Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter

 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>
Author
Message
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter
    Posted: 01 Dec 2017 at 15:08
Flot, kommer de med til julefrokost?
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 Dec 2017 at 11:33
Mange tak. 

Det er ikke umiddelbart planen :-) 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2018 at 19:13
Der er sket en del forandringer og forbedringer her i det nye år. 

På hardwaresiden har jeg, med inspiration fra julefrokosten, investeret i en MiniDSP OpenDRA DA8. En digital indgang (Coax SPDIF) og 8 ubalancerede udgange. Det er et SUPER lækkert produkt som jeg kun kan anbefale. Rigeligt med power i udgangene til at drive enhver alm effektforstærker. 


Volumen kan reguleres på fronten ligesom den også "out of the box" virker med den ældre generation Apple fjernbetjening som jeg også har investeret i. Det er en seriøst lækker fjernbetjening (det er kvalitet på lige fod eller over de B&O fjernbetjeninger jeg har haft i hænderne)! Den kan styre volumen op og ned og mute lyden og skifte mellem 4 forskellige filterkonfigurationer. 

Fra PC til miniDSP har jeg også købt et miniDSP produkt kaldet "ministreamer": 


Jeg købte det via en hollandsk forhandler (den danske forhandler sælger dem ikke), som gav en ikke mindre end eminent venlig og teknisk dygtig service. 

Jeg er ovenud tilfreds med produktet. Det virker bare! Hvis andre kunne tænke sig at tage springet til aktivt delefilter, tror jeg at det PT er det bedste bud til rimelige penge. 

Jeg har været rigtig glad for mit Esi Gigaport HD+ (Og jeg har også planer med det), men generelt har jeg dårlige erfaringer med USB-lydkort. Det kræver en super optimeret computer. Og selv da har jeg oplevet problemer med støj og drivere. Med miniDSP er det plug and play. Det er ikke hundrede procent støjfrit - Men det er nede på et niveau hvor jeg tror de fleste vil kunne affinde sig med det. Jeg synes selv jeg er super kritisk ift støj/susen. 


Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2018 at 19:28
De nyeste justeringer af baskabinettet kan ses her: 


Ift topkabinettet har jeg også lavet nogle justeringer som har båret rigtig meget frugt. 

For det første har jeg mindsket mængden af dæmpemateriale i kabinettet. Jeg har haft en oplevelse af at det var overdæmpet - Nu er der væsentligt mere åbenhed og dynamik. Nedenstående er den nuværende dæmpning. Før var der et tykt lag i bunden og på bagsiden. Nu er der kun 2 cm skum. Enheden sidder et godt stykke fra bunden, så der er "masser" af plads til at den kan ånde. 




Jeg har også fået lavet en bedre akustisk ventil. På det ovenstående billede kan man se den gamle løsning. En rulle med dæmpemateriale og en decideret port. Den nyeste løsning er at jeg har skåret porten så kort jeg kunne og monteret et stykke frontstof og et tykt lag dæmpemateriale - Samlet med to kraftige strips. Satori-enheden kan nu bevæge sig væsentligt mere frit og der er ingen tvivl om at det er en klar forbedring fra før.

Min hjemmelavede akustiske ventil: 


hvordan det ser ud indeni kabinettet: 


Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2018 at 19:57
Og så lige en graf over forsøget. Det er muligt at de skal tages med et gran salt - Men det er tydeligt at akustisk ventil giver en mere jævn afruldning. 

At der er mere niveau mod højere frekvens for "basrefleks" skyldes at der er LR12 2800 Hz filter på. 


Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2018 at 20:07
Meget interessant, også det "urolige" basrefleks-forløb.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2018 at 20:22
Hvis du vil konkludere noget som helst omkring afrulninger, er du nødt til at lave (velopløste) nærfeltsmålinger!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2018 at 17:13
Originally posted by USXX

Hvis du vil konkludere noget som helst omkring afrulninger, er du nødt til at lave (velopløste) nærfeltsmålinger!

Det er hermed gjort EmbarrassedSmile

Men denne gang for baskabinettet. Ingen gating og mikrofonen placeret ca 2 cm fra enhedens støvhætte. En repræsentation af frekvens ift SPL:



Den røde graf "standard endelig" er med den originale fyld i ScanSpeak-ventilen. Jeg har forsøgt med at tage lidt fyld ud af den, men det giver i mit rum lidt for meget fylde og "boom". Standard-fyld giver et rigtig godt hug i bunden - Tør men godt med dynamik !


Edited by Roky - 19 Jan 2018 at 17:14
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2018 at 17:22
Og så et par grafer over stepresponsen. Graferne viser vel hvad der er forventeligt? 

Uden ventil, dvs et hul i kabinettet: 

 
Med 4/6 dele af oprindeligt fyld i ventilen: 



Ditto men 5/6 dele fyld i ventilen: 


Standardfyld i ventilen (hvad der synes at måle bedst og hvad jeg klart foretrækker i mit rum):



Og så et billede med lidt mere end standardfyld - En smule bedre steprespons (tættere på lukket kabinet)? Umiddelbart for "tør" i lyden til min smag.




Kommentarer modtages gerne :-) 


Edited by Roky - 19 Jan 2018 at 17:26
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2018 at 09:22
Det ser bedre ud, men af nærfeltsmålinger at være, er de stadig noget urolige (og jeg har bemærket y-aksens inddeling). Det skyldes ofte resonanser mellem hele højttaleren og underlaget (gulv/bord/stander...). Der er fx tydelig forskel på at måle en gulvstående subwoofer, som den er, eller når man (90 kg) står oven på den - så bliver der ro. Disse resonanser behøver ikke at være direkte hørbare, for at give udslag på målingen.

Hvad er formålet med at inkludere målingen uden ventil (blå kurve)? Der er jo blot en strækt mistrimmet basrefleksafstemning. Hvis man vil sammenligne med basrefleks, bør det vel være med en afstemning, der giver mening (og i øvrigt samtidig vise portresponsen).


Edited by USXX - 20 Jan 2018 at 09:23
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 23456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz