfreds med mellemtone og opefter, perskeptiv er krystalskarpt, der er smæk formskillingen, men nogle kvindestemmer er nok lidt "flade". Ku' være der mangler et eller andet her....  Men i nedre bas er der afgjort et par uheldige pukler, der afhængig af placering i stue samt musikmateriale, er noget anmassende. SÃ¥ der skal ske noget hér....

Jeg har anskaffet en bedre mic til lidt høkermÃ¥ling. Ikke fordi jeg regner med selv at kunne diagnosticere og forbedre ret meget, men mere fordi jeg synes det kunne være sjovt og lærerig selv at lege lidt, især med rum akustik... Lad os se hvad jeg kommer frem til...  
 
Men jeg regner med, her i nær fremtid, at kunne læsse kassen i bilen og fÃ¥ en mere professionel mÃ¥ling og revurderet filterdesign...   HÃ¥ber sÃ¥ bare at jeg kan lave en aftale ned en super skarp pro DIY'er pÃ¥ Sjælland, der trænger til at fÃ¥ luftet clio'en og lspCad'en... ?? Big smile 
 
Buede sider, c-coils og stepped baffel er vejen frem..
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2013 at 13:55
Jeg kunne godt give en hånd med at måle. Jeg kan ikke lave filter til dig, men ihvertfald give dig et billede af hvordan dine højttalere måler, samt hvor udfordringerne liggger henne, så du bedre kan arbejde videre med dem.
Jeg har kalibreret mikrofon, eksternt kvalitets lydkort og en del øvelse i at bruge det. Så hvis du har lyst til at lege lidt med en anden DIY-nørd, hvor vi kan udveksle erfaringer og ideer. Så er du velkommen til at skrive en PM Smile
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz