Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SB Satori 3-vejs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB Satori 3-vejs

 Post Reply Post Reply Page  <1 45678>
Author
Message
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB Satori 3-vejs
    Posted: 21 Apr 2017 at 08:43
Som sagt kan du ikke sådan lige bruge nærfeltsmålinger til noget her. Det er der flere grunde til. Du har jo netop (igen) ikke niveauforskellene med - du er gået efter at ramme det samme niveau for alle enhederne. Du skal bruge målinger i fjernfeltet ved det faktiske niveau for de enkelte enheder (dvs. samme målespænding for alle enheder) til simulering af delefilteret. Man KAN bruge nærfeltsmålinger, men det er en noget kompliceret affære. For det første skal SPL omregnes til fjernfelt i forhold til de forskellige effektive membranarealer (det er ret enkelt, hvis man ved hvordan). Problemet er selve frekvensgangen (dvs. formen på frekvenskurven). Den er kun (teoretisk set) ens fjernfeltet og nærfelt i enhedens stempelområde. Ved højere frekvenser er frekvensgangen i nærfeltet stærkt afstandsafhængig. At omregne frekvensgangen i nærfeltet til fjernfelt kræver en nærfelts-scanning og noget kompleks matematik. Hvorfor kan du ikke bare lave almindelige målinger i 1,5-2 meters afstand (som viser de reelle niveauforskelle)? Det burde da være lige så simpelt. Med en højttaler i din størrelse skal du i hvert fald ud i 1,5 m for at være tilstrækkelig fri af nærfeltseffekter. Du får heller ikke delay'et rigtigt med en nærfeltsmåling.

Edited by USXX - 21 Apr 2017 at 08:45
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Apr 2017 at 09:01
@USXX

Nærfelt er droppet so far.

Igår fulgte jeg den fine guide herinde til at finde det akustiske delay enhederne imellem. Jeg kom frem til en akustisk forsinkelse på 23uS imellem diskant og mellemtone, samt en forsinkelse på 150 fra Bas til Diskant. 

Ligeledes fik jeg lavet målinger 1 meter fra enheder. Naturligvis ved samme udgangseffekt fra forstærker ved alle 3 enheder.

Disse vil jeg prøve at arbejde lidt videre på for at lære udfaldet af de forskellige komponenter i delefilteret. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Apr 2017 at 09:05
Det lyder meget rigtigt med de værdier for delays!

Hvorfor 1 meter - hvorfor ikke bare gøre det rigtigt fra starten?
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 Apr 2017 at 10:24
Fordi jeg måler højttalere i en møbleret stue der sætter begrænsninger for hvor rigtigt det kan blive.

Målinger til delay er lavet på så lang afstand som muligt ifølge guiden.




Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2017 at 11:23
Så er det tid til en lille update herfra!

Frost har været så behjælpelig at give en kæmpe hånd med udførelse af delefilter og målinger! Stor tak til ham herfra - det er fantastisk at der kan vidensdele i så stort et omfang - specielt taget i betragtning af, at jeg er ny i dette forum. Det vidner jo om den passion man har for sin hobby :)

Kabinetterne er samlede og der er blevet formindsket basvolumen med 10 liter. Umiddelbart skal de være endnu mindre, det tænker jeg afprøvet med en skrå plade bag basenheden.

Og nu til lidt billeder af processen :
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2017 at 11:46

Så er der gang i monstrene. HVILKEN FYLDE og lydperspektiv - det er blevet rigtigt rigtigt godt.. :)



Intern dæmpning. Jeg har beklædt alle sider med noget tungt gummi, som alternativ for bitumen. Materialet er ca. 8 mm og tungt som bare fa´en.. Derefter er der kommet 8mm filt på alle overflader, og så er der MDM uld bag basenhed, 2 lag på toppladerne og 2 lag på bunden.

Mellemtonekammer er fyldt ud med MDM.

Det øverste kammer til venstre er blændet af, som formindskning af bassens kammer. Det skal der fortsat lejes lidt med :)


Så kom der stumper til delefilter... Jeg har forsøgt på bedste formåen kontra økonomi at købe fornuftige komponenter, det der sidder i serie med enheder er købt i en højere kvalitet en parralelt tilkoblede komponenter.

Spoler er købt med lavest mulige modstand, for at undgå påvirkninger i delefilteret. Igen så er det hele et komprosmis imellem økonomi og resultat :)

Jantzen komponenter hele vejen igennem. 



Basfilter, med nogle store elektrolyt kondensatorer samt spoler med jernkerner. Igen et økonomisk komprosmis.



Mellemtonefilter - 2 luftspoler
Crosscap kondensatoren er parralleltkoblet med en ZILVER cap - i håb om et samlet bedre lydbillede..



Diskant filter med en voksdyppet spole og en superior cap. 





Filterskema! :D



NU SKAL DER BARE LYTTES :) - 

og tages en beslutning omkring fremtidig finish - Umiddelbart tror jeg det bliver en RAL 7021 - og tænker jeg tager chancen med et par lag grunder, og en fin rulle :)




Edited by JakobYoung - 19 Jun 2017 at 12:13
Back to Top
Frost View Drop Down
Admin Group
Admin Group
Avatar

Joined: 21 Nov 2008
Location: Horsens
Online Status: Offline
Posts: 632
  Quote Frost Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 Jun 2017 at 12:58
Jeg tillader mig lige at smide et par simuleringer på det nuværende filter. 

Simuleringerne er baseret på gatede målinger, derfor er der ikke valide data under 250-300hz

Frekvensrespons 15 grader offaxis. 
(peaket ved 18khz skyldes en støjende inverter der sidder i samme rum som der blev målt)


Mellemtonen fasevendt:


Impedance :

Filterets overførselsfunktion: 

Jeg ser frem til at høre højtaleren efter at Jakob har fået lyttetrimmet Thumbs Up 


Edited by Frost - 19 Jun 2017 at 13:01
Back to Top
Hylle View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem


Joined: 08 Jan 2009
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 656
  Quote Hylle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jun 2017 at 11:13
Flotte højttalere og teknisk gennemarbejdede kan man se, men mindre havde jeg jo heller ikke regnet med, når Rune har haft fingre i dem! Spændende, at se og høre dem med finish på engang. 
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Jun 2017 at 11:41
Har fjernet 22uF kondensator i paralelkoblingen på basfilteret, samt nedjusteret seriemodstanden i mellemtonefilter, fra 6.8ohm til 6.1.

Det har åbnet godt op for den nedre mellemtone. 

Der har tidligere været snak i tråden om, at følsomheden for højttaleren ville være højere med 2 basser. 
Det opleves imidlertid ikke som et problem, i hvert fald med min Rotel 1572 - Klasse D A500 modul fra icepower.

Jeg er ved at efterprøve ændringer af bassens kammer, pt. er volumen ca. 50 liter, dette skal afprøves formindsket til 40 - måske 30 - hvis ellers det kan lade sig gøre :D

Igen - dette er en learning by doing proces for mig - og det er skide fedt at se noget simuleret i et program og derefter høre forskellen ved at udføre ændringen - det giver en god ide og viden omkring teorien.

Back to Top
Busk View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk
Avatar

Joined: 03 Jan 2009
Online Status: Offline
Posts: 2097
  Quote Busk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 Jul 2017 at 11:00
Sindsygt flotte højttalere Clap
Intet erstatter membranareal og bas skal ha plads.
Og effekt er noget man skal have rigeligt af.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 45678>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz