Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter

 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>
Author
Message Reverse Sort Order
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kompakt 3 vejs. SB Acoustics. Aktivt delefilter
    Posted: 08 Feb 2018 at 14:23
Noget andet jeg har eksperimenteret med er FIR filtre og lineær fase. MiniDSP'en har både mulighed for alm IRR filtre og FIR filtre. Længden på FIR-filtrene er begrænset til "kun" 1024 tabs pr kanal. På en alm PC, er det ingen problem at lave filtre der er 16000! tabs pr kanal. Mht så mange tabs til rådighed er det muligt at lave et brickwall-filter i bas/sub-området. Men det skulle vise sig at det ikke er noget problem i mit tilfælde - Med lidt justeren frem og tilbage, kan jeg korrigere i området 30 Hz uden problemer med fasen og frekvensrespons. 

De korte filtre har også en anden positiv effekt - Delayet der introduceres med 1024 TABS er "kun" 10 ms. Programmet jeg bruger til at danne FIR filtre er Rephase (freeware) - Som jeg har en del erfaring med. 

Arbejdsgangen er som følgende: 
1) Lav en frekvensmåling for hver af enhederne (Jeg bruger REW) (her har jeg fundet at det er MEGA vigtigt at vende enhederne så de er i FASE)
2) Eksporter hver måling af enhederne (bas, mellemtone og diskant)
3) Importer hver af målingerne til Rephase
4) I Rephase tilføjes den EQ man har brug for (baffelstep, notches mv. vælg linear phase). 
Herefter glattes fasen ud- Manuelt. I den helt dybe bas har jeg ikke rettet fasen ud dvs ml 30-150 Hz. 
Derefter tilføjes filtre. For nuværende har jeg delt som følgende: 
Bas: 200 Hz LR24 dB
Mellemtone 170 Hz LR24DB og 2400 Hz LR12 dB
Diskant 2400 Hz LR12 dB
5) I Rephase dannes en "bin" fil for hver af enhederne som efterfølgende importeres til miniDSP.

Hvad jeg nu har opnået er et system der på lidt under en meters afstand har lineær fase i HELE frekvensbåndet. Med IRR filtre var dette ikke muligt. I området 200 Hz var der ikke et rent faseforløb. I overgangen mellem mellemtone og diskant var der en ren faseovergang, men overgangen var ikke lineær. 



Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Feb 2018 at 14:00
Så ved jeg det til en anden god gang Thumbs Up

Jeg har eksperimenteret med en lille smule mere dæmpning i kabinettet. Placeret i en af hullerne i afstivningen (midt i kabinettet). Måske jeg lader mig snyde, men jeg synes ikke det gjorde noget godt for lyden - Den blev lidt slappere. Så jeg er endt med et lille ekstra stykke på sidevæggene bag enheden - Nu tror jeg ikke der er mere at rode med på den konto. 

Jeg har også rodet med ekstra afstivning af baskabinettet. Selvom jeg egentligt synes jeg ikke havde sparet på afstivning af kabinettet, var der alligevel plads til forbedring. Jeg kunne mærke på kabinettet at frontbaflen (på trods af 22+25 mm MDF og det samme på bagpladen) og bagpladen vibrerede en anelse. Det samme på sidevæggene bag bassen. 

Den løsning jeg fandt på var at afstive kabinettet med 12 mm gevindstang, møtrikker, "spændering", 21 mm birk (rest) og et stykke vibrationsdæmpende gummi. Sidstnævnte noget man normalt bruger som underlag til vaskemaskiner mm. (Kan købes i BAUHAUS for få penge). 

Det har givet en helt del til stivheden af kabinettet - Tydeligt ved en simpel knotest.  




Jeg har naturligvis ikke overspændt møtrikkerne- Skulle nødigt ende med et utæt kabinet Big smile

Modificeringen er så simpel og effektiv (og billig), at det nok er noget jeg vil indtænke en anden god gang. Og den optager minimalt volumen. 

Møtrikker og spændeskiver kan man købe i løst antal i BAUHAUS - I mit projekt er der for under 10 kr. 

Det kunne (måske) også være godt med en løsning, hvor afstivningen trækker kabinettet sammen. Jeg har dog ikke lige kunne finde på en løsning der er ligeså simpel som denne...



Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2018 at 14:39
Ved nærfeltsmåling burde du nu ikke have indflydelse fra rummet. Anyway, det bliver spændende at se/høre, hvad det ender ud med Thumbs Up
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2018 at 13:52
Tak for svar og råd, meget værdsatSmile

Højttaleren er målt hvor den normalt står i mit rum - Og der er forskel om jeg måler på den højre eller venstre. Det siger vel også noget om hvor meget rummet influerer på målingen og lyden i det hele taget. 

Formålet med målingen uden ventil er at jeg ønskede at vise at i det mindste så synes måleudstyret Umik1 at kunne demonstrere en forskel = At det rent faktisk synes at virke. Det er ikke tidligere lykkes mig at kunne måle mig frem til noget der minder om noget fornuftigt. 

Jeg har ikke noget imod basrefleks :-)  - Men har nu fået mod på, på sigt, at rode med selv at trimme basrefleks. 



Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jan 2018 at 09:22
Det ser bedre ud, men af nærfeltsmålinger at være, er de stadig noget urolige (og jeg har bemærket y-aksens inddeling). Det skyldes ofte resonanser mellem hele højttaleren og underlaget (gulv/bord/stander...). Der er fx tydelig forskel på at måle en gulvstående subwoofer, som den er, eller når man (90 kg) står oven på den - så bliver der ro. Disse resonanser behøver ikke at være direkte hørbare, for at give udslag på målingen.

Hvad er formålet med at inkludere målingen uden ventil (blå kurve)? Der er jo blot en strækt mistrimmet basrefleksafstemning. Hvis man vil sammenligne med basrefleks, bør det vel være med en afstemning, der giver mening (og i øvrigt samtidig vise portresponsen).


Edited by USXX - 20 Jan 2018 at 09:23
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2018 at 17:22
Og så et par grafer over stepresponsen. Graferne viser vel hvad der er forventeligt? 

Uden ventil, dvs et hul i kabinettet: 

 
Med 4/6 dele af oprindeligt fyld i ventilen: 



Ditto men 5/6 dele fyld i ventilen: 


Standardfyld i ventilen (hvad der synes at måle bedst og hvad jeg klart foretrækker i mit rum):



Og så et billede med lidt mere end standardfyld - En smule bedre steprespons (tættere på lukket kabinet)? Umiddelbart for "tør" i lyden til min smag.




Kommentarer modtages gerne :-) 


Edited by Roky - 19 Jan 2018 at 17:26
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jan 2018 at 17:13
Originally posted by USXX

Hvis du vil konkludere noget som helst omkring afrulninger, er du nødt til at lave (velopløste) nærfeltsmålinger!

Det er hermed gjort EmbarrassedSmile

Men denne gang for baskabinettet. Ingen gating og mikrofonen placeret ca 2 cm fra enhedens støvhætte. En repræsentation af frekvens ift SPL:



Den røde graf "standard endelig" er med den originale fyld i ScanSpeak-ventilen. Jeg har forsøgt med at tage lidt fyld ud af den, men det giver i mit rum lidt for meget fylde og "boom". Standard-fyld giver et rigtig godt hug i bunden - Tør men godt med dynamik !


Edited by Roky - 19 Jan 2018 at 17:14
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3095
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2018 at 20:22
Hvis du vil konkludere noget som helst omkring afrulninger, er du nødt til at lave (velopløste) nærfeltsmålinger!
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1510
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2018 at 20:07
Meget interessant, også det "urolige" basrefleks-forløb.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 Jan 2018 at 19:57
Og så lige en graf over forsøget. Det er muligt at de skal tages med et gran salt - Men det er tydeligt at akustisk ventil giver en mere jævn afruldning. 

At der er mere niveau mod højere frekvens for "basrefleks" skyldes at der er LR12 2800 Hz filter på. 


Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 6>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz