Forum Home Forum Home > Selvbyg af højttaler > Mit DIY projekt
  New Posts New Posts RSS Feed: SB Satori 3-vejs
  FAQ FAQ  Forum Search   Calendar   Register Register  Login Login


SB Satori 3-vejs

 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 8>
Author
Message
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SB Satori 3-vejs
    Posted: 20 Apr 2017 at 12:01
Har du taget højde for baffelstep /indregent det i filtret. ?

En god grundformel jeg går ud fra er 115/(bredden af fronten af højttaleren i meter).

For en højttaler med en bredde af 23 cm  = 115/0.23 = 500 Hz. 
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2017 at 12:28
Originally posted by Roky

Har du taget højde for baffelstep /indregent det i filtret. ?

En god grundformel jeg går ud fra er 115/(bredden af fronten af højttaleren i meter).

For en højttaler med en bredde af 23 cm  = 115/0.23 = 500 Hz. 

I og med at der overhovedet ingen modstande er i det viste filter, er der ikke taget højde for hverken baffelstep eller niveauforskelle (dvs. forskel i følsomhed) mellem enhederne.
Back to Top
Roky View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 11 Maj 2012
Online Status: Offline
Posts: 838
  Quote Roky Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2017 at 14:32
EmbarrassedBig smile
Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2017 at 15:18
@Jakob; jeg tror kun, du skal have 2. ordens filter på diskanten (stadig med mellemtonen i modfase), da du har delay-korrektion i form af den hældende baffel. Det bliver spændende at se, hvad du ender med. Jeg ville i øvrigt have afstemt bassen anderledes, men da du har rigeligt volumen, kan du altid eksperimentere. Du bør ganske givet fylde den bageste øvre del at bas-kammeret ud med porøst dæmpemateriale.
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2017 at 16:01
Jeg har nu forsøgt at følge guiden for at finde delay. Jeg skal indsætte 23 uS delay på mellemtone enheden, for at kurverne matcher, jævnfør den guide der ligger her inde.

Jeg har tilligemed lavet nearfieldmålinger i et - tror jeg - OK miljø ;) 

Forståes det rigtigt, at det kun er på mellemtone enheden jeg skal sætte et delay på i simulate mode i LSP ?

I så fald, så er jeg da kommet et lille skridt nærmere på et delefilter! Endnu engang MANGE tak for hjælpen.

@USXX - Mht dæmpning har jeg eksperimenteret med noget trindæmpende 10mm "tung gummi" på alle flader undtagen front, dernæst er der 10mm Lydfilt, på alle indvendige flader, og porøs polyester uld er der 2 X 30 mm i bund, 2 X 30 mm i top og 2 x 30 mm på den del af baskabinettet der er bag basenheden.

Diskant og mellemtone kamre er i øvrigt kun dæmpet med polyester vat, 30mm på alle flader undtagen Baffel!

Gav det mening?
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2017 at 16:03
@USXX Uddyb gerne "afstemt bassen anderledes" - Min fremgangsmåde har været at indtaste T/S i winISD, og forsøgt at ramme et komprosmis med 0 pukler på frekvenskurven, det gav så vidt jeg husker en -3dB på 26 Hz, med de 62 liter og den givne port.

Kom gerne med kommentare, alternativt må jeg lukke af for noget af volumen internt, såfremt der kan gives gode eksempler på fordelene herved :)
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2017 at 16:07
Link til nearfield målinger - og SPL-Trace af modstand ( Det er sikkert ikke godt nok - men det er hvad jeg kan finde ud af med det udstyr jeg har :? )

Back to Top
USXX View Drop Down
Pro medlem
Pro medlem
Avatar

Joined: 17 Dec 2008
Location: Midtjylland
Online Status: Offline
Posts: 3094
  Quote USXX Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2017 at 16:15
Du skal naturligvis også have målt delay for bassen (igen med reference til diskanten - du kan også måle det i forhold til mellemtonen og så lægge de 23 us til bagefter). Hvad vil du bruge nærfeltsmålinger til her?

Dæmpning må du eksperimentere dig frem med. Dæmpning af pladeresonanser/-vibrationer og akustisk dæmpning af lydbølger inder i kabinettet er to vidt forskellige ting. Nogle former for dæmpemateriale vil fortrænge volumen, mens akustikfyld vil øge det tilsyneladende akustiske volumen.

Basafstemningen kan vi tage i morgen. Din nuværende afstemning (forudsat, at du altså reelt har 62 liter effektivt volumen) er noget slap i det - dvs. langt ringende pulssvar (hvilket let giver maskeringer op i mellembåndet samt forringet definition i bassen). Du er gået tilsyneladende efter maksimalt flad frekvensgang (har du overvejet hvorfor)? Jeg er enig i, at der ikke bør være et betydeligt hæv i bunden omkring afrulning, men du kan let ramme et bedre kompromis.
Back to Top
JakobYoung View Drop Down
Selvbygger
Selvbygger
Avatar

Joined: 28 Mar 2017
Location: FYN
Online Status: Offline
Posts: 62
  Quote JakobYoung Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2017 at 16:35
Jeg er nok mest som skrevet tidligere i et learning by doing forløb :) Men fedt med alle de gode indspark.

Er gået efter flad frekvensgang på baggrund af, at jeg egentlig bygger dette sæt for at få et velopløst og "korrekt" spillende slutresultat. Måske det er et oprør imod producenternes udvikling af slanke højttalere, der er afstemt med basrør der giver "stor" lyd pga hæv i subområdet.

Men du har ret, der må nørdes med basafstemning - på sigt. 

Prøver mig frem, og smider noget op når der er noget jeg tør vise frem!
Back to Top
Digital_thor View Drop Down
Excentrisk
Excentrisk


Joined: 03 Mar 2011
Online Status: Offline
Posts: 624
  Quote Digital_thor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 Apr 2017 at 18:40
Gating er jo bare et tidsvindue. Du skal så lige vurdere hvor dybt du vil måle, da lave frekvenser jo tager længere tid at få med på målingen.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 34567 8>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.56a
Copyright ©2001-2009 Web Wiz