Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: Nye kantophæng
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Nye kantophæng

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nye kantophæng
    Posted: 17 Jan 2018 at 11:24
Originally posted by felsby

Ulrik, jeg kan simpelthen ikke få øje på fejlene på dit baskant link. Kan du ikke skære det lidt mere ud i pap for en n00b som mig...

Prøv at starte med eksemplet øverst til højre og klik på billederne, så de bliver forstørret. Her ser du meget tydeligt en kantlimning på før-billedet. Denne limning er ikke påført efter rep.

I det første eksempel (øverst til venstre), skal man kigge lidt bedre efter, men det er nu altså tydeligt nok på den mest intakte bølge på før-billedet.


Edited by USXX - 17 Jan 2018 at 11:31
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jan 2018 at 11:27
Kantlimningen er den skinnende ring, du ser i skumbølgen i overgangen mellem dens limflange (ved membranen) og selve bølgen/vulsten.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jan 2018 at 11:42
Det gør i mit hjerte særligt ondt, når kantlimningen udelades på en Vifa M21WN-07-04 (8" Snell bas/mellemtone).
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jan 2018 at 16:08
Så lykkedes det for mig at se hvad du mener. Når man kantlimer, påfører man så denne kant efter at man har limet ophænget fast?
Det er imponerende at det kan ses på frekvensgangen. Hvordan kan det være?
Back to Top
HelgeH View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 05 Dec 2017
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote HelgeH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jan 2018 at 21:30
Hej Ulrik. 

Tak for tippet om lim til skumbølge, jeg har længe søgt efter "Matador-limen" (DanikumLim 8341) som forsvandt fra fra museums-sitet for flere Ã¥r siden. 

Det med kantlimningen vidste jeg hellere ikke, og giver god mening.

Og det vigtige argument, at man i pga en vis tørretid, i nogle minutter kan justere svingspolens vinkel og centrering med den transparente ikke-kontaktlim fra samme site.
Kender du et sted som leverer den "nye" type skumbølger, og som oplyser bølgens compliance?

Jeg siger ikke at skumbølge altid er bedst, jeg har bare endnu ikke oplevet, at et skifte ikke har givet bedre gengivelse.
Gad vide, om dette ikke alene skyldes kompliancen, men mÃ¥ske at en vibrerende glat ikke-porøs gummibølge faktisk afgiver lyd. Men det bliver ikke kun altid renere i mellembassen, men ogsÃ¥ opadtil. SÃ¥ mÃ¥ske lydbølgerne som forlader enheden ogsÃ¥ pÃ¥virkes af bølgens overfladestruktur. 
Dens udformning pÃ¥virker i hvert fald enhedens frekvensgang opad... 

Satori bas/mellmtonernes bølge er den bedste af gummi jeg har set, men det er lidt sjovt, at ScanSpeaks nyeste 7" mellemtone, bruger en skumbølge som ser ud som dem i mine 26 Ã¥r gamle 
18W/8542-00... Oveni coated på samme måde.
Back to Top
HelgeH View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger


Joined: 05 Dec 2017
Online Status: Offline
Posts: 28
  Quote HelgeH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 Jan 2018 at 22:06
Nu forstår jeg hvad du mener med kantlimning, den har jeg dog altid haft med, eller tilført, hvis enheden originalt ikke har haft den...
Og for at vide, at alle enheder får samme mængde lim og/eller coating, bruger jeg en lille sprøje fra apoteket, uden kanyle..., og påfører en eksakt mængde lim/coating, og derefter glatter ud med en lille blød pensel.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2018 at 08:08
@Helge;

Skumbølger lyder godt (eller rettere medvirker til god lyd), da de har lav dæmpning og minimal hysterese, hvorfor transienter gengives godt. Tillige har bølgen som regel noget større godstykkelse end en tilsvarende gummibølge (uden at blive tungere) - det giver god dynamisk stabilitet.

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2018 at 08:57
Originally posted by felsby

Så lykkedes det for mig at se hvad du mener. Når man kantlimer, påfører man så denne kant efter at man har limet ophænget fast?
Det er imponerende at det kan ses på frekvensgangen. Hvordan kan det være?

Effekten af kantlimningen kan være endda meget betydelig - og det er ikke så mærkeligt (men det er lidt omfattende at skulle svare fyldestgørende på).

Hvorvidt, der er behov for en kantlimning (som udføres med en dæmpende lim med en vis elasticitet - næsten altid en EVA-lim, når der er tale om en skumbølge), afhænger i høj grad ef membrangeometrien. En rent konisk membran giver sjældent en synlig kantresonans på frekvensgangen (medmindre der er tale om en ret flad membran). Til gengæld er koniske membraner ikke ret gode til (bas-)mellemtoner i 5"-8" størrelsen, da de har begrænset båndbredde samt desuden ofte en ret kraftig primær opbrydning (dvs. ét stort peak - særligt hvis det er en stiv membran). Koniske membraner er fremragende til ren bas (men der kan være behov for at undertrykke opbrydningen, som let kan "skinne" igennem trods filtrering - så på med en sugekreds). Vi er altså ovre i de krumme membraner - og jo fladere deres tangentvinkel er ude ved bølgen, jo mere vil kantresonansen (en karakteristisk egensvingning i strukturen ved overgang fra stempelbevægelse til opbrydningsområdet) slå igennem, hvis man bruger en bølge med lav dæmpning, som ikke undertrykker svingningen - og vi er mange, der gerne vil bruge bølger med lav dæmpning, hvad enten det er skum eller gummi, for ellers ofrer vi mikrodynamik/opløsning/transientgengivelse. Det er nemlig sådan i den fysiske verden, at tab/dæmpning i materialer som fx gummi ikke er lineære - gummi med høj dæmpning udviser hysterese, som i denne sammenhæng er en umådelig kedelig egenskab. Hysterese forårsager udtværing i tid (eng.: time smearing) - dvs. afrunding af transienter (det er meget tydeligt hørbart - demonstration kan gives ved lejlighed). Vi vil altså gerne have, at den aktive del af bølgen (dvs. selve rundingen) har lavt tab, da det er basis for god mikrodynamik. Vi vil også gerne have båndbredde i en bas-/mellemtoneenhed, hvorfor vi bruger en eller anden form for krum membran. Fundamentet er i orden, men der er en bivirkning i form af kantresonansen (havde vi slået den ihjel på et mere fundamentalt plan, havde vi mistet gode lydmæssige egenskaber, som vi ikke ville kunne genskabe senere). Kantresonansen kan vi heldigvis dæmpe i overgangen til bølgens runding, uden at der sker noget med de grundlæggende egenskaber - derfor den dæmpende lim. Det er lidt forskelligt, hvor meget lim der skal til, men på en 6"-8" enhed er det i størrelsesordenen 1 ml - jeg lægger det på med engangssprøjte (som gerne genanvendes) og en blød plastiknål (15 gauge). Vægten af den påførte lim kan også spille en gunstig rolle, men det er lidt en anden snak (massedæmpning af svingnings-modes har imponerende effekt, hvis man forstår kunsten - og det vil jeg ikke afsløre noget om her, men det er en anden type problem, man løser med dette) - i forbindelse med kantresonansen er det dæmpning, vi er ude efter (og måske også lidt afstivning/stabilitet i "hængslet").


Edited by USXX - 18 Jan 2018 at 09:00
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2018 at 09:13
1000 tak for pædagogisk forklaring, Ulrik! Reflekteres en overdæmpet bølge i Rms, eller er det mere spideren der bestemmer her?
Back to Top
felsby View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 13 Feb 2010
Location: Brabrand
Online Status: Offline
Posts: 1508
  Quote felsby Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 Jan 2018 at 09:15
Jeg synes jo netop, som du ved, at mine 22W8857 udmærker sig ved en enormt god mikrodynamik, hvor selv meget små slag på stortromme og tamtam ryger durk igennem med smæk!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz