Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter

 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>
Author
Message
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter
    Posted: 26 Sep 2017 at 19:45
Spændende projekt - Og flot resultat med finéren..

Hvor har du handlet finér ?

Bliver sjovt at høre dine beskrivelser af den færdige højttaler :)

Go´ Arbejdslyst herfra!
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 Sep 2017 at 19:50
Det ser super godt ud Thumbs Up

Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2017 at 15:35
Mange tak. 

Finéren er købt på: 


Har valgt den udgave der er 42 cm bred. To ruller. Kostede ca 550 kr leveret. Troede faktisk ikke man kunne købe "rio palisander" længere... Siden virker til at gå op i at træet er erhvervet på fornuftig vis (hvad jeg også gør).

Billeder af processen indtil videre: 

Det er lykkes nogenlunde at spejle fineren. Bedre end jeg havde turde håbe på Big smile












Edited by Roky - 01 Okt 2017 at 15:47
Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2017 at 16:02
Det ser rigtigt godt ud Thumbs Up
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Okt 2017 at 23:15
Originally posted by Roky

Mange tak. 

Finéren er købt på: 


Har valgt den udgave der er 42 cm bred. To ruller. Kostede ca 550 kr leveret. Troede faktisk ikke man kunne købe "rio palisander" længere... Siden virker til at gå op i at træet er erhvervet på fornuftig vis (hvad jeg også gør).



Dit finérarbejde ser rigtig vellykket ud!
Hvilken overfladebehandling har du tænkt til finéren? Hvis du har tænkt at det skal lakkeres vil jeg anbefale dig at bruge en lak med UV-filter i, da palisander ændrer farven virkelig meget når det får sollys(og derved kan den blive skjoldet/grim at se på).


Lige lidt oplysning om Palisander:
Man kan som udgangspunkt ikke købe "Rio Palisander" længere, altså den træsort der hedder Dalbergia Nigra, da det har været forbudt at skove det siden 1992. (nogle få finérhandler ligger inde med lidt og ligeledes nogle få møbelsnedkerier, men det kræver et CITES-certifikat at handle med det)

"Palisander-arter" findes der til gengæld mange af.
Eksempelvis Santos, også kendt som Pau Ferro(som ud fra linket, ser ud til at være det du har købt).
Det er en erstatning for Rio Palisander man har brugt i mange år, da den ligner den ægte vare utroligt meget, dog uden de sorte striber der er i Rio Palisanderen.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2017 at 12:12
Mange tak Big smile

Fineren er den de kalder: Santos Rosewood SaRaiFo veneer palissandro. Der må være noget med kodningen af deres hjemmeside. For linket fører ikke hen til det produkt jeg har brugt...

Træman: Mange tak for oplysningen. Det har været lidt af et mysterium for mig omkring de forskellige "palisander-arter". 

Den type jeg har købt har en form for "fleece" på bagsiden. Vidst for at gøre det stærkere. Det virker det også til at være. 

Mht til finish har jeg fået anbefalet "Danish-oil" af producenten "Rustins". 

Regner med at det skal have ml 4-8 lag, hvilket kommer til at tage pænt lang tid, da det nok tager 4 dage mellem hvert lag at tørre. Olien skulle trænge ind i træet og give en hård og relativt slidstærk overflad - Som er vandskydende. Og som bliver med en relativt lav glans - Vel 25-50. Det er er jeg mere til end højblank. Har du erfaring med det? 

Jeg har ikke indtænkt UV beskyttelse, men er åben for bud Smile 





Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2017 at 19:23
Virkelig flot - og godt at du affasede 1 cm på topkabinetterne! De skal da med til julefrokosten?
Back to Top
bknielsen View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 23 Jun 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 603
  Quote bknielsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2017 at 21:11
Ja, det ser ret godt ud det finér, og du har været præcis med samlingerne Thumbs Up.


Diskant skal være der, men ikke høres.
Back to Top
Træman View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 29 Dec 2012
Location: 8660
Online Status: Offline
Posts: 86
  Quote Træman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Okt 2017 at 22:59
Rustins Danish-Oil er en ganske god olie., som ganske rigtigt giver en silke-mat overflade. Jeg har selv kun brugt den på Amerikansk Valnøddetræ, men jeg er sikker på at det også giver et flot resultat på Santos.

Normalt bruger jeg en kombination af to olier,

Livos Ardvos som grundolie, påføres med en svamp i et lag så træet kan suge lidt i sig.
Herefter bliver olien siddende i omkring 10 minutter, for herefter at blive tørret af indtil det papir, eller den bomuldsklud, som man bruger til aftørringen, ikke bliver våd af at tørre overfladen længere.
Det skal så tørre i minimum 16 timer, gerne et helt døgn.

Derefter bliver det slebet med korn 320, og påført et lag Livos Kunos no.243. olie. (tørres på samme måde som første lag)
Denne olie hærder op og giver en "lav-glans" overflade. Hvis det bliver påført ordentligt, med korrekt tørretid, så ligner det en utrolig flot påført matlak. Bare med mere glød i træet end lak normalt giver.

Begge olie kan købes hos Dieter Schmid's Fine Tools i Berlin, som har en glimrende webshop og meget hurtig levering. De to flasker olie der skal til, kommer op i omkring 23€ minus fragt.
Men det giver virkelig en flot overflade.

Det kan i øvrigt anbefales til alle typer olier, at lade det sidde og suge ind i træet i 10-15 minutter inden man begynder at tørre det af.



Det med UV filter er kun hvis det var lak det skulle have. Olien giver i sig selv noget farve til træet, så det er ikke et ligeså stort problem med solskjoldede overflader som ved lak. Man skal bare huske at give træet olie engang imellem.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Okt 2017 at 11:52
Det ser super godt ud - men hvad har du tænkt dig med skruerne i fronten?

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz