Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Valg af stumper
  New Posts New Posts RSS Feed: Lime membran pÃ¥ SB enhed
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Lime membran på SB enhed

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Message
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lime membran pÃ¥ SB enhed
    Posted: 06 Maj 2017 at 17:50
Jeg har en 10" SB29NRX75-6 som har sluppet lidt i membranens gummikant sÃ¥ der kommer luft ind/ud Ouch

Hvilken lim skal jeg bruge for at lime det fast og tæt?


__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 08:14
Hmmm..... det var en spøjs fejl/skade - ikke noget vi normalt ser. Er den helt løs, eller hænger den stadig fast ved den inderste kant? Som udgangspunkt skal man jo bruge den samme lim, som sidder der i forvejen. Sidder den gamle lim fast på gummiet, kurven eller begge dele? Der er forskel på at skulle lime på lim eller på gummi. Mit udgangspunkt i denne situation ville være en vandbaseret kontaktlim anvendt som vådlim. Hvis du har rene flader (dvs. gammel lim fjernet/afrenset), KAN du bruge cyano-acrylat, men det er ikke optimalt, da det får gummiet til at krølle i kanten, så det bliver ikke så pænt (men det binder kraftigt - og meget hurtigt). Du skal holde dig fra PVA-lim, for det vil ikke holde. Gummi er noget skidt at lime på - det kræver special-lime.

Edited by USXX - 08 Maj 2017 at 08:15
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 08:58
Evt kan du prøve og bruge en god kraftig traditionel kontakt lim som fylder noget. husk at komme det på begge flader og så lade det tørre lidt op inde du presser chassisflade og gummibølge flade sammen. Jeg tror det vil virke.
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 09:01
Den er helt løsenet, så der er ikke lim ved den inderste kant. Der er åbent ind bag enheden.

Jeg kan se at den tidligere ejer har forsøgt at lime det (der er hvide limrester), og det er sÃ¥ løsenet efter et par timers brug hos mig (de blev ikke engang presset, før jeg kunne høre en pusten). Ouch

Den gamle lim sidder ikke på gummiet, men der er lidt rester på kurven.

Jeg har faktisk en bøtte vandbaseret kontaktlim stående. Skal jeg prøve at rense den gamle lim af kurven, så overfladen bliver så jævn som muligt?

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 09:08
Det kunne tyde på, at han har brugt almindelig PVA-lim. Ja, det bør afrenses først.

Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 09:27
Tak for input.

Jeg prøver at lime senere i dag Thumbs Up
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 11:51
Jeg har før haft held med almindelig kontaktlim (på daværende tidspunkt vidste jeg ikke der fandtes en vandbaseret) på et sæt Scanspeak-enheder. Det holder så vidt jeg ved stadigvæk - Og de har været i brug dagligt. Men det er jo liiidt svært at lime det, da limen jo først skal være tør så den ikke klistrer før den samles.

I øvrigt - Hvilken type kabinet bruger du? (Jeg skal selv til at starte et projekt op med de enheder)
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 12:08
Jeg har før brugt det vandbaserede kontaktlim til noget finér og det virkede fint.

Lige nu tørrer overfladerne, og så må vi se hvad der sker, når det skal sættes sammen.

Jeg bruger et færdigt Linn kabinet på ca. 32 liter, som jeg har tilpasset enhederne.
Det er ikke helt nok volumen, i forhold til hvad jeg normalt ville give dem, men jeg kan kompensere med DSP og så er de ret kompakte (ca. 36x36x36).

__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
daniels View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Location: Ringsted
Online Status: Offline
Posts: 400
  Quote daniels Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 13:58
Nu er det limet.
Tak for input!

Synes ikke der var helt det "hug" som der plejer at være med kontaktlim, men det virker til at være tæt.

SÃ¥ skal den lige have lidt tæv senere, sÃ¥ mÃ¥ vi se om det holder Big smile
__________________________________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 837
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 15:17
Originally posted by daniels

Jeg har før brugt det vandbaserede kontaktlim til noget finér og det virkede fint.

Lige nu tørrer overfladerne, og så må vi se hvad der sker, når det skal sættes sammen.

Jeg bruger et færdigt Linn kabinet på ca. 32 liter, som jeg har tilpasset enhederne.
Det er ikke helt nok volumen, i forhold til hvad jeg normalt ville give dem, men jeg kan kompensere med DSP og så er de ret kompakte (ca. 36x36x36).


Tak. Ja det ligner at de skal have ca 37 Liter ifølge teorien. Har du overvejet basrefleks, eller spiller enhederne sÃ¥ godt i det lukkede kabinet, at du ikke tænker at prøve basrefleks? 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz