Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Lime membran pÃ¥ SB enhed
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lime membran på SB enhed

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Message
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lime membran pÃ¥ SB enhed
    Posted: 08 Maj 2017 at 15:27
Originally posted by Roky

Originally posted by daniels

Jeg har før brugt det vandbaserede kontaktlim til noget finér og det virkede fint.

Lige nu tørrer overfladerne, og så må vi se hvad der sker, når det skal sættes sammen.

Jeg bruger et færdigt Linn kabinet på ca. 32 liter, som jeg har tilpasset enhederne.
Det er ikke helt nok volumen, i forhold til hvad jeg normalt ville give dem, men jeg kan kompensere med DSP og så er de ret kompakte (ca. 36x36x36).


Tak. Ja det ligner at de skal have ca 37 Liter ifølge teorien. Har du overvejet basrefleks, eller spiller enhederne sÃ¥ godt i det lukkede kabinet, at du ikke tænker at prøve basrefleks? 


Jeg har kun brugt dem til tests med akustisk tilpasning af rum, så jeg har ikke gået efter at bruge dem helt optimalt. Bare de kunne spille rimeligt med niveau.

Og det kan de Smile

De lyder faktisk ganske fine i de 32 liter. Jeg bruger også DSP til at korrigere en smule, men de klarer det ret godt selv uden.

Men hvis du skal bygge og ikke har samme begrænsninger som jeg har, så giv dem endelig noget mere luft.

Jeg valgte dem fordi de er gode i et lukket kabinet  - og sværger selv kun til lukkede kabinetter.



Jeg har lavet to passive med speakon og almindelige højttalerterminaler.

I forhold til meget andet jeg har hørt, sÃ¥ fÃ¥r man skisme en del for pengene Thumbs Up
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 15:27
Jeg har nu testet dem og limen holder fint.

De er som nye igen Tongue
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 15:46
Thumbs Up
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 15:59
Fedt at det lykkedes Thumbs Up

De ser godt ud! 

Tak, betyder det at du ikke bruger dem som bas, men mere til at udligne peaks/dips i rummet? 

Jeg kommer selv til at anvende dem som dedikeret bas i en trevejs med ren aktiv deling (Fir filtre.)


Edited by Roky - 08 Maj 2017 at 16:00
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 20:46
Jeg har primært brugt dem til at udligne peaks/dips, men de spiller nu altså dybt nok til en bio.

Der har jeg lige testet dem igen for at se om limen holdt Big smile

De har bare svært ved at matche de to subwoofere jeg har i forvejen med hver 2x15" Wink
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2017 at 14:24
Det kan jeg forestille mig. Big smile

Men du vil allerede af med dem igen? (Ifølge annonce pÃ¥ hifi4all) ? 
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2017 at 15:04
Ja.

Jeg har haft dem i knap 6 måneder, og ikke fået brugt dem så meget som jeg gerne ville.
Planen var jeg kunne tage dem med ud til andre og demonstrere akustisk korrektion med flere subs. Men det er ikke ret mange som vil gÃ¥ den vej (læs: de vil ikke have ordentlig bas Wink)

Og sÃ¥ er jeg startet pÃ¥ et projekt med to nye subs med en 18" i hver Big smile

SÃ¥ er disse blevet til overs.
SÃ¥ de skulle lige fikses sÃ¥ de er 100% til en ny glad ejer Smile
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 Maj 2017 at 22:43
Ahh okay på den måde. Lyder spændende med det nye projekt!!!

Jeg synes det er et interessant område med brugen af flere subs. Jeg har ikke læst så meget op på teorien omkring brugen af flere subs - Og synes heller ikke rigtig der er nogen tutorials der viser hvordan man kunne gøre det i praksis.

Eksempelvis: Man starter med to SUBs der er placeret i hvert sit hjørne. SÃ¥ er der mÃ¥ske et dip ved en bestemt frekvens. I stedet for at EQ de to subs, sÃ¥ dette dip forsvinder, tilføjer man endnu en sub  - Men hvordan foregÃ¥r det i praksis? Skal den deles pÃ¥ samme mÃ¥de som de andre subs. Eller skal den spille i modfase? Eller skal den kun spille omkring dippet osv. 
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maj 2017 at 11:48
Der er ikke ret meget information pÃ¥ dette omrÃ¥de, da jeg tror mange opgiver det inden det overvejes, da de færreste vil leve med flere subwoofere i deres stue Disapprove

Men Earl Geddes har lavet en afhandling om emnet, men han holder meget information tæt til kroppen, da han ellers tager penge for det Unhappy

Men i praksis synes jeg nu ikke det er så svært at komme ret langt.
Nogle grundregler som jeg bruger er:
- Fronthøjttalerne skal spille full-range. Det er ikke meningen at subwooferne skal aflaste fronterne.

- Brug to subwoofere, men nogle gange skal der tre til, for at få størst effekt.

- Subwooferne skal ikke placeres bag fronterne. De skal placeres "skævt" i rummet.
Eks. en bag højre fronthøjttaler ude i hjørnet, mens den anden står til venstre for ens lytteposition.
Vil man placere en tredie subwoofer, så sæt den til højre for ens lytteposition, helst lidt længere tilbage.

- Brug så store enheder som du kan få plads til. Man kan godt bruge 10", men jo større membranareal, jo mere effektivt kobler subwooferen akustisk til rummet.

Disse forhold gør det svært for mange at udnytte princippet i deres dagligstue.

Men det virker! Og jeg har mÃ¥linger og glade lyttere til at bakke det op Big smile

Det er ikke altid nødvendigt at vende fase, det må man teste (måle) sig frem til.
Får man effekten i sit rum, er det ikke sikkert at man behøver EQ overhovedet. Jeg har set/hørt/målt flere løsninger, hvor EQ slet ikke har været nødvendigt.

Jeg har planer om at holde et træf på Sjælland om et par måneder, hvor jeg vil demonstrere princippet og give mine erfaringer videre.
Vi er nogle stykker som arbejder meget med dette princip.

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 Maj 2017 at 12:04
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz