Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter

 Post Reply Post Reply Page  <1 456
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter
    Posted: 21 Maj 2018 at 21:22
Fedt at du er ved at være i mål Thumbs Up
Jeg kan godt følge dig i, at der er noget lækkert i bare at kunne læne sig tilbage og nyde musikken.

Jagten på det gode selvbyg-resultat kan være spændende, men besættelsen af det (uopnåelige) perfekte resultat kan også blive en forbandelse, der overskygger nydelsen.

Back to Top
Kong Gulerod View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 15 Sep 2011
Online Status: Offline
Posts: 58
  Quote Kong Gulerod Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2018 at 17:14
Roky, jeg synes ikke jeg kan se det i tråden men hvad er målene på dine baskabinetter? Er du tilfreds med bassen som lukket kabinet uden EQ (synes ikke jeg kan se nogen steder i tråden at du EQ'er bassen?) Smile


Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2018 at 20:37
Enthusiast: Ja det er ret lækkert at være nået dertil Approve  Og jeg kan nemt følge dig, jeg er glad for at jeg ikke er den eneste der står med den følelse. I hvert fald er det en stor lettelse at være vedholdende og blive ved, og så lige pludseligt falder flere af de mange brikker på plads. 

Kong Gulerod: 
Målene på bassen er 65*37*32 cm. Der er 22+25 mm MDF på for og bagside, så det kunne nemt lade sig gøre at lave dem mindre (jeg vil dog ikke bygge i MDF igen). Det interne volumen er på ca 40 liter - Og det kunne vidst også være lidt mindre uden det gør noget. 

Jeg har nu endeligt besluttet at lukke ventilerne af. Jeg tror én ventil pr kabinet i bassen er for lidt. Derudover giver det, modsat hvad jeg tidligere troede, en mindre præcis bas. Med lukket er den hurtig, kontant og med pondus. Det er næsten som at få en ny basenhed med lukket kontra akustisk ventil. Og jeg syntes det var godt med akustisk ventil! 

Jeg savner på ingen måde bund. Har ikke EQ'et dem op i bunden overhovedet. De går som jeg husker ca til 28 Hz i min lytteposition. For tiden roder jeg med at "kvæle" en stående bølge i mit rum med EQ. Med skarpe Q-filtre omkring den. Der er RIGELIGT bas og de går dybt - Hvilket jeg værdsætter. 

Jeg har overvejet andre basser, men jeg er endnu ikke stødt på en bas der kan det samme som de 10" i et mindre lukket kabinet. Dvs både spille dybt, kontant og med mulighed for at spille højt.  

Du er velkommen til et lyt hvis du har lyst/mulighed for det. 

Mit rum er ca 18 kvm. 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Maj 2018 at 20:43
Jeg har i et stykke tid rodet med at skråne baflen bagover. Min konklusion er at det giver klart bedre lyd end en flad baffel. Vigtigt er også at frontbaflen går HELT ned til gulvet. Hvis der er et gab mellem gulv og baffel (5-7 cm) så giver man afkald på pondus og kraft i bassen. Det er muligt at bas er nærmest rundstrålende i det område, men jeg oplever nu klart en forskel til det bedre med skrå baffel.

Det kunne være sjovt at prøve til julefrokosten med en standerhøjttaler.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 456

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz