Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter

 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter
    Posted: 06 Okt 2017 at 14:54
felsby: Ved ikke helt om mine evner rækker til at de er et lyt værd til julefrokosten Wink Embarrassed

Jeg er overrasket over hvor meget det betyder at affase siderne på fronterne.

USXX: Tak - Skruerne i fronten er så jeg kan udskifte fronten, hvis jeg en dag skulle få lyst til det - Og hvis jeg skulle komme til at skære forkert. På den endelige udgave bliver skruerne matsorte - Jeg har anvendt en vandbaseret spraymaling (Kan købes i Bauhaus). Jeg tætner fronten med tætningskum, så de forhåbentlig er tætte.

Træman: Tak for guiden. Det virker til at den olie du bruger ikke er meget anderledes end "Danish" oil - Der er i hvert fald flere af de samme olier i den?
Jeg synes at olien tager meget lang tid om at gasse af. Har nu givet dem andet lag, da jeg tænker at 4-5 dage må være tilstrækkeligt mellem lagene. Det er måske ikke nødvendigt at vente så længe? 
Efter 4-5 dage "lugter" det olierede lidt hen ad bivoks men også en smule af olie. Er det normalt at der kan gå uger før det er er dampet helt af? Håber lugten forsvinder!

Det andet lag har jeg påført i et meget tyndt lag, hvor jeg forinden sleb med sandpapir korn 320. Efter påføring ventende jeg 5-10 minutter, hvorefter jeg polerede/tørrede fineren af med en ren klud. Gentog dette efter 20-30 minutter.

De store kabinetter mangler kun at få monteret enheder, dæmpemateriale og terminaler. Kan nok ikke vente på at topkabinetterne bliver færdige... Bruger PT en tovejs med SB26 (alu-udgave) og SB17 MFC 4 ohm, som kan bruges indtil videre.  
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Okt 2017 at 14:15
Den olie jeg bruger er helt anderledes end Danish Oil i finish. Og giver også en meget bedre overflade beskyttelse mod fugt. Men til det her formål, er det ikke så relevant, der er det jo som sådan kun udseende man går efter.

Olien kræver en enorm luftudskiftning i det rum kabinetterne står i, for at den ikke lugter mere.
Det kan godt tage flere uger for det at dampe helt af, det kommer meget an på hvor tit og hvor lang tid af gangen man lufter ud i rummet.

4-5 dage er i hvert fald rigelig tørretid, jeg giver normalt første gang olie den ene dag og anden gang olie den næste dag. Med mindre kabinetterne står fugtigt, for i så fald tørre de ikke nok til at man kan gøre dette. Olie har meget svært ved at "afdampe" hvis træet det er påført står i fugtige omgivelser, f.eks. et ikke opvarmet/isoleret skur som samtidig er lukket så der heller ingen gennemtræk er.

Ellers lyder det som om du har givet olien helt rigtigt :)
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2017 at 12:58
Mange tak for svar. Jeg sørger for god udluftning og varme. Har nu påført 3 lag olie. Det virker til at lag to og tre tørrer meget hurtigere - Vel fordi træet ikke suger så meget olie. Efter ca 1 døgn, er langt størstedelen stanken forsvundet. Den sorte MDF tager også godt imod olie. 

Det er ret utroligt hvor langt olien kan række. En "dyp" i olien kan næsten give olie til en hel flade på de små kabinetter. 

Jeg regner med at de skal have et eller to lag olie mere. Men allerede nu ser de efter min mening HAMMERGODT ud. 

Kan det give mening at give dem en form for endelig overfladebehandling. Nogle bruger voks. Min egen mavefornemmelse siger mig at det er bedst kun at bruge Danish Oil. Så er der ingen problemer med at give dem mere olie, hvis de kommer til at se trætte ud på et tidspunkt. 

Har også overvejet at vådslibe olien på det sidste lag eks med korn 600 eller 800. Vil dog nødigt at jeg "ødelægger" den allerede flotte finish. 


Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Okt 2017 at 15:52
Jo mere olie træet allerede har fået, jo mere mættet bliver det naturligvis.
På et tidspunkt vil træet have fået så meget olie at det ikke kan mere. Men der skal nok rigtig mange lag til. MDF er hullet som en si, så det suger rigtig meget.
Et eller to lag olie mere burde være nok, efter 5 lag burde udseendet ikke ændre sig synderligt meget, og de gode overflade-egenskaber fra olien er allerede tilstede her. (vandafvisning og smudsafvisning)

Jeg mener ikke at det vil give mening at give voks oven på olien. Hvis du til gengæld godt kan lide den matte og bløde overflade voks giver, så kan du bruge en voks/olie blanding i stedet.
Jeg har erfaring med Fynske Olier Bio-Voksolie 6741, den giver et rigtig flot resultat. Lige umiddelbart koster det bare 86kr for den mindste bøtte man kan købe af det, så det er måske lidt overdrevet for så lille en forskel det vil give i udseendet.

Vådslibning vil nok ikke gøre noget godt for overfladen. Selvom overfladen har fået olie, så kan vandet stadig godt få træet til at rejse sig. Vådslibning ville jeg umiddelbart kun bruge på lak, aldrig oliebehandling.
Men du kan sagtens slibning let med en korn 6- eller 800 alligevel, der går bare lidt mere sandpapir til.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2017 at 16:30
Træman: Af en eller anden grund har jeg ikke set dit indlæg før nu. Det er meget givende, tak for detThumbs Up

Topkabinetterne har jeg besluttet, at jeg giver et sidste lag olie. Så har de fået 6 gange. Det er en langsommelig proces, men synes det kommer til at se hammergodt ud. Jeg "nøjes" med olien, og håber at de i forvejende "vand- og skidtafvisende" egenskaber fra Danish Oil er nok. 
Der er sket tydelig forandringer efter 3-4 lag. Måske fordi jeg til at starte med, gav meget tynde lag, for at undgå at olien evt ville komme til at klumpe. 

Olie på sort MDF kom til at se nogenlunde ud. Der skulle flere end 3 lag til at dække de åbne flader. Jeg fandt at olieret sort MDF, sorte kabinetter og de finerede kabinetter kom til at se for rodet ud. Derfor har jeg valgt at male den sorte MDF med sort maling - Ligesom baskabinetterne. 
Det er lidt et sats (vil jeg mene) om malingen kan hæfte ordentligt udenpå det olierede. Jeg har slebet det af jeg kunne og givet det en gang grunder. Herefter får det tre lag sort maling.
Olien har tørret over en uge, så krydser fingre for at der ikke kommer problemer. 

 
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2017 at 16:39
Baskabinetterne er nu samlet. 

Til dæmpning har jeg brugt en kombination af skum (købt hos Frequence ) og dæmpevat.

I bunden er der nok ca 15-20 cm dæmpemateriale. Så satser jeg på at evt stående bølger ikke bliver et problem. 

Skummet er sat fast med limpistol. Resten er klipset fast (undtaget i bunden). Jeg ved ikke om det er i underkanten med dæmpning til et lukket kabinet. 

 







Ledningen klippede jeg af uransalige årsager for lang Big smile Til gengæld har jeg loddet "stikkene" fast til kablet: 


Magneten er KÆMPE, for de af jer der ikke har set enheden før: 




Edited by Roky - 31 Okt 2017 at 17:01
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2017 at 16:57
En midlertidig opsætning ser sådan her ud: 

Det er Frosts minihøjttaler med slavebasser. 


Toppen på det sorte kabinet har jeg fineret med et stykke af det finer jeg har brugt til tophøjttalerne. Det er lidt fråds, men det var hvad jeg havde liggende. Formålet er dække samlinger fra MDF'en. 

Jeg har pt delt LR24 dB ved 200 Hz - Ingen korrektioner eller noget - Bare for at få hul igennem. 

Jeg kan afsløre så meget at de kan spille RIGTIG HØJT og magtfuldt. Så ting i mit rum begynder at vibrere. Det kunne jeg ikke før Big smile (Jeg skal nok passe på ørerne, for forvrængningen er LAV) De små højttalere har umiddelbart ingen problemer med at følge med 10"eren ved denne deling. 

Det bliver spændende at få det hele justeret ind og eksperimentere. 




Edited by Roky - 31 Okt 2017 at 17:04
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Okt 2017 at 20:42
Det ser rigtig godt ud Thumbs Up
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Dec 2017 at 10:39
Nu har jeg spillet på højttalerne i et par ugers tid. Har ikke gjort det helt vilde ud af filter endnu - Men det kommer. "Bare" baffelstep, enkelte dæmpninger af notches. 

Pt deler jeg 
Bas LR12 200 Hz
Mellemtone (ingen deling nedadtil) LR12 1700 Hz
Diskant LR12 1700 Hz. 

Enhederne spiller utrolig godt sammen! - Selvom jeg nok jar skrevet det før, er det her langt den bedste lyd jeg har haft i stuen. Enhederne måler fuldstændig eminent. Øvelsen med at lege med placering af diskant synes at have båret frugt. Den måler EMINENT. 

Ift finish er jeg blevet rigtig godt tilfreds med resultatet før:  



Efter: 






Ja, den sorte maling er ikke helt glat, men det generer mig slet ikke. 

Det er svært at få et ordentligt billede af finishen på fineren. Den synes at skifte utrolig meget afhængig af hvor meget lys der er. Jeg endte på 5 lag olie. Er rigtig tilfreds med det Big smile



Og indtil videre er den overhovedet ikke sluppet nogen steder. Jeg satser på at den vandfaste trælim og det forhold at olien hærder fineren gør, at den aldrig går løs. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Dec 2017 at 11:03
Det ser f...... godt ud Thumbs Up
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz