Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Gruppeløbetid
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Gruppeløbetid

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gruppeløbetid
    Posted: 26 Aug 2017 at 10:15
Hej folkens

Nu skal den have gas med at få styr på nogle grundlæggende ting Big smile eller i hvert fald forsøget på det LOL

Når man måler gruppeløbetid(group delay) på en højttaler, så prøvede jeg først at tage en måling, pålægge lidt smoothing og så ellers kigge på group delay. Her fik jeg diskanten til at være ca 30-35ms forsinket i forhold til mellemtonen, præcis ved delefrekvensen. Ifølge Blauert og Laws, bør man ikke komme over 2ms i det mest følsomme område imellem ca 300hz og 5Khz - så jeg var ikke tilfreds.
http://en.wikipedia.org/wiki/Group_delay_and_phase_delay#CITEREFBlauertLaws1978
Men efter jeg fjernede smoothing igen og benyttede gaiting(tidsvindue) i stedet, så fik jeg pludselig en stort set konstant løbetid på ca 5,5ms fra 150hz til 25Khz, som tydeligt følger min frekvensrespons.
Grunden til dette, gætter jeg på er fordi jeg med gaiting "fjerner" rummet og dets reflektioner, som bidrager både positivt og negativt til det målte resultat, som målemikrofonen i sig selv jo ikke kan kende forskel på.

Jeg syntes det er meget svært at finde group delay målinger på typiske højttalere, bare for at få en ide om hvad jeg forsøger at forstå, rette op på eller måske bare må acceptere.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2017 at 10:35
Det, du gerne vil finde, er delay (tidsforsinkelsen), hvilket ikke (nødvendigvis) er det samme som gruppeløbetid/group delay.

Rent delay er gruppeløbetiden for excess-fasen alene. Hvis du tager gruppeløbetiden af den samlede fase (minimal-fase og excess-fase), får du ikke den rene tidsforsinkelse mellem enhederne. De fleste måleprogrammer kan splitte fasen op. I DAAS, som jeg bruger, kan jeg derefter arbejde videre med den enkelte fase. Jeg plejer at "smoothe" excess-fasen, inden jeg beder programmet om at beregne gruppeløbetiden. Hvis du ikke kan det, kan du måske eksportere excess-fasen og selv beregne gruppeløbetiden heraf (altså delay). Gruppeløbetiden er (med negativt fortegn) den første afledte af fasen med hensyn til vinkelfrekvensen (vinkelfrekvens = 2*pi*frekvens).


Edited by USXX - 26 Aug 2017 at 10:36
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2017 at 10:42
DROP gating!!!
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2017 at 10:48
Originally posted by USXX

Det, du gerne vil finde, er delay (tidsforsinkelsen), hvilket ikke (nødvendigvis) er det samme som gruppeløbetid/group delay.

Rent delay er gruppeløbetiden for excess-fasen alene. Hvis du tager gruppeløbetiden af den samlede fase (minimal-fase og excess-fase), får du ikke den rene tidsforsinkelse mellem enhederne. De fleste måleprogrammer kan splitte fasen op. I DAAS, som jeg bruger, kan jeg derefter arbejde videre med den enkelte fase. Jeg plejer at "smoothe" excess-fasen, inden jeg beder programmet om at beregne gruppeløbetiden. Hvis du ikke kan det, kan du måske eksportere excess-fasen og selv beregne gruppeløbetiden heraf (altså delay). Gruppeløbetiden er (med negativt fortegn) den første afledte af fasen med hensyn til vinkelfrekvensen (vinkelfrekvens = 2*pi*frekvens).

Tak Ulrik Big smile
Dvs, at bare fordi jeg har en jævn frekvensrespons, sÃ¥ betyder det ikke at min  gruppeløbetid er i orden, men blot at produktet af EQ, tidsforsinkelse og filtertype giver en jævn SPL over et givent frekvensomrÃ¥de?

Excess-fasen er altså den totale fase for hele systemet fra kilde til en enkelt enhed? Hvor at gruppeløbetiden er den forsinkelse, som den enkelte enhed har ved en given frekvens?
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2017 at 10:49
Originally posted by USXX

DROP gating!!!

Ok.... smoothing i stedet? Eller hvordan ser man ellers bort fra rummet, når man ikke har et lyddødt rum?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2017 at 11:08
Nej, excess-fase er netop ikke den totale fase. Den totale/samlede fase består af minimal-fase og excess-fase. Minimal-fasen hidrører alene fra (formen på) frekvensgangen - det er systemets/enhedens indre fase, om du vil. Minimal-fasen kan findes med Hilbert-transformation (hvilket i frekvensdomænet ikke er helt trivielt, så det kræver oftest et matematikprogram at evaluere integralet). Minimal-fasen giver selvfølgelig anledning til en frekvensafhængig faseforsinkelse. Excess-fasen er, som navnet antyder, den overskydende fase (i form af ren tidsforsinkelse), som dermed afhænger direkte af måleafstanden. Den absolutte excess-fase er time-delay gange vinkelfrekvens.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2017 at 11:09
Så det er altså gruppeløbetid for hele systemet fra kilde til øre/mikrofon, du er interesseret i at finde?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2017 at 11:12
Originally posted by Digital_thor

Originally posted by USXX

DROP gating!!!

Ok.... smoothing i stedet? Eller hvordan ser man ellers bort fra rummet, når man ikke har et lyddødt rum?


Hvorfor vil folk så gerne se bort fra rummet? Det er der jo! Den frekvensgang, du får ved gating, findes jo ikke i virkeligheden - og glem alt om at lave Hilbert-transformation på den. Men folk/verden vil jo bedrages....


Edited by USXX - 26 Aug 2017 at 11:12
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2017 at 11:20
Det er jo ikke de lave frekvenser, du er interesseret i her alligevel.
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 622
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 Aug 2017 at 17:21
Originally posted by USXX

Nej, excess-fase er netop ikke den totale fase. Den totale/samlede fase består af minimal-fase og excess-fase. Minimal-fasen hidrører alene fra (formen på) frekvensgangen - det er systemets/enhedens indre fase, om du vil. Minimal-fasen kan findes med Hilbert-transformation (hvilket i frekvensdomænet ikke er helt trivielt, så det kræver oftest et matematikprogram at evaluere integralet). Minimal-fasen giver selvfølgelig anledning til en frekvensafhængig faseforsinkelse. Excess-fasen er, som navnet antyder, den overskydende fase (i form af ren tidsforsinkelse), som dermed afhænger direkte af måleafstanden. Den absolutte excess-fase er time-delay gange vinkelfrekvens.


Ok.... det skal jeg lige læse lidt op på. Jeg har svært ved at vride min hjerne omkring hvad jeg skal fokusere på i den sammenhæng.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz