Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Forberedelser og spørgsmÃ¥l
  New Posts New Posts RSS Feed: DIY wifi højtaler - multiroom
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


DIY wifi højtaler - multiroom

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
ABJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 Okt 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 16
  Quote ABJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DIY wifi højtaler - multiroom
    Posted: 30 Jul 2017 at 21:38
Hej

Jeg har kigget på flere multiroom løsninger, og syntes det er lidt kedeligt det der tilbydes - derfor har jeg besluttet at forsøge mig med at bygge noget op omkring Chromcast audio.

Der er seks forskellige zoner, og der skal som udgangspunkt være 1 højtaler i hver zone (rigtig stereo i stuen naturligvis).

Tanken er at højtaleren skal styres via chromecasten, dvs. når der er output fra chromecastens RCA til forstærkerens input, så skal forsærkeren vågne fra standby. Målet er at det ikke skal være nødvendigt at rende rundt og slukke stikkontakter, men at det kun er standbyforbruget fra chromecasten jeg skal leve med.

i tillæg til ovenstående så har jeg bestilt en hel bunke minidsp 2x4, det er meningen at disse skal ind i højtaleren, sammen med forstærker og strømforsyning (og formentlig også chromecasten hvis muligt. Højtaleren skal opbygges som en 3 vejs højtaler (diskant, midwoofer og en subwoofer), det leder mig til følgende spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med:

1. Kan i anbefale nogen små digitale forstærkermoduler, gerne noget der har tre output (evt. noget ala 2x100W+200W - de må gerne være til at betale :-).

2. En tilhørende strømforsyning, hvor der er mulighed for at denne kun aktiveres når der er et givent output fra chromecasten (der skal vel også være en eller anden form for "softstart" + en timer, således at den først går på standby igen når der ikke har været signal i et stykke tid - lidt ala den funktion mange subwoofere har indbygget i deres forstærker modul.


Hvis i har uddybende spørgsmål til ovenstående så spørg endeligt ind :-).

Enhederne der skal bruges i første model vil være følgende:
1x XT25
1x HDS PPB 4 tome mellemtone
1x SLS 6" subenhed


På forhånd tak.

Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2017 at 10:39
Hej ABJ
Kender ud Icepower modulet der hedder ICExtend? Det kan måske lidt af det du går efter?
Det behøver jo ikke blive brugt sammen med icepower forstærkere, og kan "lytte" pÃ¥ et indgangssignal, som sÃ¥ aktiverer et relæ til 230v udgangene. 
Jeg ved desværre ikke om det er tilgængeligt til privat brug. 

Mvh Rune

Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 Jul 2017 at 20:43
Jeg har gode erfaringer fra et tidligere projekt med en TPA3116 chip baseret forstærker/Bluetooth løsning fra Sure Electronics.
Prisen er marginalt højere end de billigste Ebay forstærkere, men kvaliteten er også en anden. En to-kanals forstærker (uden Bluetooth) kan fås for ca. 25 US dollars (+told, moms og fragt)

Jeg har sendt en PM med lidt flere detaljer.


Edited by Enthusiast - 31 Jul 2017 at 20:46
Back to Top
ABJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 Okt 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 16
  Quote ABJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 Aug 2017 at 19:16
Tak for svar begge to - de icepower moduler ser rigtig spændende ud, men det ser ikke ud til at de er let tilgængelige, så jeg retter blikket lidt mod de produkter Sure har i første omgang.

Hvad angår enheder, så er de tænkte enheder nogen jeg har liggende, men jeg vil overveje at bruge en dome istedet for XT25 grundet bedre spredning (tak til Enthusiast) - her har jeg en HDS dome liggende som jeg tænker vil være fin til formålet.


NÃ¥, tilbage til elektronik delen:

Jeg skal bruge 3 udgange og en tilhørende strømforsyning + div (som jeg endnu ikke ved hvad er):

Forstærker model:

..Der er mange at vælge imellem, man kunne også vælge at købe to moduler hvor det ene driver diskant og mellemtone, og en til sub. Kom gerne med jeres tanker omkring ovenstående modul, eller om der er andet man bør gå efter i stedet. Prismæssigt tænker jeg at omkring 100$ for moduler pr. højtaler er niveauet.

Strømforsyning:

eller


Umiddelbart ved jeg ikke hvad forskellen er på disse to.


NÃ¥, sÃ¥ kommer spørgsmÃ¥lene :-): 

1. Vil ovenstående + chromecast fungere, eller mangler jeg andet elektronik for at det vil fungere? (det er tanken at bagside af højtaler laves i alu for køling af elektronik)

2. Mon standby forbruget er lavt nok, eller er det muligt at finde / købe noget elektronik der kan gøre det samme som icepower modulerne, der "lytter" på indgangssignalet og først aktivere forstærker delen når er signal fra chromecasten?
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2017 at 20:58
Synes umiddelbart ikke den pågældende forstærker ser imponerende ud på specs. Signal-støj forhold ligger markant lavere end andre af deres forstærkerløsninger. Afrulning opadtil (over 10 kHz) er også mere markant end andre og den ruller lidt af under 50 Hz. Varmeudvikling ser ud til at være ret kraftig, så blæseren vil nok køre mere eller mindre konstant under brug.

Skal elektronikken sidde uden for kabinettet? Hvad med strøm til minidsp?
Back to Top
ABJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 Okt 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 16
  Quote ABJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2017 at 21:48
Hej Enthusiast

Tak for input - jeg er ikke stærk på elektronik delen, så ser ikke det du ser - kan du anbefale nogen moduler med mulighed for højere effekt?

Jeg tænker at det skal sidde indvendigt - strøm til minidsp skulle gerne komme fra den strømforsyning der nu vælges, men kan godt se at så skal spændingen ikke overstige 24 volt.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2017 at 22:20
Jeg er desværre heller ingen ekspert på forstærkerområdet. Synes bare ikke, den førnævnte 3-kanals forstærker så ud til at være i samme kvalitet som nogle af de andre Sure forstærkere, jeg selv har haft i kikkerten.
Tør kun give den førstnævnte TPA3116 baserede forstærker min anbefaling. Den har jeg nemlig selv prøvet. Men den leverer rigtig nok ikke så meget effekt.

Mht. spændingen på din strømforsyning, så har du mulighed for at sætte en dc-dc spændingsregulator ind efter din forsyning og regulere spændingen ned til minidsp'en.

Et eksempel på sådan en, der kan tage op til 40V DC på indgangen, kan du se her:

http://www.ebay.com/itm/1pcs-LM317-DC-DC-Converter-Buck-Power-Module-Adjustable-Linear-Regulator-/252437253677?hash=item3ac66ece2d:g:KkEAAOSwEeFVEiw4

Den vil så kunne regulere en 40V DC spænding ned til (eller under) 24V DC. Den kan eftersigende tåle strømtræk op til ca. 2 ampere, hvilket burde være rigeligt til minidsp'en.

Men som du nok kan se, så kan din aktive løsning hurtigt udvikle sig til lidt af et udstyrsstykke.


Edited by Enthusiast - 02 Aug 2017 at 22:26
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 Aug 2017 at 22:34
Jeg har selv været igennem nogenlunde samme øvelse for nylig i forbindelse med et forsøg på at lave en aktiv soundbar med bluetooth (+ line-in) og IR fjernbetjening til volumenkontrol.

Det blev meget hurtigt til mange individuelle løsninger, som måske/måske ikke ville fungere sammen i den færdige soundbar. Projektet er pt. på hold, så jeg blev aldrig helt færdig med det.
Back to Top
ABJ View Drop Down
Newbie
Newbie
Avatar

Joined: 15 Okt 2010
Location: Denmark
Online Status: Offline
Posts: 16
  Quote ABJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2017 at 06:42
Hej Enthusiast

Nej, som udgangspunkt så tænker man ofte at det ikke bør være så svært, men der er ofte mange "hensyn" der skal tages som man ikke er opmærksom på når man ikke er ekspert på området :-).

Har du (eller nogen andre her på forum) en ide hvor man evt. kan lave et opslag for at søge hjælp til elektronik delen? Der må være nogen derude som er skarpe på området som syntes det kunne være sjovt at hjælpe med at finde en god løsning? :-)
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 Aug 2017 at 12:45
diyaudio.com kunne være et forum med kyndige brugere.

Som skrevet i en PM, jeg har sendt til dig, så kan man jo i dette prisleje forholdsvis billigt, nemt og hurtigt bygge en prototype og teste lidt.

Ting man, i mine øjne, skal overveje når det bygges ind i kabinettet, er varmeudvikling. Kvaliteten og sammenspil mellem filter (minidsp) og forstærkere er også vigtige. Forstærkerens inputspændingsområde og gain kontra minidsp'ens output spændingsområde skal helst passe sammen, men i dette tilfælde er begge vist rimelig standard.
Og så er det bare et plus, hvis det samlede system ikke giver brag eller blob-lyde ved tænd og sluk. På dette punkt burde både minidsp og Sure forstærkerne være ok.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz