Forum Home Forum Home > Software > Simulerings software
  New Posts New Posts RSS Feed: Behavioral Model i LTSpice
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


Behavioral Model i LTSpice

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
Message
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Behavioral Model i LTSpice
    Posted: 05 Maj 2017 at 20:12
Originally posted by bknielsen

Jeg tror er bedre bud er Octave. https://www.gnu.org/software/octave/


Umiddelbart frygter jeg, at det bliver kompliceret at opstille overføringsfunktionen for et 8. ordens band-pass filter med dæmpning og impedance-matching (så alle praktisk realiserbare filterkonfigurationer kan håndteres).
Men tanken har strejfet mig.


Edited by Enthusiast - 05 Maj 2017 at 20:14
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 11:57
Jeg har det til at virke i LTspice nu. Det bliver for kringlet/langsommeligt at forklare det i her (eller på mail), så interesserede må arrangere en dag.

Jeg har kun realiseret import af målt frekvensgang for en enhed, som man så kan lægge filteret henover. Den fulde model skal jo også importere den målte (komplekse) impedanskurve som belastning for det passive filter, der simuleres på. Pointen er, at det kan lade sig gøre.

Jeg kan sige så meget, at .txt filen skal være komma-separeret, og hver række skal indledes med '+' som vist herunder. Man kommer derfor nok ikke uden om at skulle editere sin ASCII-fil.

+ 1000, 0, 45
+ 2000, 3, 20

Første tal er frekvensen [Hz], andet tal er amplituden [dB] (man kan ændre det til den absolutte værdi), og sidste tal er fasen i grader (som kan ændres til radianer).


Edited by USXX - 08 Maj 2017 at 11:59
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 12:00
LTspice interpolerer selv mellem punkterne og danner en spline.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 12:15
Her er et eksempel (SB29RDC hurtigt målt i et tilfældigt kabinet i et almindeligt rum uden dæmpning af gulvrefleksioner):


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 13:23
Her er princippet vist (så mangler bare opbygning af bibliotek med sub-circuits) samt tegning/generering af nye symboler til brug i schematic.


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 14:19
Realiseret:


Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 15:51
Her er simulering med filter (frekvensgang m/u filter samt elektrisk overføringsfunktion og målt/importeret impedans for diskantenheden):








Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 20:02
Imponerende Clap
Så kan der jo snart simuleres delefiltre i LTSpice. Jeg må se at få kigget dine links igennem selv.
Lækkert, at du har gidet undersøge sagen.
Mange tak.
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 20:16
Tak! Det er egentlig utroligt, at jeg ikke har fået det gjort noget før (har ofte tænkt på det), men jeg har jo mit Mathcad setup, som kan det samme - men det er lidt mere bekvemt at ændre i filteret her. Man kan selvfølgelig også bare bruge LSP-cad, men det her er da sjovere - og helt gratis.
Back to Top
Enthusiast View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 19 Okt 2011
Location: Storkøbenhavn
Online Status: Offline
Posts: 1134
  Quote Enthusiast Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 Maj 2017 at 20:37
Originally posted by USXX

Tak! Det er egentlig utroligt, at jeg ikke har fået det gjort noget før (har ofte tænkt på det), men jeg har jo mit Mathcad setup, som kan det samme - men det er lidt mere bekvemt at ændre i filteret her. Man kan selvfølgelig også bare bruge LSP-cad, men det her er da sjovere - og helt gratis.


Lige præcis.
Jeg går med tanker om at lave noget selv også. Nok mest for udfordringens skyld.
Er så småt ved at sætte mig ind i de teoretiske/matematiske udfordringer.
LTSpice løsningen vil jo være et fantastisk værktøj at benytte, indtil jeg kommer i gang med det.
Jeg har nemlig ingen licens til LSPcad og ydermere ingen erfaring med analog, passiv delefilterdesign.
Så det kommer til at tage noget tid at gnave sig igennem teorien Smile


Edited by Enthusiast - 08 Maj 2017 at 21:26
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz