Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmål
  New Posts New Posts RSS Feed: Nye kantophæng
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nye kantophæng

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nye kantophæng
    Posted: 18 Jan 2018 at 09:27
Originally posted by felsby

1000 tak for pædagogisk forklaring, Ulrik! Reflekteres en overdæmpet bølge i Rms, eller er det mere spideren der bestemmer her?

Ja, absolut. På en basmellemtone med ikke ledende svingspolefolie, kan Rms godt være 30-50% højere på en enhed med blød/eftergivende butylgummibølge (butylgummi er højdæmpende) sammenlignet med den samme enhed med skumbølge.

Der er selvfølgelig en del dæmpning i spideren, men derudover er svingspolefolien meget betydende. Tager du en typisk 6" enhed med lavdæmpende bølge (fx gummi med lavt tab - modsat butyl) og sammenligner Rms for den samme enhed med henholdsvis elektrisk ledende og ikke ledende folie, så vil Rms være ca. 100% højere for den med ledende folie i svingspolen. Det er eddy-current tabet, der slår igennem. Den lydmæssige påvirkning heraf er dog ikke den samme som for hysteresetabet i bølgen. 


Edited by USXX - 18 Jan 2018 at 11:07
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2018 at 12:04
Interessant! Så mekanisk tab i spoleformen kan lyde bedre end mekanisk tab i ophænget. Det giver mening.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2018 at 12:26
Originally posted by felsby

Interessant! Så mekanisk tab i spoleformen kan lyde bedre end mekanisk tab i ophænget. Det giver mening.

Ja, det er et mere lineært (dog frekvensafhængigt) tab.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2018 at 15:43
Originally posted by felsby

Jeg synes jo netop, som du ved, at mine 22W8857 udmærker sig ved en enormt god mikrodynamik, hvor selv meget små slag på stortromme og tamtam ryger durk igennem med smæk!

De har også gummibølge med meget lav dæmpning. Dertil kommer alu-membranen, som nok gør sit, hvad anslag angår. En hård/stiv membran er et rigtig godt match for en lavtabs-bølge.


Edited by USXX - 18 Jan 2018 at 15:43
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2018 at 17:30
- og har jeg ikke ret, hvis jeg antager at denne her vil give samme gode og velopløste bas?
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2018 at 19:31
Originally posted by felsby

- og har jeg ikke ret, hvis jeg antager at denne her vil give samme gode og velopløste bas?


Det vil jeg da håbe. Vi har lidt højere Q-værdier, så afstemningen bliver en anelse anderledes. Der er nogle ting, som gør deres dynamiske opførsel i yderområdet (dvs. nær mekanisk begrænsning) lidt forskellig - men de er helt sikkert begge fine enheder.


Edited by USXX - 18 Jan 2018 at 19:32
Back to Top
E30NA View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 31 Maj 2010
Location: Danmark
Online Status: Offline
Posts: 31
  Quote E30NA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 Jan 2018 at 09:44
Mange tak for svarende.
Det er uvurderlig viden du har delt Ulrik, som vil hjælpe os med ældre højttalere så vi kan nyde dem i nogle årtier i nu 👍
Mvh
Jens
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2018 at 12:31
Er denne type lim også egnet til at "lime" afstivninger i kabinetter? Jeg synes den lyder interessant -Også fordi den er fri for opløsningsmidler.

Jeg synes det er svært at finde en lim der har den rette viskoselastiske egenskab. Alt tyder på det at det er sådan man bør gøre - Men det bliver sjældent konkretiseret hvilken type der findes til formålet.

Bør den være så "blød" at man nemt kan kan lave mærker i den med eksempelvis en negl. 

Måske det kræver en separat tråd ?




Edited by Roky - 09 Apr 2018 at 12:31
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Apr 2018 at 13:01
Originally posted by Roky

Er denne type lim også egnet til at "lime" afstivninger i kabinetter? Jeg synes den lyder interessant -Også fordi den er fri for opløsningsmidler.

Jeg synes det er svært at finde en lim der har den rette viskoselastiske egenskab. Alt tyder på det at det er sådan man bør gøre - Men det bliver sjældent konkretiseret hvilken type der findes til formålet.

Bør den være så "blød" at man nemt kan kan lave mærker i den med eksempelvis en negl. 

Måske det kræver en separat tråd ?



Er det EVA-limen, du taler om? Den ville jeg ikke bruge til afstivning. Hvis du vil afstive noget, skal det ikke være blødt ophængt. Til afstivning bruger du bare en traditionet PVA-lim, der giver en stiv kobling. Hvis du derimod gerne vil prøve at lave en form for anti-resonator, hvor du klæber en masse på indersiden af kabinetvæggene, kan det godt være, at den er egnet.


Edited by USXX - 09 Apr 2018 at 13:02
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Apr 2018 at 12:28
Jep, EVA-limen. Det er en form for constrained-layer-damping jeg gerne kunne tænke mig at eksperimentere med. Og tænker at det måske også kan give mening, at bruge en blødere limtype til dele af den interne afstivning? Men der er vel en grænse, hvor besværet ikke står mål med effekten. 
Jeg har selv fundet, at limning af 21 + 4 mm birkkekrydsfiner, giver en reel effekt ved en simpel knotest.

Har læst mig frem til, at man kan tilnærme sig en idé om vibrationer i kabinettet, ved at bruge en helt almindelige målemikrofon med støvhætte og så placere den, så selve støvhætten rører ved kabinettet. Det må være et poor-mans-hack Big smile 


Edited by Roky - 19 Apr 2018 at 12:28
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz