Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Enheder til flytbar bluetooth højttaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Enheder til flytbar bluetooth højttaler

 Post Reply Post Reply
Author
Message Reverse Sort Order
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Enheder til flytbar bluetooth højttaler
    Posted: 07 Sep 2017 at 22:07
Ved ikke helt, hvad du mener med schematics? Tror ikke du får et elektrisk kreds-diagram fra producenten.

Men du kan finde lidt info og hjælp til løsning af "et par kendte problemer" på boardet her:

http://kirbymeetsaudio.com/blog/the-best-diy-bluetooth-speaker-amp-board-and-how-to-fix-it

Disse "problemer" er dog uden betydning, når først de er løst, med et meget simpelt fix.
Printet har fået trykt forkerte polariseringer af højttalerudgangen. Den angivne polarisering fra linket ovenfor passede også på det board, jeg modtog.
Feed-back støjen oplevede jeg også, og den forsvandt helt ved den foreslåede løsning. Printet har fungeret fejlfrit lige siden.

Samme producent leverer også blåtandsløsningen separat, som så kan kombineres med en kraftigere forstærkerløsning. Det gode ved den førstnævnte løsning er (IMO), at man både har blåtand og en AUX in (med automatisk skift mellem dem).

Mht. batteri/ladeløsninger, så kan jeg ikke rigtig byde ind med noget. Det har jeg ikke beskæftiget mig med før.


Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Sep 2017 at 21:34
Tak for svar begge to. 

Enthusiast, fedt, tak for linket og beskrivelse. Max. størrelse er noget a la en mælkekasses indvendige volumen, så ikke special praktisk. Ja, den skal være batteridrevet og gerne med lade-relæ - kan du anbefale et?
Stereo eller mono er ikke så afgørende. At der er lidt fylde i lyden med lidt niveua er mere vigtigt.

Jeg har overvejet Frost's slavekonstruktion kunne være en løsning. Hvis der ønskes at der er fuld knald blåtandsignalet, så kigger jeg lige nærmere om en HC-05 kan integreres på det linkede modul, men med AUX-in kan det ikke gå helt galt.

Følger der schematics med modulet?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Sep 2017 at 20:19
Hvor stor forestiller du dig, at højttaleren må blive? Skal den blot kunne bæres fra A til B? Eller skal den være praktisk at bevæge sig rundt med? Skal det være et mono- eller stereo-system? Skal den være batteri-drevet (evt. med indbygget lade-relæ)?

Mht. forstærkere/blåtandsløsninger, så har jeg gode erfaringer fra et tidligere projekt med denne:

http://store3.sure-electronics.com/aa-ja32171-1767

Den leverer pænt med effekt, bliver ikke så varm (passiv køling) og har indbygget blåtand (4.0 APT-X + EDR, A2DP) + en AUX (Mini Jack) indgang.

Jeg har brugt den til at drive et sæt af Frost's 2-vejs Peerless slavekonstruktion. Gainet på den indbyggede blåtand-del var lidt for lavt til, at forstærkeren kunne drive disse (lettere ineffektive) højttalere helt op i (højt) niveau. Men på AUX indgangen var der rigelig krudt. En mere effektiv højttaler ville snildt kunne drives til højt niveau på begge signalkilder. Kvaliteten på både blåtand og forstærkerdelen er helt fin. Umiddelbart ingen brum, støj, blop el.lign.
Back to Top
Allan_s View Drop Down
Enthusiast
Enthusiast
Avatar

Joined: 29 Dec 2014
Location: 8723
Online Status: Offline
Posts: 116
  Quote Allan_s Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Sep 2017 at 16:53
Jeg har bygget en blÃ¥tands køkken radio med 8 af disse https://frequence.dk/hifi/15-vifa-peerless/533----69-mm-bredbaand-4-ohm/ den lød sq ret godt...
________________________
MVH Allan Ø
Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 Sep 2017 at 12:12
Tror I 4 stk (8 ohms) Vifa fuldtoner + slave kunne være et hit?



Back to Top
JAV View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 04 Jan 2010
Online Status: Offline
Posts: 930
  Quote JAV Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 Sep 2017 at 20:52
Har en makker der går med tanken om at lave flytbar bluetooth højttaler.
Dali Katch og Boses Soundlink har været en inspiration, men intet er låst - heller ikke størrelsesmæssigt, men den skal være handy.

For ikke at gøre den større end nødvendigt, og for at få en bund, skal der bruges slavebas.

Har I nogle ideer til valg af enheder? Evt. også amp modul.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz